رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه پرتاب ماهواره دوستی دانشگاه شریف در اولویت ما قرار دارد، گفت: این ماهواره سنجشی، تصاویر را در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین با دقت ۵۰ متر دریافت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  مرتضی براری در نشست «چشم‌انداز سند فضایی کشور» که امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به اهداف توسعه فناوری فضایی تا سال ۱۴۰۴ اظهار کرد: سه سناریو در برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور تعریف شده که یکی از آنها، دستیابی به رتبه اول منطقه در این بخش است.

وی پایدارسازی فناوری فضایی و دریافت خدمات را از دیگر برنامه‌های این سند عنوان کرد و گفت: ماهواره دوستی دانشگاه صنعتی شریف، یک ماهواره سنجشی با فناوری پیشرفته است که قرار است با دقت بیش از ۵۰ متر، تصاویر را دریافت کرده و با طول عمر ۲ ماه در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار گیرد.

رئیس سازمان فضایی ایران تأکید کرد: پرتاب این ماهواره در اولویت ما قرار دارد و تلاش می‌کنیم بعد از دریافت مجوزهای لازم برای پرتاب، آن را ارسال کنیم.

وی ایجاد بستر کسب و کار برای فارغ‌التحصیلان حوزه فضایی را از دیگر برنامه‌های مد نظر در سند توسعه فضایی کشور عنوان کرد.

براری گفت: ایران در میان ۱۲ کشور صاحب فناوری فضایی قرار دارد و دستیابی به چرخه کامل فناوری فضایی از ساخت، پرتاب و دریافت خدمات ماهواره، از برنامه‌های چشم‌انداز این بخش است.

رئیس سازمان فضایی ایران با تأکید بر اینکه در پرتاب ماهواره، مهمترین رکن، موضوع پرتابگر است و باید این صنعت در این حوزه نیز قابل رقابت شود، ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های فضایی، یکی از ملزومات رسیدن به اقتصاد فضا است و ما در این حوزه موفق به ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده‌ایم.

وی ادامه داد: امسال نیز برای حوزه فضا ۴۰۰ میلیارد تومان جذب اعتبار داریم و ۷۸ درصد برنامه‌های فضایی در کشور طی سال گذشته با پیشرفت همراه بوده است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: در نهایت تلاش این است که در سال ۱۴۰۴ ماهواره‌ سنجشی با دقت یک متر به فضا بفرستیم.

براری تصریح کرد: هم‌اکنون ماهواره «دوستی» با دقت ۵۰ متر، ماهواره «پیام امیرکبیر» با دقت ۴۰ متر، ماهواره «ظفر» علم و صنعت با دقت ۲۲.۵ متر و ماهواره «پارس ۱» با دقت ۱۵ متر ساخته شده است. از این رو در برنامه داریم که ماهواره «پارس ۲» را با دقت ۵ متر و در نهایت ماهواره «پارس ۳» را با دقت کمتر از ۲.۵ متر، طراحی و بسازیم و تا سال ۱۴۰۴ به فناوری ساخت ماهواره سنجشی با دقت یک متر برسیم.

وی از تدوین بسته‌ همکاری با دانشگاه‌ها در این بخش خبر داد و گفت: یکی از این مدل‌های همکاری، طرح‌های پژوهشی است که در این راستا ۱۰۰ طرح پژوهشی در حوزه فضایی در دانشگاه‌ها تعریف شده است. همکاری دانشگاه‌ها در قالب کنسرسیوم با بخش خصوصی و ساخت ماهواره، از دیگر برنامه‌های این بسته همکاری است که ماهواره سنجشی «پارس ۲» در این راستا طراحی شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران اظهار کرد: هفته آینده در جلسه‌ای با حضور وزارتخانه‌های علوم و ارتباطات، همکاری خود برای طراحی و ساخت ماهواره «پارس ۲» را آغاز خواهیم کرد.

براری با بیان اینکه تا ۲۰ سال آینده ۲۰ هزار ماهواره در مدار زمین قرار می‌گیرد، گفت: باید در این بازه زمانی سهم ما در مدار زمین ۲۰۰ ماهواره باشد.

وی گفت: اینکه گفته می‌شود دولت نه منابع و نه اعتقادی به بخش فضا ندارد را قبول نداریم، بلکه دولت در برنامه ششم توسعه ۳۶۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این بخش در نظر گرفته است.

به گفته رئیس سازمان فضایی ایران، هم‌اکنون ۵۷۰ ماهواره سنجشی توسط کشورهای مختلف در مدار زمین قرار گرفته و داده‌های این ماهواره‌ها به صورت رایگان عرضه می‌شود به نحوی که گفته شده ۲۵ درصد داده‌های ماهواره‌های سنجشی در راستای چالش‌های زیست‌محیطی دنیا در حال استفاده است. سؤال اینجاست که ما چه میزان از این داده‌ها را برای حل چالش‌های زیست‌محیطی کشور به کار گرفته‌ایم؟

وی با بیان اینکه بیش از ۶۱ اپراتور ماهواره‌ای در ۴۱ کشور دنیا وجود دارد، خاطرنشان کرد: اینکه فضا برای بخش خصوصی ما باز نشده است، سؤالی است که باید به آن پاسخ داد، چرا که ما معتقدیم باید تصدی‌گری را رها کرده و این بخش را به بخش خصوصی بسپاریم اما در عرصه فضا، دولتی‌ها حاضر نیستند تصدی‌گری این بخش را رها کنند.

براری خاطرنشان کرد: دولت از ما خواسته ۷۶ درصد اقتصاد فضا را به بخش خصوصی بسپاریم و به شکل بسته حمایتی به این حوزه نگاه کنیم. بر این اساس مهمترین دغدغه ما، ایجاد بازار تقاضا برای کسب و کارهای فضا پایه و دریافت خدمات از کاربردهای فضایی است.