ناخدا جابریان گفت: دریا می‌تواند زمینه پویایی و توسعه اقتصاد را فراهم کند و به عنوان پیشران، زمینه‌ساز تحول اقتصادی کشور شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ناخدا اسدلله جابریان؛ نماینده مرکز مطالعات راهبردی نداجا در گفت‌وگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» با اشاره به مزیت‌های رقابتی و استراتژیک دریا، گفت: دریا مانند دروازه‌‌ی اتصال کشورها به  همه دنیا است که از مسیر آن می‌توان به راحتی و بدون واسطه با دنیا ارتباط داشته و داد و ستد کرد.

وی افزود: کشورهای فاقد دریا قادر به دستیابی راحت و آسان به اقصی نقاط دنیا نبوده و از این کانال ارتباطی مهم محروم هستند؛ درنتیجه باید مبالغ زیادی را هزینه کنند تا بتوانند با واسطه از مزایای دریاهای آزاد بهره‌مند شوند.

جابریان ادامه داد: دسترسی به دریاهای آزاد یعنی ارتباط راحت و کم‌هزینه با دنیا و تکنولوژی، یعنی استفاده از ارزانترین، سهل‌ترین و مطمئن‌ترین راه ارتباطی؛ بنابراین پیشرفت و توسعه با داشتن دریای آزاد راحت‌تر و آسانتر حاصل خواهد شد.

نماینده مرکز مطالعات راهبردی نداجا ادامه داد: وقتی ما با داشتن دریا به راحتی بتوانیم صادرات و واردات انجام دهیم و بتوانیم با دنیا ارتباط برقرار کنیم؛ مشخصاً زمینه پویایی و توسعه اقتصاد و در نتیجه به حرکت در آمدن لوکوموتیو اقتصاد فراهم خواهد شد. به عبارت دیگر، هنگامی که کشور از طریق دریا به بازارهای بزرگ و چند میلیارد نفری وصل شود، تبادل کالا و واردات و صادرات افزایش یافته، اقتصاد متحول خواهد شد.

وی اضافه کرد: از طرفی دریا سرشار است از نعمت‌ها و مواهب خداوندی که شامل جانداران دریایی و سایر منابع موجود در دریا مانند نفت، گاز است که استفاده صحیح از این امکانات خدادادی نقش زیادی در توسعه کشوردارد؛ دریا گنج بی‌پایان و تمام‌نشدنی است البته در صورتیکه به درستی از آن بهره‌برداری شود.

جابریان اظهار داشت: دریا نقش بسیار زیادی در امنیت کشور دارد به عنوان مثال هم اکنون و چند هزار کیلومتر فراتر از مرزهای جغرافیایی، دریادلان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی در حال حراست و حفاظت از منافع کشور هستند؛ کشتی‌هایی را که در حال جابجایی بار به کشور و یا در حال حمل صادرات ما به دیگر کشورها هستند را اسکورت می‌کنند که با این کار مانع از قطع شدن شریان اقتصادی کشور می‌شوند.

نماینده مرکز مطالعات راهبردی نداجا تصریح کرد: هر چه کشور از لحاظ علمی و فناوری قویتر و پیشرفته‌تر باشد، می‌تواند بهره‌برداری بیشتری از دریا کند و منافع بیشتری را بدست آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از دریا نیاز به تجهیزات دارد و هر چه تجهیزات بهتر و پیشرفته‌تری وجود داشته باشد، بهره‌مندی افزایش می‌یابد که این مهم، رابطه مستقیم با رشد علم و فناوری در کشور دارد.

چهارمین دوره جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» در بخش‌های «جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویی»، «مسابقات ربات‌های زیردریایی(ROV) »، «مسابقات طراحی و ساخت شناورهای دریایی (RSV) «، «مسابقه ملی ایده‌پردازی دریایی»، «طرح‌ها و دستاوردهای فناورانه دریایی کشور»، «جشنواره دانش‌آموزی دریا»، «نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی کشور»، «رویداد استارت‌آپ دمو اپلیکیشن دریایی» و «رویداد کارآفرینی هوشمندسازی بنادر» به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی و ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، یکم الی سوم آبان‌ماه اول تا سوم آبان‌ماه در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت mitc.isti.ir مراجعه کنند.