معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: در حالی که ایران با دارا بودن جایگاه چهارم جهانی در تولید علم نانو را در اختیار دارد،  فروش  محصولات نانو فناور ایرانی در سال گذشته به 1400 میلیارد تومان نزدیک شد و امسال نیز رشد خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در آیین افتتاحیه یازدهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو با اشاره به جایگاه جهانی مطلوب ایران در حوزه تولید علم و فروش محصولات ناوفناوری گفت:  با ریل‌گذاری و سیاست‌های خوبی که در حوزه نانوفناوری داشته‌ایم ایران توانسته است جایگاه چهارم جهانی تولید علم نانو را از آن خود کند.

رییس ستاد توسعه فناوری نانو افزود: جایگاه مطلوب ایران در حوزه تولید علم نانو در حوزه فروش صنعتی نیز اتفاقات خوبی افتاده است و ما امروز نانو فناوری به فروش نزدیک به 1400 میلیارد تومان رسیده ایم این میزان قطعاً امسال رشد قابل توجهی همراه خواهد بود.

ستاری، همچنین به صادرات بین المللی محصولات نانو فناور ایران ساخت اشاره کرد و افزود:  در حالی که بیش از ۴۲ کشور جهان هدف صادراتی ایران در حوزه نانو فناوری قراردارند صادرات این محصولات در سال گذشته بیش از ۶۲ میلیون دلار رسید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری،  لازمه رونق فروش و صادرات بیشتر محصولات نانو را توسعه  زیست بوم مشاهده سرمایه گذاری و نقش‌آفرینی بخش خصوصی افزود خوشبختانه؛ زیست‌بومی در شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است متکی به دولت نیست و اکنون بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارتاپ  با نقش‌آفرینی بخش خصوصی و بدون وابستگی به دولت فعالیت می کند.

رئیس ستاد توسعه فناوری نانو، ضرورت ایجاد بسترهای مالی برای فراهم شدن زمینه صادرات محصولات دانش بنیان را یادآور شد و افزود: بازارهای بسیار خوبی برای محصولات نانوفناور ایرانی وجود دارد که لازمه تحقق آن  ایجاد فرهنگ تبادل مالی بین ایران و سایر کشورها است.

ستاری ادامه داد: مهمترین لازمه برای صادرات محصولات نانو فناور تعامل با شرکا در بازارهای هدف، ایجاد خطوط اعتباری برای تسهیل نقل و انتقالات بانکی و تسهیل فرآیند فروش محصولات است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، ایجاد خطوط اعتباری برای تسهیل فرآیند مالی شرکتهای دانش بنیان در کشور را یکی از گام های مهم در تسهیل زیست بوم کسب و کارهای دانش بنیان برشمرد و گفت: در حال حاضر خطوط اعتباری متنوع تصویر بانک ها ایجاد شده است و بیش از ۴۰ بانک درکنار صندوق‌های مالی،  زمینه را برای تسهیل امور مالی شرکت های دانش بنیان فراهم می کند.

بر اساس این گزارش، یازدهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو ۲۱ الی ۲۴ مهرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، با حضور شرکت های دانش بنیان، نهادهای ترویجی، مراکزعلمی، شرکت‌های صنعتی در ۱۲ بخش (Pavilion) سازندگان تجهیزات، خودرو، آب و محیط زیست، بهداشت و سلامت، ساختمان، کشاورزی و بسته بندی، نانومواد، نساجی، نفت و صنایع وابسته، بازرگانی؛ شرکت‌های مشاوره‌ای – خدماتی و کارگزاران خدمات فناوری و بخش بین‌الملل برگزار می شود.

همزمان با برگزاری نمایشگاه، کارگاه‌های تخصصی و مراسم تجلیل از برترین‌ محصولات دارای تاییدیه فناوری نانو نیز برگزار خواهد شد.