اجلاس سالیانه منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی پژوهش آبان ماه سال جاری به میزبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در ایران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امسال برای نخستین بار اجلاس منطقه ای شورای پژوهش در ایران برگزار می شود و نمایندگان کشورهای عضو برای حضور در آن به ایران سفر می کنند. این اجلاس به میزبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی از 30 آبان ماه تا 1 آذر ماه سال جاری برگزار می شود.
"اثر بخشی" موضوع اصلی اجلاس سالیانه منطقه ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی پژوهش است که خود به دو بخش اثر بخشی اقتصادی و اجتماعی پژوهش به عنوان معیاری برای حمایت و ارزیابی و تبیین پژوهش بر توسعه علم، جامعه و اقتصاد تقسیم می شود.

کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه که بنیاد علمی فعال دارند در این این رویداد شرکت می کنند تا موضوع مورد نظر در این دوره به بحث و تبادل نظر گذاشته شود. در نهایت نیز جمع بندی و گزارشی به اجلاس جهانی ارسال می شود تا نتیجه نهایی درباره موضوع در آن زمان مشخص شود.
مدیران بین الملل و اجرایی سازمان ها و بنیادهای حامی پژوهش از کشورهایی همچون اندونزی، افریقا، هند، چین، نیوزلند در این اجلاس حضور دارند همچنین نمایندگانی از آلمان و برزیل (میزبانان اجلاس جهانی) و انگلیس (دبیر شورا) به ایران می آیند. مالزی، سنگاپور، استرالیا، کره جنوبی، سریلانکا، ویتنام و فیلیپین نیز برای شرکت در این اجلاس دعوت شده اند.

برای نخستین بار صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به عنوان نماینده‌ ایران در اجلاس منطقه‌ای شورای جهانی پژوهش سال 2015 در کشور استرالیا حضور پیدا کرد. شورای جهانی پژوهش سازمانی بین‌المللی متشکل از سران بنیاد‌های علم دنیا است که کار خود را با اهداف «بهبود ارتباط و همکاری میان بنیادهای علم دنیا»، «ارتقا و ترویج اشتراک اطلاعات و بهترین شیوه‌های همکاری تحقیقاتی»، «فراهم کردن فضایی برای جلسات منظم سران بنیادهای علم»، «استفاده از فرصت‌ها و توجه به دغدغه‌های مشترک در حمایت از امر پژوهش و آموزش»، «ارائه راهکار برای موسساتی که قصد ایجاد چشم‌اندازی جهانی در زمینه پژوهش دارند» و «بررسی ساز و کارهایی که پژوهش و جامعه پژوهشی را در عرصه جهانی حمایت می‌کنند» دنبال می‌کند.


شورای جهانی پژوهش علاوه بر اجلاس جهانی، سالیانه یک بار در قالب اجلاس منطقه‌ای تشکیل جلسه می‌دهد. در این اجلاس مدیران بین‌الملل بنیادهای علم و شوراهای پژوهشی عضو هر قاره حضور یافته و در خصوص موضوعاتی از پیش تعیین شده به بحث و سیاستگذاری می‌پردازند.