آژانس فضایی ژاپن اعلام کرد دو کاوشگرش در تاریخ 21 سپتامبر از سفینه بدون سرنشین خود جدا شدند و دقایقی بعد با موفقیت بر سیارک "ریوگو" فرود آمدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ژاپن برای اولین بار موفق شد نه تنها یکی، بلکه دو کاوشگر را به صورت همزمان بر یک سیارک فرود آورد.

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن(JAXA) تایید کرده است که هر دو ربات آزمایش سیارک خود(MIcro Nano Experimental Robot Vehicle for Asteroid)، یعنی نسل دوم فضاپیمای "MINERVA-II1" که به نام‌های "Rover-1" و "Rover-2" نام‌گذاری شده‌اند، در تاریخ 21 سپتامبر 2018 به طور موفقیت آمیزی از فضاپیمای بدون سرنشین "Haybusa2" جدا شدند و بر روی سیارک "ریوگو"(Ryugu) فرود آمدند و اکنون در حال ارسال عکس هستند.

با توجه به اظهارات واحد کنترل ماموریت، هر دو کاوشگر در وضعیت خوبی قرار دارند و با سفینه مادر خود ارتباط تله متری و تصویری دارند.

تایید شده است که هر دو کاوشگر به سطح سیارک رسیده‌اند و حداقل یکی از آنها به صورت خودران در حال حرکت و قدم برداشتن روی سطح کم جاذبه این سیارک است. هر گام حدود 15 دقیقه طول می‌کشد و کاوشگر طی آن، حدود 15 متر (50 فوت) جابجا می‌شود که به آن اجازه می‌دهد تا به مطالعه مناطق مختلف سیارک بپردازد.

تصاویری که توسط این کاوشگرها به نمایش گذاشته شده‌اند، بهترین نیستند، چرا که اکثر آنها در مدت کوتاهی پس از جدا شدن از سفینه مادر و در حال مانور گرفته شده‌اند. با این حال، JAXA می‌گوید که آنها همچنان به نظارت بر تصاویر و داده‌های ورودی ادامه خواهند داد.

فضاپیمای "Haybusa2" دومین ماموریت اکتشاف سیارک است که توسط JAXA در سال 2014 به فضا پرتاب شد. این مدارگرد قرار است به مدت 18 ماه در ایستگاه زمان بگذراند که طی آن نه تنها مشاهدات را انجام می‌دهد و به عنوان یک ایستگاه تقویت برای فضاپیمای MINERVA-II1 عمل می‌کند، بلکه همچنین قرار است یک جسم مسی دو کیلوگرمی را برای ایجاد یک دهانه مصنوعی به سطح سیاره ریوگو پرتاب کند تا کار کاوشگرها برای نمونه‌برداری از خاک این سیارک در اواخر سال 2020 آسان شود.

"تتسو یوشیمیتسو" رئیس پروژه "Hayabusa2" می‌گوید: اگرچه من با تصویر تاری که اولین بار از کاوشگر ارسال شد ناامید شدم، اما با توجه به شرایطی که این عکس گرفته شده بود، خوب بود. علاوه بر این، با تصویری که طی حرکت از سطح سیارک گرفته شده بود، توانستم اثربخشی مکانیزم حرکت روی شیء آسمانی کوچک را تایید کنم و نتیجه بسیاری از تحقیقات سالیان را به چشم ببینم.

انتهای پیام