با هدف توسعه صادرات شرکت های دانش‌بنیان که ذیل سیاستهای تدوین شده در اسناد بالادستی و وظیفه محول شده به معاونت ذیل موضوع اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صادرات اشتغال‌زا، برنامه‌ریزی برای تقویت توان صادراتی شرکتهای دانش‌بنیان و کمک به بازاریابی شرکت ها و ورود آنها به بازارهای هدف صادراتی در دستور کار این معاونت قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  در این راستا سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در راس هیأتی تجاری و فناور، متشکل از 70 نفر از مدیران 45 شرکت دانش‌بنیان و فناور و نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز همکاری های تحول و پیشرفت، بانک توسعه صادرات و سازمان توسعه تجارت، دهم مهرماه سال جاری به دو کشور کنیا و اوگاندا در شرق آفریقا سفر کرد.

در سفر به کشور اوگاندا به عنوان اولین مقصد سفر، معاون علمی با موسیوینی رئیس‌جمهور اوگاندا، تاموسیگی وزیر علوم، فناوری و نوآوری و وریخه میکائیل وزیر صنعت، تجارت و تعاون این کشور به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

ستاری در این دیدارها ضمن ابلاغ سلام حسن روحانی رئیس جمهور ایران به رئیس جمهور اوگاندا، بر وجود نیروی انسانی متخصص در ایران و فاصله گرفتن ایران از اقتصاد نفتی و توسعه اقتصاد غیرنفتی بویژه در بخش دانش‌بنیان تأکید کرد.

وی افزود: مدیران 45 شرکت دانش‌بنیان فناور همراه من در این سفر هستند که تولیدات آنها در حوزه‌های مختلف سلامت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مواد پیشرفته و کشاورزی است.

در ادامه این دیدار، رئیس‌جمهور اوگاندا ضمن استقبال از توسعه همکاری های بین دو کشور به تأثیرگذاری ایران در منطقه در بخش فناوری، اشاره کرد.
در این سفر، همچنین نشست تجاری و فناوری میان شرکت های فناور ایرانی و 70 شرکت متناظر از کشور اوگاندا برگزار شد که متعاقب آن بین شرکتهای ایرانی و اوگاندایی چهار یادداشت تفاهم در زمینه «صادرات داروهای پیشرفته انسانی»، «خدمات گردشگری سلامت» و همچنین «راه‌اندازی پارک فناوری کشاورزی با شرکتهای اوگاندایی» به امضاء رسید.

مقصد بعدی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر به شرق آفریقا، کشور کنیا بود که در این کشور نیز ستاری با آمینا محمد وزیر آموزش، علوم و فناوری، مونیا وزیر صنعت و تجارت و همچنین کیتر وزیر انرژی کشور کنیا دیدار و گفت و گو داشت.

در این دیدارها، ستاری به تسهیل زمینه حضور شرکت های فناور ایرانی برای توسعه همکاری های ایران با شرکتهای کنیایی توسط دولت ایران اشاره کرد.

طرف های کنیایی نیز ضمن اذعان به وجود فناوریهای پیشرفته در ایران، به ایجاد زمینه ورود این فناوری ها و تأمین اعتبار لازم به کنیا تاکید داشتند.

دومین نشست تجاری نیز در کنیا و با حضور شرکتهای فناور ایرانی و 170 شرکت کنیایی برگزار شد که در این نشست ها، ذیل 11 یادداشت تفاهم و موافقت‌نامه بین شرکتهای ایرانی و کنیایی، مقرر شد که مواردی چون «انتقال فناوری تولید کودهای شیمیایی به کنیا»، «ایجاد خط تولید واکسنهای دامی»، «ایجاد خط تولید داروهای گیاهی»، «انجام مطالعات مشترک در زمینه سنجش ماهواره‌ای پراکندگی بیمارهای دامی و انسانی» و «همکاری در زمینه ایجاد کیف پول الکترونیکی در بستر شبکه‌های اجتماعی» بین دو کشور اجرایی شود.