دو ژیروسکوپ تلسکوپ فضایی هابل با اختلال روبرو شدند و به همین دلیل این ابزار فضایی از فعالیت خارج شده و تنها می تواند فعالیت های اولیه را انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  به نقل از بی بی سی، ۲ ژیروسکوپ تلسکوپ هابل از فعالیت خارج شده و به همین دلیل این ابزار فقط می تواند فعالیت های اولیه را انجام دهد.

تلسکوپ هابل یکی از مهمترین ابزارهای علمی ساخت بشر است. اما این دستگاه در روزهای گذشته در وضعیت «ایمن» (safe mode) قرار گرفته تا دانشمندان مشکل ژیروسکوپ ها را حل کنند.

این ابزار فضایی مجهز به ۶ ژیروسکوپ است و روز جمعه در حال استفاده از ۴ مورد آنها بود. اما کارشناسان متوجه شدند یکی از ۴ ژیروسکوپ از کار افتاده است.

پس از بروز این مشکل کارشناسان سعی کردند از یک ژیروسکوپ دیگر تلسکوپ استفاده کنند. اما متوجه  شدند در حقیقت دو ژیروسکوپ تلسکوپ از کار افتاده اند. به همین دلیل هابل اکنون فقط دو ژیروسکوپ فعال دارد.

هابل برای آنکه بتواند به طور معمول به فعالیت خود ادامه دهد باید حداقل ۳ ژیروسکوپ داشته باشد.

دکتر ریچل اوستن مدیر ماموریت تلسکوپ فضایی هابل در یک پیام توئیتری نوشت: آخر هفته پر اضطرابی بود. درحال حاضر تلسکوپ فضایی هابل در وضعیت ایمن است تا ما راه چاره ای بیابیم. یک ژیروسکوپ دیگر هم خراب شده است. نخستین گام تعمیر ژیروسکوپی است که از کار افتاده است.

تلسکوپ فضایی هابل از سال ۱۹۹۰ میلادی  فعالیت خود را آغاز کرده است.