سالاریه با تأکید بر اینکه دانشگاه به عنوان بازوی فکری بنیاد ملی نخبگان عمل می‌کند، گفت: بنیاد ملی نخبگان هیچ یک از وظایف خود را در حوزه‌های مختلف به دانشگاه واگذار نکرده است بلکه تلاش دارد در مسیر نخبگانی از ظرفیت‌ها و پتانسیل دانشگاه برای خدمات‌دهی بهتر به اجتماع نخبگانی بهره‌مند شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  حسن سالاریه؛ معاون آینده‎سازان بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به اینکه اهداف و رسالت‌های این بنیاد تغییر نخواهد کرد، گفت: شناسایی، هدایت و حمایت از اجتماع نخبگانی برای رسیدن به اثرگذاری مطلوب در جامعۀ بومی و خدمت‌رسانی بهینه به کشور، هدف اصلی و رسالت مهم بنیاد ملی نخبگان است.


مسیر نخبگانی از مدرسه تا اثرگذاری

وی افزود: مسیر نخبگانی از سال‌های قبل از دانشگاه و در مدرسه آغاز می‌شود و تا رسیدن فرد به اثرگذاری ادامه می‌یابد؛ افراد حاضر در این مسیر در هر بخش نیازمند حمایت و توانمندسازی خاص خود هستند.

سالاریه ادامه داد: ابتدای مسیر نخبگانی فرد به عنوان مستعدی شناخته می‌شود که در مقطع دانش‌آموزی شاغل به تحصیل است؛ پس از آن در دورۀ دانشجویی فرد به ایستگاه آینده‌سازان و سپس در مرحلۀ جذب و اثرگذاری به نقطۀ سرآمدی می‌رسد. در هر یکی از این بخش‌ها افراد نیازمند حمایت و هدایت متناسب با موقعیت خود هستند.

برنامه‌ریزیِ روش‌های متنوع در شناسایی، حمایت و هدایت نخبگانی

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: با توجه به شرایط و مقتضیات هر بخش، بنیاد ملی نخبگان روش‌های شناسایی و حمایت و هدایت خود را متنوع برنامه‌ریزی کرده است؛ به عنوان نمونه در حوزۀ آینده‌سازان، بنیاد تلاش دارد با استفاده از سنجه‌ها و شاخص‌های مشخص و شفاف و با تأکید بر نگاه همه‌جانبه به فعالیت‌های نخبگانی، اعم از کیفیت آموزشی در دوره تحصیل، حضور در کنفرانس‌های علمی، تعداد و کیفیت مقالات، فعالیت‌های جانبی مانند حضور در انجمن‌های علمی، هسته و پروژه های پژوهشی، افراد را شناسایی کند و پس از آن با اعطای جوایزی مانند کمک‌هزینه خرید کتاب، کمک‌هزینه حضور در مجامع بین‌المللی، فرصت‌مطالعاتی، حمایت از حضور در هسته‌های پژوهشی و اعطای نظام‌وظیفه تخصصی و دیگر تسهیلات اعطایی، از افراد حمایت کند.

همکاری بنیاد با ستاد کل نیروی‌های مسلح

وی اضافه کرد: با همکاری و تعامل با ستاد کل نیروهای مسلح، مقرر شد افراد مشمول آیین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان با گذراندن پروژه تحقیقاتی، خدمت نظام‌وظیفه خود را طی کنند. در این تسهیل، فرد علاوه بر حضور در فضای واقعی تحقیق و پژوهش، به توانایی‌ها و مهارت‌های لازم برای کار تحقیقاتی در عرصه­های مورد نیاز کشور دست می‌یابد؛ ضمن آنکه داشته‌ها و دانسته‌های خود را نیز برای رفع یکی از نیازهای کشور بکار بسته است.

توانمندسازی دانش‌آموختگان برای ورود به شرکت‌های دانش بنیان

سالاریه اضافه کرد: حمایت از دانش‌آموختگان برای ورود به شرکت‌های دانش‌بنیان و یا گذراندن دوره‌های پسادکتری در یکی از دانشگاه‌‎های کشور، از دیگر امکان‌هایی است که برای فارغ التحصیلان ‌برتر دانشگاهی در نظر گرفته شده است تا با این روند مسیر توانمندسازی و مهارت‌آموزی خود را به درستی طی کنند و به مرحلۀ اثرگذاری برسند؛ ضمن آنکه در این فرصت، افراد زمان کافی برای ارائۀ توانمندی‌های خود را دارند و می‌توانند به لحاظ شغلی نیز وضعیت خود را بهبود بخشند.

حمایت از مخترعان برگزیده

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه اختراع یکی از فعالیت‌های اثرگذار در رشد و طی مسیر نخبگی محسوب می‌شود، اظهار داشت: اختراع نیز یکی از شاخصه‌های بنیاد ملی نخبگان در شناسایی استعداد است که طی آن بنیاد هر ساله جشنواره‌های منطقه‌ای را تحت عنوان جشنواره رویش برگزار می‌کند و در ارزیابی‌ها نیز از کمک فکری دانشگاه بهره‌مند می‌شود. آماده‌سازی اختراع برای ورود به بازار سرمایه، یکی از تسهیلات اعطایی در این بخش است. بنیاد به طور کلی از رویدادهایی که می­تواند به طریقی فرد مستعد را شناسایی کند، در راستای توسعه روش­های شناسایی استقبال می­نماید. و همواره سعی دارد این رویدادها را تشویق به برنامه ریزی و سوق دادن به سمت توانمندسازی برگزیدگان و افزایش اثر بخشی آنها نماید. نمونه­ای از این رویدادها، جشنواره خوارزمی، شیخ‌بهایی، فارابی، سلمان‌فارسی و برخی دیگر از مسابقات و رقابت­های ملی است.  

اعطای تسهیلات ویژه به  دانش‌آموختگان

وی با بیان اینکه جذب فرایندی چندساله است، گفت: روند جذب بلافاصله پس از پایان تحصیل آغاز و تا تثبیت جایگاه فرد ادامه می‌یابد. در این بازۀ زمانی بنیاد ملی نخبگان با اعطای تسهیلات ویژه از دانش‌آموخته حمایت می‌کند تا به توانایی لازم برای حضور در بازارکار برسد.

دانشگاه؛ یکی از بازوهای فکری بنیاد

سالاریه در ادامه با تأکید بر اینکه دانشگاه به عنوان بازوی فکری بنیاد ملی نخبگان عمل می‌کند و هیچ تصرفی در انتخاب مستعدان‌برتر ندارد، تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان هیچ یک از وظایف خود را در حوزه‌های مختلف به دانشگاه واگذار نکرده است بلکه تلاش دارد در مسیر نخبگانی از ظرفیت‌ها و پتانسیل دانشگاه برای خدمات‌دهی بهتر به اجتماع نخبگانی بهره‌مند شود؛ یکی از بهترین نمونه‌ها برای همکاری دانشگاه و بنیاد ارائه تسهیل ادامه تحصیل در دوره دکتری است که تحت عنوان جایزۀ شهید احدی به مشمولان آئین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان اعطا می‌شود؛ البته سهمیه این جایزه ارتباطی با سهمیه دانشگاه ندارد.

پاسداشت خدمات علمی و فرهنگی سرآمدان و نخبگان

وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به نخبگان، مفاخر و سرآمدان، خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان در دوره جدید فعالیت‌های خود، قطعاً نگاه جدی‌تری به حوزۀ سرآمدان و نخبگان خواهد داشت و تلاش می‌کند با برنامه‌ریزی دقیق، ضمن پاسداشت خدمات علمی و فرهنگی این افراد ، زمینه را برای اثرگذاری بیشتر و بهینه این افراد در جامعۀ تخصصی فراهم کند.

توجه به رشد فرهنگی مستعدان و آینده‌سازان

سالاریه با اشاره به لزوم وجود پشتوانه و نگاه فرهنگی در برنامه‌های توانمندسازی و مهارت‌افزایی مستعدان‌برتر و آینده‌سازان، یادآور شد: تمام فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان باید رویکرد و پیوست فرهنگی داشته باشد. به عبارت دیگر، علاوه بر برگزاری و اجرای برنامه‌هایی مانند اردوهای جهادی و یا دوست‌علمی، در دیگر برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان نیز باید نگرش و رویکرد فرهنگی وجود داشته باشد تا فرد مستعد و آینده‌ساز، ضمن رسیدن به توانایی‌های مدنظر، به لحاظ فرهنگی نیز رشد کند.


تسهیل دستیابی به اطلاعات اجتماع نخبگانی با راه‌اندازی سامانه سینا

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان در پایان با اشاره به تغییر سیستم سامانه فعالیت‌های نخبگانی  و راه اندازی سامانه سینا یادآور شد: دستاوردهای موجود در فضای وب هر ساله پیشرفت و توسعۀ چشمگیری دارند و هر بار محصول و یا خدمتی متفاوت و باکیفیت‌تر به بازار عرضه می‌شود؛ در همین راستا و برای پاسخگویی بهتر به تقاضا و نیاز اجتماع نخبگانی خاصه دانشجویان و دانش‌آموختگان، سامانۀ سینا توسط یکی از  گروه‌های با تجربه در کشور طراحی شده و امروزه در خدمت مستعدان‌برتر قرار گرفته است. این سامانه ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار بهتری برای آپلود اطلاعات و اصلاح فرایند دارد که این مهم سبب می‌شود هم کاربران بیرونی و هم کاربران داخلی در بنیاد به راحتی با آن کار کند؛ در واقع سامانۀ سینا منعطف‌تر از سامانۀ پیشین بنیاد ملی نخبگان (ثریا) است.