مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از برپایی پایون ایران ساخت با هدف حمایت از کالاهای ایرانی در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال گفت: امسال در نمایشگاه دوازدهم «پاویون ایران‌ساخت» برپا می‌شود. این پاویون با چهار هدف و مأموریت تشکیل می‌شود. مأموریت نخست این پاویون به جهت شعار امسال حمایت از کالای ایرانی، تولید ملی، کالا و خدمات دانش‌بنیان خلاق و نوآور است.

دبیرکل جشنواره ایران ساخت با اشاره به این که جشنواره ایران ساخت امسال دومین دوره خود را برگزارمی کند، بیان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره جریان سازی و تولید محتوا در حمایت از کالای دانش‌بنیان، خلاق و نوآور ایرانی بوده است اما با توجه به قرار گرفتن در سال جاری که سال حمایت از کالای ایرانی است، این هدف عام کالاها و تولیدات ایرانی را نیز در بر گرفته است.

جشنواره ایران ساخت به مبادی زیست بوم خلاق پیوست

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با خبر دادن از قرار گرفتن جشنواره ایران ساخت به عنوان یکی از مبادی برنامه زیست‌بوم حمایت از شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی، توضیح داد: بسیاری از شرکت‌هایی که در حوزه‌های مختلف رسانه‌های دیجیتال و صنایع فرهنگی فعالیت می‌کنند، پیش‌ازاین  به جهت قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توانستند عضو شرکت‌های دانش‌بنیان باشند. چراکه اقدامات آنها با شاخص‌هایی که در قانون مجلس برای این شرکت ها در نظر گرفته شده بود همخوانی نداشت.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان ادامه داد: از طرفی وجود این شرکت‌ها برای توسعه کشور لازم است و باید قوت بگیرند. به همین منظور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مانند حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، برنامه‌ای را با عنوان «زیست‌بوم حمایت از شرکت‌های خلاق و نوآور» طراحی و به اجرا گذاشت.
مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری معاونت علمی افزود: از اقدامات برنامه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق این است که از طریق برخی مبادی مانند جشنواره رسانه‌های دیجیتال، مرکز رسانه‌های دیجیتال، شتاب‌دهنده های مختلف فعال در این حوزه، صندوق‌های جسورانه فعال در این زمینه و همچنین برخی تسهیل گرها از شرکت های خلاق و نوآور حمایت کند. علاوه بر اینها سه ستاد "توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز"، "فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان" و همچنین ستاد "توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی" در معاونت علمی کارگروه رسیدگی به این برنامه را دارند.
 
توسعه صادرات

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای توسعه صادرات در نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، گفت: مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی امسال اقدام ویژه برای دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در نظر گرفته است که در پاویون ایران ساخت نیز عرضه می‌شود.

وی از جمله این اقدامات را  همکاری نزدیک با سازمان اکو و کشورهای عضو اکو عنوان کرد و افزود: این کشورها نزدیکی فرهنگی، جغرافیایی، ملی، آداب‌ورسوم و تمدنی با ما دارند، در نتیجه بسیاری از تولیدات حوزه رسانه‌های دیجیتال می‌تواند از طریق رایزنی‌هایی که معاونت علمی صورت می‌دهد، در اختیار این کشورها قرار بگیرد.

کرمی موضوع دیگر را حمایت معاونت علمی در چندساله گذشته برای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه های‌تک عنوان کرد و گفت: همین حمایت امسال برای رسانه‌های دیجیتال در حوزه شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی انجام می‌شود. حدود 70 گروه و شرکت بین‌المللی به دعوت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میهمان این رویداد خواهند بود.

وی توضیح داد: این 70  گروه و شرکت از طریق کارگزاری مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال حضور خواهند داشت. برای این افراد کنفرانس و جلساتی B2B برای حضور شرکت‌های ایرانی با کارگزاری‌هایی که توسط این میهمانان انجام می‌شود برنامه‌ریزی شده است.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: کلیه شرکت‌ها و گروه های شرکت‌کننده در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به شرطی که شاخص‌های لازم مجموعه مرکز رسانه‌ای دیجیتال وزارت ارشاد  را دریافت‌کنند، می توانند در بخش صادرات از خدمات کوریدور صادرات معاونت علمی برخوردار شوند. در این صورت این شرکت‌ها می‌توانند از مزایا این کوریدور استفاده کنند.

وی افزود: این کوریدور صادرات معاونت علمی می‌تواند از رفت‌وآمد و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان به نمایشگاه‌های مرتبط حمایت کند. در این صورت علاوه بر کشورهای عضو اکو با کشورهای چین، هند، عمان، افغانستان، مالزی نیز تعامل داشته باشند.
کرمی با تاکید بر حمایت از این افراد برای دستیابی به توسعه صادرات گفت: مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی در راستای توسعه صادرات خدمات دیجیتال و محتواهای ایرانی و صنایع خلاق و نوآور در راستای هدایت و حمایت از «محتوای حلال» را در پیش دارد. امیدواریم بتوانیم از استعدادها و پتانسیل کشورمان در این حوزه بهره‌مند شویم.

جزئیات برنامه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال

سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز رسانه‌ای دیجیتال وزارت ارشاد در راستای تفاوت دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال با دوره‌های گذشته گفت: در این دوره از نمایشگاه تلاش می‌کنیم تفاوت قابل‌مشاهده‌ای در حجم و معیارهای کمی و نیز در فرم و محتوا و معیارهای کیفی ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: نمایشگاه باید بتواند موجب رونق و توسعه تجارت‌ الکترونیک شود. در نمایشگاه‌های بین‌المللی اصل فروش محصول وجود ندارد بلکه این رویدادها محلی برای امضای قراردادها بین مؤسسات و شرکت‌های مختلف هستند.

موسویان یکی از اهداف برگزاری این رویداد را ارتباط میان سازنده محتوا، توزیع‌کننده محتوا و دارنده محتوا عنوان کرد و افزود: برای برگزاری بهتر این نمایشگاه چندین و چند کمیته تخصصی تشکیل شده مثل کمیته مربوط به اپراتورها که تعامل لازم برای توسعه تولید محتوا و توزیع آن در سطح کشور را رقم می‌زنند.

وی در توضیح کمیته‌های دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال گفت: کمیته پایگاه‌های اینترنتی نیز با مسئولیت اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی وظایف خود را انجام می‌دهند. در مورد ناشران دیجیتال نیز معاونت مرکز محتوای فضای مجازی مسئولیت‌ها را برعهده دارد. بخشی ویژه به عنوان کودک و فضای مجازی نیز تدارک دیده‌ایم که در این بخش تولیدکنندگان اصلی که برای کودکان تولید محتوا می‌کنند، حضور دارند و توجه ویژه‌ای به این بخش خواهیم داشت.

رئیس مرکز رسانه‌ای دیجیتال وزارت ارشاد ادامه داد: در بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز شاهد حضور موسسه اکو و همکاری‌های بین‌المللی کشورهای عضو اکو خواهیم بود. اعلام رسمی اتحادیه ناشران دیجیتال عضو اکو که مقدمات آن آماده شده در این نمایشگاه صورت می‌گیرد و با توجه به صحبت‌هایی که با رایزنان فرهنگی ایران داشته‌ایم، تلاش داریم تا با در نظر گرفتن ساختارهای حقوقی این کشورها اتحادیه مذکور در کشورهای عضو اکو نیز به ثبت برسد.

موسویان با تاکید بر این نکته که برای پیام‌رسان های داخلی برنامه ویژه‌ای تدارک دیده شده است، گفت: برنامه داریم یک شبکه تعاملی میان پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد کنیم که براساس آن کاربران شبکه‌های پیام‌رسان مختلف داخلی بتوانند روی یک بستر واحد دیتا و صوت و فیلم و متن خود را ارسال و دریافت کنند.

وی افزود: البته این بحث با تشکیل کنسرسیوم پیام‌رسان‌های داخلی متفاوت است و در نظر درایم تا در بستری مثل اوتلوک پیام‌رسان‌های داخلی ضمن حفظ منافع خود یک یکپارچگی را در اختیار مخاطب قرار بدهند.

رئیس مرکز رسانه‌ای دیجیتال وزارت ارشاد بیان کرد: بخشی ویژه نیز به عنوان بازی و هنرهای دیجیتال در نمایشگاه فعالیت می‌کند که مسئولیت آن با بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای خواهد بود. موسسات ارائه دهنده خدمات آموزشی نیز برای ارائه محصولات خود در نمایشگاه حضور دارند و همایش‌ها و نشست‌های تخصصی با قیمت‌های استثنایی در ایام نمایشگاه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این که علاقه مندان سراسر کشور امکان حضور در این همایش‌ها را خواهند داشت، گفت:  این موسسات همچنین می‌توانند در فضای طبقه دو شبستان محلی آماده کنند و در روزهای نمایشگاه دوره‌های خاص را با قیمت ویژه به مخاطب ارائه دهند.

وی بیان کرد:  تولیدکنندگان نرم‌افزار و اپراتورها و عرضه‌کنندگان محصولات دیجیتال همه در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. هدف ما گسترش فضای دیجیتال امن و مناسب است. در این نمایشگاه چنانچه مجموعه‌ای به دنبال عقد قرارداد باشد مشاوران حقوقی و کارشناسان کسب‌وکار آنجا حضور دارند تا بهترین مشورت‌ها را به حاضران بدهند.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال با شعار «محتوای دیجیتال پیشران توسعه اقتصاد دیجیتال» 9 تا 15 آبان ماه در مصلی تهران برگزار می‌شود. ثبت نام این رویداد که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، از امروز دوشنبه 19 شهریورماه آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد.