شاید برایتان عجیب باشد که بدانید بالاترین عامل موفقیت استارت‌آپ در زمان‌بندی درست است به طوری که اگر زمان لانچ کردن استارت‌آپتان را هوشمندانه انتخاب کرده و به‌موقع محصولتان را ارائه کرده باشید، می‌توانید شانس خود را برای موفقیت تا 42 درصد بالا ببرید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  بیل گراس کارآفرین، سرمایه‌گذار و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی در سال 1971 شرکت پیمکو را تاسیس کرد که در سال 2000 توسط شرکت بیمه آلیانتس خریداری شده و امروز ارزش دارایی هایش به 7/242 میلیارد دلار می‌رسد و عنوان بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک جهان را یدک می‌کشد. گراس از باهوش‌ترین کارآفرین‌های دنیاست که ایده‌های نابش منجر به تشکیل ده‌ها شرکت و استارت‌آپ موفق شده و صاحب شرکت Idealab یا همان آزمایشگاه ایده است. او برای این‌که بداند چه عاملی منجر به موفقیت یک شرکت یا استارت‌آپ می‌شود، بیش از صد و پنجاه شرکت و روند تاسیس و راه‌اندازی و مسیر رشدشان را مورد مطالعه قرار داد و به پنج نتیجه شگفت‌انگیز رسید.

سهم سرمایه گذاری: 14 درصد

بعضی استارت‌آپ‌ها با هزینه‌های هنگفت و سرمایه‌گذاری‌های کلان لانچ می‌شوند. آیا این پول‌ها می‌تواند تضمینی برای موفقیت آن‌ها باشد؟ مسلما نه. آن‌طور که بیل گراس می‌گوید سهم سرمایه‌گذاری کلان در موفقیت فقط 14 درصد است و این یعنی خیلی نمی‌توان به جیب‌های پر از پول دل بست.

سهم مدل کسب‌و‌کار: ۲۴ درصد

لازم است که از ابتدا برای استارت‌آپتان یک مدل کسب‌و‌کار تعریف کنید و بر اساس آن جلو بروید؟ پاسخ بیل گراس به این سوال منفی است. درست است که شما برای درآمدزایی به یک مدل مشخص نیاز دارید ولی لازم نیست که در ابتدای راه این مدل را در اختیار داشته باشید. شما می‌توانید کارتان را درست مثل یوتیوب که مدل کسب‌و‌کار جدی‌ای نداشت شروع کنید و به موفقیت‌های بزرگ برسید. اصل این داستان هم صادق است. یعنی ممکن است برای کارتان برنامه مشخص و مدلی از پیش تعیین‌شده داشته باشید اما در نهایت شکست بخورید چون طبقتحقیقات بیل گراس سهم مدل کسب‌و‌کار در موفقیت 24 درصد است و این یعنی کمتر از یک‌چهارم موفقیت شما به مدل کسب‌و‌کارتان بستگی دارد.

سهم ایده: ۲8 درصد

گراس عاشق ایده‌های بزرگ و خلاقانه است و درست به همین خاطر اسمش شرکتش را آزمایشگاه ایده گذاشته، اما با این حال مطالعاتش نشان داده که داشتن یک ایده خاص فقط تا 28 درصد می‌تواند موفقیت شما را در حوزه استارت‌آپ تضمین کند. بنابراین این تصور که اگر ایده خوبی داشته باشید نصف مسیر موفقیت را طی کرده‌اید، اشتباه است و باید در دیدگاه‌هایتان تجدید نظر کنید.

سهم تیم: ۳2 درصد

بیل معتقد است که مشتری واقعیتی انکارناپذیر است. او در یکی از سخنرانی‌هایش از قول مایک تایسون مشت‌زن برجسته آمریکایی نقل می‌کند که «هر کسی نقشه‌ای دارد، تا این‌که مشتی حواله صورتش می‌شود.» تیم موفق تیمی است که بتواند نیازهای مشتریان را به‌خوبی درک کرده و در جهت تامین آن‌ها حرکت کند. اما این مسئله تا چه اندازه می‌تواند موفقیت شما را در فضای کسب‌و‌کار تامین کند؟ مطالعه گراس روی شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپ‌های موفق دنیا نشان می‌دهد که عدد آن 32 درصد است. یعنی چیزی در حدود یک‌سوم موفقیت شما در کسب‌و‌کاری که می‌خواهید راه‌اندازی کنید، به این وابسته است که چه تیمی می‌چینید.

سهم زمان‌بندی درست: ۴2 درصد

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید بالاترین عامل موفقیت استارت‌آپ در زمان‌بندی درست است به طوری که اگر زمان لانچ کردن استارت‌آپتان را هوشمندانه انتخاب کرده و به‌موقع محصولتان را ارائه کرده باشید، می‌توانید شانس خود را برای موفقیت تا 42 درصد بالا ببرید. گراس درباره اهمیت زمان‌بندی درست برای موفقیت استارت‌آپ‌ها می‌گوید زمانی که ایده اولیه AirBNB به سرمایه‌گذاران ارائه شد خیلی‌هایشان عقب کشیدند چون برایشان بسیار عجیب بود که یک نفر بخواهد اتاقی از خانه‌اش را به یک غریبه اجاره دهد اما این استارت‌آپ یک برگ برنده مهم داشت و آن این بود که در دوران رکود اقتصادی شروع به فعالیت کرد، یعنی زمانی که اغلب مردم به پول بیشتر نیاز داشتند و در نتیجه ایراد اصلی که به طرح وارد شده بود به دلیل شرایط زمانی به حاشیه رانده شد یا استارت‌آپ موفق دیگری مانند ابر Uber درست در زمانی مطرح شد که رکود اقتصادی حاکم بود و راننده‌ها دنبال راهی بودند تا درآمد ماهانه‌شان را افزایش دهند.