محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید محلول پاکسازی ریشه دندان شدند که در دندانپزشکی قابل استفاده بوده و اکنون وارد بازار شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمدحسین مرتضوی مدیر شرکت دانش بنیان تولیدکننده محصولات دندانپزشکی مستقر در پارک فناوری پردیس  گفت: محصولات دندانپزشکی به صورت کلی وارداتی هستند. از این رو درصدد آمدیم این محصولات را با گردآوری یک تیم تحقیق و توسعه به تولید برسانیم.

وی با بیان اینکه یکی از این محصولات محلول ضدعفونی کننده و پاکسازی کانال ریشه دندان است، گفت: این محلول کانال ریشه دندانی را از بقایای عفونی و میکروارگانیسم ها هنگام عصب کشی پاکسازی کرده و شستشو می دهد.

مدیرمالی این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه با استفاده از این محصول عفونت های دندانی مانند آنتروکوک فوکالیسیس یا کاندیدا آلبیکنس درمان می شود، گفت: درمان التهابات غیرقابل التیام در اطراف راس ریشه دندانی، حدف بایوفیلم های کهنه و غیرفعال کردن سریع باکتری ها، ضدعفونی کردن عفونت های کانال ریشه دندان و حل کردن بافت نکروتیک و چرک و ضدعفونی لایه های زیرین و عمیق کانال دندان از جمله ویژگی های این محلول به شمار می رود.

مرتضوی با اشاره به ویژگی های فنی این محصول گفت: باز کردن مجرای داخلی کانال قبل از پر کردن دندان، کاهش قابل توجه و موثر میکروارگانیسم ها تا ۹۹ درصد و مدت زمان یک دقیقه، ضدعفونی کامل کانال های ملتهب و رفع التهاب لثه، تخریب موثر بایوفیلم های میکروبی و بایوفیلم های کهنه، حل کردن مواد آلی و زدودن باقیمانده های غیرزنده در طول عصب کشی، از بین بردن موثر کولونی قارچ خطرناک کاندیدا آلبیکنس  در ۳۰ ثانیه، نداشتن اثر سمی روی بافت های نرم لثه، تداوم اثربخشی ضدمیکروبی در کانال ریشه حدقال تا ۷۲ ساعت، پایداری اثربخشی و حفظ غلظت ماده موثره در مدت زمان نگهداری از جمله ویژگی فنی این محصول محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه این محصول نمونه داخلی ندارد، گفت: بسته بندی مناسب با قابلیت نگهداری طولانی در مطب، تنوع بسته بندی، قیمت پایین نسبت به نمونه های خارجی در بازار با حفظ کیفیت مشابه و قابلیت فروش و عرضه مداوم و منظم در بازار از ویژگی های رقابتی این محصول به شمار می رود.

مدیرمالی این شرکت دانش بنیان افزود: آمریکا، برزیل و لهستان از جمله کشورهایی هستند که این محلول را تولید کرده و به بازار ایران وارد می کنند که می توانیم با قیمت پایین تر آن را در دسترس محصول قرار دهیم.

مرتضوی خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم های موجود و افزایش قیمت ارز قیمت محصولات خارجی در بازار افزایش چند برابری داشته و علاوه بر این نمایندگی آمریکایی و برزیلی محصولی برای عرضه به بازار به صورت موجود ندارند. محصول ضدعفونی کانال ریشه دندان با تامین نیاز داخلی جامعه دندانپزشکی سعی در خنثی سازی زیان های ناشی از کمبود مواد و ملزومات دندانپزشکی در تحریم ها را دارد.