یکی از شرکت های دانش بنیان داخلی سال 70 با هدف توسعه ظرفیت مهندسی ساخت تجهیزات ویژه در کشور پا به عرصه فعالیت صنعتی گذاشت. این شرکت از بدو تأسیس تا کنون به همراه شرکت های زیر مجموعه خود با حضور در عرصه های مختلف صنعت و تکنولوژی قابلیت و توانمندی خود را به عنوان یک مجموعه قوی صنعتی به اثبات رسانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شرکت مهندسی نوآوران تکساز صنعت (تایکو) با بومی سازی تکنولوژی ساخت دستگاه تاپ درایو و بستر سازی مناسب برای تولید انبوه آن توانسته کشور را از واردات این دستگاه پرکاربرد در صنعت حفاری بی نیاز سازد.

همچنین نوید رونمایی از دستاوردی نو در حوزه ماشین آلات کشاورزی توسط این شرکت داخلی در آینده نزدیک امید بخش چشم اندازی روشن در جهت خودکفایی هر چه بیشتر کشور خواهد بود.

به گفته محمدسعید زند، مدیر عامل این شرکت، در آخرین ارزیابی صورت گرفته توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت مهندسی نوآوران تکساز صنعت (تایکو) به عنوان یکی از برترین شرکت های دانش بنیان صنعتی ایران در دسته فناوری ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته شناخته شده است.

وی افزود: این شرکت به عنوان نخستین سازنده تاپ درایو در خاورمیانه شناخته شده است، از دستگاه حفاری تاپ درایو به منظور حفاری اتصال لوله ها و جدا کردن آنها و تهیه لوله ایستایی استفاده می شود، حفاری به کمک تاپ درایو می تواند هم به صورت تک لوله ای و هم به صورت لوله های سه قسمتی و یا سه قطعه انجام شود.


مدیرعامل این شرکت ادامه داد: در حفاری تک لوله ای به کمک تاپ درایو لوله ها از سطح شیب دار جلوی دکل به سمت بالا کشیده می شود و در بالا بر قرار می گیرد و روی رشته های قبلی حفاری که به کمک لوله گیر نگهداری شده است قرار می گیرد هر دو اتصال بالا و پایین لوله توسط تاپ درایو بسته می شوند بدین ترتیب مجموعه برای انجام عملیات حفاری آماده شده و تاپ درایو شروع به حفاری می کند. با رسیدن تاپ درایو تا روی سکوی حفاری پس از قطع فرایند حفاری و قرار دادن لوله گیر اتصال تاپ درایو به رشته حفاری باز می شود و فرایند فوق مجددا تکرار می شود زمانی که لوله ها به صورت لوله ایستایی اماده نمی باشند از حفاری تک لوله ای استفاده می شود که با انجام این عملیات در نهایت لوله ها به صورت لوله سه قسمتی یا لوله سه قطعه نیز اماده خواهند شد.


این شرکت در حوزه های مختلفی چون صنایع کشتارگاهی، پروژه های صنایع غذایی، پروژه های صنایع نفت،گاز و پتروشیمی، پروژه های سیمان، پروژه های فولاد، بتن سبک، خط تولید تخته صنعتی، طراحی و ساخت بخشی از توربین های گازی، طراحی و ساخت کمک فنر گازی، طراحی، ساخت و نصب 12 دستگاه فیکسچر مونتاژ بدنه خودرو و غیره فعالیت می کند.