معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای سیاستگذاری آزمون استخدام بخش خصوصی، شرکتهای تجاری و فناور درباره شبهات برگزاری این آزمون پاسخ دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  از سال گذشته آزمونی تحت عنوان آزمون استخدام بخش خصوصی، شرکت های صنعتی تجاری و فناور برگزار می شود و امسال نیز فراخوان ثبت نام برای این آزمون که شامل شرکتهای خصوصی و دانش بنیان می شود، اعلام شده است.

طبق اعلام شورای سیاستگذاری این آزمون، سال گذشته ۶۰ هزار شرکت کننده در ۲۶۶ عنوان شغلی در این آزمون شرکت کردند که از این تعداد۲۰ هزار نفر تحت مصاحبه حضوری در ۷ استان قرار گرفتند. در اولین آزمون، ۲۸ هزار فرصت شغلی در بیش از ۱۱۰۰ شرکت خصوصی و دانش بنیان برای افراد وجود داشت که در نهایت ۶۳۰۰ نفر مشغول به کار شدند.

این شورا همچنین اعلام کرده است که تا کنون ۵۰ هزار نفر در دومین دوره آزمون ثبت نام کرده اند.

اکنون در جریان مراحل اجرای این آزمون، شبهاتی در زمینه مشارکت نهادهای دولتی و یا حمایت این نهادها و همچنین مجریان برگزاری آن مطرح شده است. یکی از این نهادها معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که در این زمینه مشاور معاونت علمی و فناوری در گفتگو با مهر توضیحاتی را ارائه داده است.

نقش معاونت علمی در برگزاری آزمون استخدامی شرکتهای خصوصی و فناوری

پرویز کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مشارکت و یا حمایت معاونت علمی از آزمون استخدام شرکت های خصوصی، صنعتی، تجاری و فناور گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برگزاری این آزمون حمایت کرده اما مشارکتی در برگزاری آن نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه معاونت علمی و فناوری هیچ مشارکتی با شرکت های دانش بنیان از جمله شرکت برگزار کننده آزمون استخدامی ندارد، عنوان کرد: معاونت علمی از شرکت های دانش بنیانی که در راستای رفع معضلات کشور فعالیت می کنند حمایت می کند.

به گفته کرمی، این حمایت ها برخی ذیل قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان است و برخی با انعقاد تفاهم نامه با سازمان های مختلف از جمله گمرک، شهرداری، ستاد کل نیروهای مسلح و ... صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه شرکت دانش بنیان برگزار کننده آزمون استخدامی خصوصی و فناور از جمله شرکتهایی است که پیش از این نیز رویدادهایی را به صورت سالانه برگزار کرده بود، گفت: یکی از این رویدادها به عنوان مسابقات کاریابی و استعدادیابی در دانشگاه شریف برگزار و منجر به شناسایی افراد جویایی کار شد.

آزمون تنها حمایت معنوی معاونت علمی را دارد

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه معاونت علمی مشارکت در برگزاری این آزمون را تکذیب می کند، گفت: این آزمون تنها حمایت معنوی معاونت علمی را دارد و ۲ ستاد فناوری های نرم و هویت ساز و توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان به عنوان حامیان آن محسوب می شوند.

شرکت دانش بنیان مجری برگزاری آزمون مورد تأیید معاونت علمی است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معاونت علمی شرکت برگزار کننده آزمون استخدامی را تأیید می کند یا خیر، گفت: این شرکت مورد تایید معاونت علمی است و همواره معاونت علمی به این شرکت کمک می کند. اما اگر این شرکت و یا هر شرکت دانش بنیانی در کارش خللی ایجاد شود و بخواهد سوء استفاده کند ما در معاونت علمی موضوع را مورد پیگیری قرار خواهیم داد لذا اگر از این شرکت هم شکایتی شود پیگیری می کنیم.

کرمی همچنین عنوان کرد: این شرکت ها باید بدانند که وقتی با نهادهای دولتی کار می کنند از کلماتی که بار حقوقی و معنایی خاص داشته باشد نباید استفاده کنند؛ اگر یک یا دو ستاد معاونت علمی و فناوری از این شرکت ها حمایت می کنند و تسهیلاتی را برایشان ایجاد می کنند به معنای «مشارکت » نیست.

وی همچنین یادآور شد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برگزاری آزمون استخدام بخش خصوصی، شرکت های صنعتی، تجاری و فناور از دوره اول مطلع بوده و آن را حمایت کرده است.

توضیحات دبیر شورای سیاستگذاری آزمون استخدام بخص خصوصی و شرکتهای فناوری

محمدحسین قمری، دبیر شورای سیاست گذاری آزمون استخدام بخش خصوصی، شرکت های صنعتی، تجاری و فناوری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در باره شبهات مطرح شده درباره این آزمون اظهار کرد: این رویداد با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می شود.

وی با تاکید بر اینکه این حمایت ها به صورت معنوی هستند، بیان کرد: ما هیچ تسهیلات مالی از این دو نهاد دریافت نکرده ایم.

دبیر شورای سیاست گذاری آزمون استخدام بخش خصوصی خاطر نشان کرد: علاوه بر معاونت، پارک فناوری پردیس، ۳معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست های سیاست گذاری آزمون استخدام بخش خصوصی حضور داشته اند که مستندات حضور آنها در قالب مصاحبه، تصویر و فیلم وجود دارد.

از اداره کل کاریابی استان تهران مجوز داریم

قمری با بیان اینکه ما سال گذشته مجوز از اداره کل کاریابی استان تهران را دریافت کرده ایم، خاطر نشان کرد: ما بخش خصوصی هستیم که در زمینه اشتغال فعالیت می کنیم و نهادهای عمومی از ما حمایت معنوی می کنند و تسهیلات مالی از اینها دریافت نکرده ایم.

مجری مسابقات فن آورد گفت: فن آورد یک مسابقه مهارت سنجی است که سبب افزایش تقاضای شرکت ها در تامین نیروی انسانی می شود و به عنوان یک رویداد نخبگانی فعالیت می کند؛ به دلیل اینکه جزء رویداد نخبگانی است حوزه های خدماتی، مهندسی و غیره نمی تواند در فن اورد سنجیده شود از این رو آزمون استخدام در سطح عمومی تری تحت عنوان موضوع تامین نیروی انسانی شرکت ها پیگیری شد.

مجریان آزمون معاونت علمی و وزارت کار نیستند

وی با بیان اینکه برگزار کننده این آزمون معاونت علمی و وزارت کار نیستند، گفت: این مجموعه خصوصی مطابق اساسنامه خود که طبق قوانین و مقررات جاری قوه قضاییه است، فعالیت می کند.

وی تاکید کرد: برای هماهنگی با بخش دولتی شورای سیاستگذاری تشکیل شده که قیمت آزمون استخدام، جزئیات و فرایند آن مشخص در این شورا مشخص می شود.

وی با تاکید بر اینکه این آزمون که برای بخش خصوصی و موسسه دانش بنیان است و امسال هم برگزار خواهد شد، گفت: ما بودجه ای از دولت نمی گیریم و هزینه اجرا را برگزار کنندگان و بخش خصوصی می دهند.