به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، برای توسعه نوآوری استان باید ظرفیت های صنعتی استان به نوآوری نیروی انسانی خلاق و تحصیل کرده پیوند بخورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در بازدید از واحدهای فناور استان گلستان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و بومی موجود در استان گلستان می‌توانیم این استان را به قطب علم و فناوری منطقه در حوزه زیست فناوری بدل کنیم.

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت های استان در حوزه گردشگری و کشاورزی گفت: این استان در حوزه دانش اگرچه با نقطه مطلوب فاصله دارد اما دارای شرکت های خوبی در قالب شهرک های صنعتی است که می‌تواند در پیوند با نوآوری به صنایع نوآور بدل شود.

 رئیس بنیاد ملی نخبگان  با تأکید بر ضرورت فرهنگ سازی حفظ نیروی انسانی بومی و خلاق گفت:   فرهنگ ماندگاری و حفظ نیروی انسانی خلاق و بومی استان باید از دل مردم جامعه بجوشد و مهمتر بخش در ماندگاری جوانان در استان تمرکز  برنیروی خلاق و تحصیل کرده و همچنین ایجاد زمینه مساعد برای رشد خلاقیت، نوآوری و فناوری این افراد در استان است.

 رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان،  وجود محیط مساعد کسب و کار و نیروی انسانی را اولویتی بالاتر از  زیرساخت های مادی دانست  و افزود:  توانمندی نیروی انسانی خلاق و بومی با  محیط مساعد کسب و کار فراهم می شود.  فعالیت بیش از ۳۷۰۰ شرکت دانش بنیان در قالب ارائه 130 خدمت تسهیلاتی و زیرساختی که در بستر قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ارائه می شود و هدف غایی آن ایجاد محیط کسب و کار برای کارآفرینان و فعالان دانش بنیان است، نمونه ای از توانمندی و اهمیت نیروی انسانی خلاق است.

 

بازدید از واحدهای فناور و طرح های کلان فناور استان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضمن بازدید از دستاوردهای شرکت دانش بنیان آریاتیناژن، در جریان روند تکمیل شتابدهنده نوآوری این شرکت دانش بنیان قرار گرفت.

هدف شرکت دانش بنیان آریا تیناژن، تبدیل کردن استان گلستان به قطب زیست فناوری کشور با تولید داروهای نوترکیب ضد میکروبی،آنتی بادی، ضد دیابت، انعقاد، اعصاب و گوارش است.

این شرکت دانش بنیان زمینه اشتغال 84 نفر از تحصیل کردگان با میانگین تحصیلات کارشناسی ارشد را فراهم کرده که از این تعداد، 15 نفر دارای تحصیلات pHD هستند و تولید یک قلم از محصولات این شرکت دانش بنیان، صرفه جویی ارزی 42 میلیون یورویی را برای کشور به دنبال داشته است.

تولید انسولین مدرن و تجاری سازی تولیدات واحدهای فناور استان در حوزه زیست فناوری و فناوری های سلولی و مولکولی، از اهداف شتابدهنده این شرکت دانش بنیان با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی استان است.

 

بازدید از یک شرکت دانش بنیان در حوزه تولیدات دامی

ستاری همچنین از مجموعه فعالیت ها و دستاوردهای شرکت داروسازی رشددانه گرگان، به عنوان یکی از شرکت‌های داروسازی و تولیدکننده داروهای دامی  دیدن کرد.

این شرکت با اشتغال بیس از  100 نفر از نیروی انسانی بومی متخصص و تحصیلکرده، منطبق با استانداردهای بین المللی خطوط تولید و فرمولاسیون ، مراحل کنترل کیفیت خود را راه اندازی کرده و سهم عمده ای از بازار صنعت دارو در زمینه تولید داروهای دام و طیوررا به خود اختصاص داده است.

خط تولید داروهای دامی و طیور این شرکت  مشتمل بر تولید فرآورده های جامدات شامل انواع متنوع پودرهای محلول در آب و پودرهای مخلوط در دان، فرآورده های مایع خوراکی شامل انواع امولسیون، سوسپانسیون و محلولهای خوراکی و انواع ضدعفونی کننده ها بوده و تا کنون بیش از60 قلم دارو را به بازارهای داخلی و بین المللی عرضه کرده است.

 

توانمندی تولید حداقل 3هزار تن بذر اصلاح شده توسط یک شرکت دانش بنیان

بازدید از شرکت دانش بنیان زیست فرایند تولید پایدار، توانمند در تولید بیش از 14 رقم بذر اصلاح شده گندم و توانمندی تولید بیش از 3هزار تن بذر گندم، بخش دیگری از سفر ستاری به استان گلستان بود.

این شرکت مستقر در پارک علم و فناوری گلستان، ضمن تولید بذرهای گواهی شده و اصلاح شده، دانش فنی تولید و پرورش انواع نهال های اصلاح شده از جمله نهال گیاه پالونیا را بومی سازی و به مرحله تجاری سازی رسانده است.

 

بازدید از یک شرکت توانمند در تولید دستگاه های فرآوری فلزات

ستاری همچنین از شرکت دانش بنیان پارس بافت گلستان، سازنده انواع دستگاه خودکار تولید فنس بازدید کرد. این شرکت ضمن توانمندسازی کشور در تولید فنس دستگاههای تولید کننده بافت توری فشرده مفتولی،زمینه کسب درآمد و  اشتغال بومی  را فراهم کرده است.

 

تولید سردسازها و تجهیزات آزمایشگاه با دانش فنی بومی

در ادامه این سفر، شرکت دانش بنیان دانش پژوهش فجر، تولیدکننده سردسازهای دمای پایین و تجهیزات آزمایشگاهی با دانش فنی بومی مورد بازدید قرار گرفت.

در این بازدید توانمندی این شرکت فناور در تولید سردسازهای آزمایشگاهی در ابعاد گوناگون و دماهای پایین تر از 65 درجه سانتیگراد از سوی مدیرعامل این واحد فناور مستقر در استان گلستان مطرح شد.