اولین قطار سوخت سلول هیدروژنی جهان روز دوشنبه (17 سپتامبر) در آلمان راه‌اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از گیزمگ، نخستین قطار پاک دنیا که از سلول‌های هیدروژنی برای تامین سوخت خود استفاده می‌کند، از دیروز وارد شبکه ریلی آلمان شد.

این قطار موسوم به "Coradia iLint" ساخته شرکت "آلستوم"( Alstom) روز یکشنبه در حضور مقامات دولتی و صنعتی معرفی شد که اولین نمونه از دو قطار بی‌صدا و پاکی است که در راه آهن آلمان فعالیت خواهند کرد.

قطارهای برقی برای خطوط حمل‌ونقل شلوغ و پرجمعیت بسیار مفید هستند و عدم آلایندگی را به ارمغان می‌آورند، اما برقی کردن هر شبکه ریلی به جز کوچکترین یا متمرکزترین آنها عملی نیست. در نتیجه بسیاری از خطوط بین شهری باید همچنان به موتورهای دیزلی برای حمل مسافر و کالاها تکیه کنند.

"آلستوم" برای رفع این مشکل اولین قطار سلول هیدروژنی را به عنوان بخشی از قرارداد 94.5 میلیون دلاری برای ساخت یک ناوگان اولیه متشکل از 16 قطار هیدروژنی شروع کرد.

این قطار مبتنی بر قطار دیزلی همین شرکت ساخته شده است، اما توسط سلول‌های سوخت هیدروژنی پشتیبانی می‌شود که نیروی اضافی توسط بانکی از باتری‌های لیتیوم-یونی ذخیره می‌شود.

این قطار با 150 صندلی تا 300 مسافر ظرفیت دارد و دارای بیشینه سرعت 140 کیلومتر در ساعت است.

"Coradia iLints" به وسیله یک ایستگاه هیدروژنی متشکل از یک مخزن گاز هیدروژن 12 متری فولادی که در ایستگاه قرار داده شده است، سوخت‌گیری می‌کند. این قطار با هر بار سوخت‌گیری می‌تواند 1000 کیلومتر حرکت کند.

"کارمن شوابل"، مدیر این پروژه می‌گوید: با دو قطار "Corridia iLint" و با استفاده از 14 قطار هیدروژنی دیگر که تا پایان سال 2021 راه‌اندازی خواهند شد، ما اولین شبکه حمل و نقل ریلی خواهیم بود که قطارهای پاک را جایگزین قطارهای دیزلی موجود می‌کنیم و به این ترتیب به بهبود شرایط آب و هوایی کمک می‌کنیم.

وی افزود: ما همچنین این کار را به این دلیل انجام می‌دهیم که حدود 120 قطار دیزلی ما طی 30 سال آینده به پایان عمر خود خواهند رسید و ما باید بالاخره آنها را جایگزین کنیم. تجربه‌ای که با این پروژه به دست آوردیم، به ما کمک می‌کند تا یک راه حل پایدار و عملی پیدا کنیم.