معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت اجرای شدن تفاهم‌نامه همکاری با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حوزه توسعه کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال در کشور ضمن ایجاد اشتغال و ارزش افزوده  بالای این حوزه، تشخیص و درمان کشور را با ارائه خدمات کیفی و ارزان متحول می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری که با حمایت معاونت علمی و فناوری و  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زمینه توسعه شرکت های دانش بنیان استارتاپ های سلامت دیجیتال را فراهم می‌کند و در زیست بوم دانش‌بنیان و استارتاپی کشور بازار جدیدی تحت عنوان سلامت دیجیتال شکل می‌گیرد.

رییس ستاد فرهنگسازی علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به نقش کلیدی فناوری‌های دیجیتال در تحول‌بخشی به حوزه سلامت در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی افزود:  سلامت دیجیتال نه تنها در دنیا بلکه در ایران یک موضوع دارای اولویت و جدی است؛ به طوری که  ضریب نفوذ سلامت دیجیتال فراتر از ضریب فروش شرکتهای فناوری است و جزو برترین حوزه ها در حوزه کسب و کارهای نوین به شمار می رود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ضمن قدردانی از حمایت‌های دکتر قاضی‌زاده هاشمی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را گامی در راستای توسعه زیست‌بوم کسب و کارهای حوزه سلامت دیجیتال دانست و افزود: در سالهای اخیر برنامه‌های جدی برای توسعه فناوریهای حوزه سلامت دیجیتال از سوی معاونت علمی و فناوری پیشبینی شده است و هم اکنون بیش از ۶۰ استارتاپ جدید طی سه ماه اخیر در حوزه سلامت دیجیتال ایجاد شده است که نشان میدهد ضمن ایجاد اشتغال و ارزش افزوده ظرفیت بالایی در این حوزه برای ارائه خدمات با کیفیت بالا و ارزان  به مردم وجود دارد.

ستاری ادامه داد: این حوزه در آینده روش های تشخیصی و درمانی را متحول خواهد کرد و نوآوریهای جدیدی که به این حوزه ورود پیدا می‌کنند که موجب می شود ضمن بهبود کیفیت حوزه سلامت، زمینه همگرایی حوزه‌های مختلف علمی و فناوری فراهم شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، نقش کلیدی فناوری در سلامت را یادآور شد و افزود: حوزه سلامت دیجیتال، در آینده نه چندان دور روش‌های تشخیص را برطرف می‌کند و حضور مهندسان را در بیمارستان پررنگ می‌کند و به مرور به سمتی خواهیم رفت که دستگاه های پزشکی با دقت بالا بیماری‌ها را تشخیص دهند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد این تفاهم‌نامه همکاری ضمن افزایش میزان اشتغال دانشجویان جوان و خلاق، به بهبود کیفیت درمان افراد کمک کنند.

همچنین در این مراسم قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به ضرورت گذار از سازوکارهای سنتی و استفاده فناوری‌های دیجیتال گفت: با همکاری معاونت علمی زمینه توسعه فناوری‌های دیحیتال در حوزه سلامت با توجه به ظرفیت‌های موجود فراهم شده است و امیدواریم این اقدام منجر شود که مردم رفاه و آسایش بیشتری داشته باشند، همچنین هزینه حوزه های درمان کمتر شود.

وی افزود: هنوز فضای مناسب برای استعدادهای کشور و ورود به حوزه فناوری‌ها فراهم نشده است و نیازها به صورت سنتی رفع می شود.

تاثیر نفوذ نوآوری وفناوری در تامین نیازهای حوزه سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در ارتقای حوزه درمان کشور گفت: به عنوان مثال، یکی از شرکت های دانش بنیان با توجه به تعداد اندک فارغ‌التحصیلان رشته رادیولوژی و نیاز بالای کشور به این مهم، با همکاری دانشگاه طرحی را پیشنهاد داد تا نیاز مبرم مراکز درمانی کشور به رادیولوژیست تأمین شود. این موضوع نشان می‌دهد نفوذ نوآوری و فناوری تا چه اندازه می‌تواند به تأمین نیازهای حوزه سلامت کمک کند.

قاضی‌زاده هاشمی ابراز امیدواری کرد با امضای تفاهم نامه و کمک های معاونت علمی مشکلات فراروی حضور شرکت‌های فناور و نواور در ساختارهای سنتی تشخیص و درمان حل شود و لازم است در همین راستا باید معاونت های وزارت بهداشت از دستاوردهای جدید روز بهره ببرند.

یک گام به جلو در راستای توسعه سلامت دیجیتال

شایسته یادآوری است، تفاهم نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارتقای بنیه فناورانه و توانمندی های تولید در کسب و کارهای سلامت دیجیتال، توسعه بازار داخلی و خارجی محصولات و خدمات سلامت دیجیتال منعقد شده است.

همچنین ساماندهی، هماهنگی و اجرای حمایت اثربخش و هدفمند از کسب و کارهای سلامت دیجیتال،حمایت هدفمند از تجاری سازی محصولات و خدمات سلامت دیجیتال با رویکرد افزایش رقابت پذیری کسب و کارهای این حوزه در دستور کار قرار می‌گیرد.

 تنظیم و پیاده سازی استانداردها و ارتقای مستمر کیفیت محصولات و خدمات سلامت دیجیتال در کنار  کمک به نفوذ و انتشار فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایندهای تولید، ارایه و فروش خدمات و محصولات سلامت از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه همکاری عنوان شده است.

همچنین، برای اجرای مناسب تفاهم‌نامه، کمیته راهبری متشکل از اعضای کمیته شامل سیّدمحمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت (رئیس شورا)، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، علی اکبر حقدوست معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت، غلامرضا صغری رئیس سازمان غذا و دارو، سید محمود تارا رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت (دبیر شورا)، اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی فقیهی دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دو نفر از صاحب نظران و متخصصان سلامت دیجیتال به تایید رئیس شورا . دو نفر از صاحب نظران و متخصصان حوزه کارآفرینی و نوآوری به تایید رئیس شورا  تحقق اهداف را دنبال خواهد کرد.