حدود 45 درصد اطلاعات پردازش‌شده در مغز از طریق عصب بینایی چشم دریافت و به مغز ارسال می‌شوند. از طرفی این عضو مهم بدون هیچ لایه‌ی محافظی در تماس با محیط بیرون قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بینایی انسان بیش از میلیون‌ها سال تکامل افته است، ساختار چشم ما یکی از پیچیده‌ترین ساختارها در همه طبیعت است، چشم ما می‌تواند تفاوت بین هشت میلیون رنگ مختلف را تشخیص دهد، ما در شب بدون ماه نیز می‌توانیم شکل کلی اشیا را تشخیص دهیم. ما رنگ‌ها را به این دلیل می‌بینیم که در چشم ما سه نوع سلول حساس به نور وجود دارد که نور را در طول روزدریافت می‌کنند.

بر اساس این گزارش؛ یک نوع چهارم هم وجود دارد که در شب که نور بسیار کمی برای دیدن وجود دارد کار می‌کند. این سلول‌ها، سلول‌های مخروطی نامیده می‌شوند؛ زیرا برخی از دانشمندان که اولین بار آن‌ها را دیدند فکر کردند که شکلشان بسیار شبیه شکل مخروط بستنی است.

این سه نوع مخروط هر کدام به یک نوع مختلف از نور واکنش نشان می‌دهند، می‌توانند حساس به نور قرمز، سبز آبی باشند و هر کدام توانایی تشخیص تقریباً 100 سایه مختلف از یک رنگ رادارند، رنگ‌های مختلف دارای مقادیر مختلف قرمز، سبز و آبی هستند. این سلول‌ها به ما کمک می‌کنند که از هر رنگ مقداری را ببینیم و این موضوع به ما یک‌چشم انداز کاملاً رنگی می‌دهد.
باوجود تفاوت در چشم موجودات، عملک
رد آن‌ها بسیار مشابه است . بخش‌های اصلی چشم قرنیه، مردمک، عنبیه، عدسی و شبکیه است.
هنگامی که حیوانات به اطراف نگاه می‌کنند نور بازتاب شده از اجسام مختلف از طریق یک لایه شفاف ( موسوم به قرنیه) وارد چشم آن‌ها می‌شود. این نور سپس از میان مردمک که در مرکز چشم قرار دارد، عبور کرده و به این اندام وارد می‌شود.

شکل‌ها و اندازه‌های مختلف مردمک چشم، میزان نور دریافتی را تعیین می‌کند، عضلات شعاعی درون عنبیه ( که بخش رنگی چشم است) مردمک را در زمان تاریکی گشاد می‌کنند تا نور بیشتری وارد چشم شود و دیدن در شرایط کم نور ممکن باشد. انقباض مردمک به محدود کردن میزان نور ورودی در شرایط پرنور کمک می‌کند.

عدسی در پشت مردمک، نور را به بخش پشت چشم ( موسوم به شبکیه) متمرکز می‌کند. شبکیه از هزاران نورون حساس به نور ساخته‌شده است که علائم نور را به علائم الکتریکی تبدیل می‌کنند.

این علائم الکتریکی سپس توسط عصب نوری به مغز فرستاد شده و آنچه دیده می‌شود در بخش قشر بینایی مغز پردازش می‌شود.

برخلاف چشم انسان که فقط یک عدسی دارد که درون وسط چشم قرارگرفته و او را قادر به دیدن میازد، چشم حشرات از تعداد بسیار زیادی چشم منفرد مشابه تشکیل‌شده است. به این چشم‌ها چشم مرکب گفته می‌شود. چشم حشرات هزاران عدسی کوچک دارد که هر عدسی قسمت کوچکی از تصویر کلی را می‌گیرد و الگو و شکلی شبیه موزاییک درست می‌کند، یک‌چشم مرکب می‌تواند از ده تا سی هزار قسمت تشکیل‌شده باشد که بسته به نوع حشره متفاوت است.

بر اساس این گزارش؛ ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی؛ به‌منظور رشد و توسعه فناوری‌های نوین در حوزه لیزر و بررسی زاویه‌های مختلف این علم در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.