رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی از آغاز به کار نخستین شعبه آزمایشی پارک فناوری پردیس معاونت علمی در «کارخانه نوآوری» خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی از کارخانه نوآوری آزادی بازدید کرد. وی ضمن بازدید از شتاب‌دهنده کارا گفت: کارخانه نوآوری آزادی نخستین شعبه پارک فناوری پردیس محسوب می‌شود که فعالیت خود را به صورت آزمایشی آغاز کرده است.

رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی با بیان اینکه کارخانه نوآوری آزادی در مساحتی حدود 18 هزار مترمربع با همکاری بخش خصوصی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: طبق برنامه قرار است هر یک از سوله‌های 10 گانه این کارخانه نوآوری توسط یکی از شرکت‌های بخش خصوصی تبدیل به یک شتابدهنده یا مرکز نوآوری شده که این امر فرصت مناسبی برای تیم‌های استارتاپی است تا بتوانند از امکانات این شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری استفاده کنند.

به گفته صفاری‌نیا، حضور شتابدهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها کنار یکدیگر در کشور ما بدون سابقه و بی‌نظیر است؛ در واقع این کارخانه محل تلاقی عناصر فعال در اکوسیستم استارتاپی کشور است که موجب تقویت این اکوسیستم خواهد بود.

وی عنوان کرد: از اصلی‌ترین جذابیت‌های کارخانه نوآوری آزادی می‌توان به دسترسی سریع و آسان به برنامه شتابدهی متنوع، بهره‌مندی از خدمات آزمایشگاهی، استفاده از خدمات منتورینگ، بهره‌مندی از مزایای قانونی پارک فناوری پردیس معاونت علمی برای استارت‌آپ‌ها، دسترسی آسان و سریع به حمل‌ونقل عمومی شهر تهران (مترو و سامانه BRT)، حضور در رویدادهای متنوع و گسترده، شبکه‌سازی و سایر خدمات تخصصی کسب و کار، اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه فضای کارخانه نوآوری فضایی مناسب برای فعالیت استارت‌آپ‌ها خواهد بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود طی 5 سال آینده شاهد حضور بیش از 1300 نفر در قالب بیش از 300 تیم استارتاپی و 15 شرکت در بخش انکوباتور کارخانه باشیم.

وی تاکید کرد: با مدلی که در کارخانه برای مشارکت بخش خصوصی و فعالیت آن انجام شده است و مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته به دنبال گسترش شعب پارک فناوری پردیس معاونت علمی با مدل مشابه هستیم. در حال حاضر 43 تیم نوآور و یک فضای کاری اشتراکی در این کارخانه مستقر است.

وی گفت: برخی از شتابدهنده‌هایی که در کارخانه مستقر هستند، در بازار حضور فعال دارند و تجاری شده‌اند. البته برخی شتابدهنده‌ها به‌تازگی در این کارخانه مستقر شده‌اند.

صفاری‌نیا تاکید کرد: تیم‌های استارتاپی و شتابدهنده‌هایی که در کارخانه هستند بعد از استقرار از مزایای و حمایت‌هایی از سوی پارک فناوری پردیس معاونت علمی بهره‌مند خواهند شد. اما به صورت کلی این شتابدهنده‌ها درخصوص تأمین فضای کاری، آموزش، مشاوره و منتورشیپ، تأمین سرمایه‌های اولیه و جذب سرمایه به تیم‌ها کمک می‌کند.

رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی گفت: با بهره‌برداری از سوله‌های مختلف و فعال شدن شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری در آنها، ظرفیت پذیرش تعداد زیادی تیم در آنها که در کشور بی‌نظیر است، وجود خواهد داشت.

«کارا» نخستین شتابدهنده نوآوری در حوزه سلامت الکترونیک (e-health) که توسط شرکت دانش‌بنیان سیناژن و در کارخانه نوآوری آزادی مستقر شده است. بالغ بر 14 تیم فناور در این شتابدهنده مستقر بوده که در حوزه کسب‌وکارهای استارتاپی سلامت الکترونیک فعالیت می‌کنند. این تیم‌های فناور از تحصیل‌کردگان دانشگاه‌های برجسته کشور هستند و زمینه برای استقرار حداقل 25 تیم و شتابدهی این تیم‌ها تا مرحله تجاری‌سازی و ورود به بازار فناوری مهیا شده است.