محققان موفق به ساخت دستگاهی برای کاهش مصرف برق در زمان اوج مصرف شدند که منجر به کاهش آسیب و قطعی شبکه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حققان در شهرک فناوری الکترونیک ارومیه موفق به طراحی و ساخت نسل جدید و بسیار پیشرفته ای از اتو بوسترها شدند. 

دکتر علی برادران رضایی یکی از مجریان این طرح گفت: ساخت اتوبوسترهای قدیمی که در انحصار چند کشور (شرکت) خارجی بود، بر مبنای تپ چنجر (که یک کلید مکانیکی است) صورت می پذیرد که در آن با اضافه کردن سر بندی های متعدد(تپ) به ترانس های برق و بهره گیری از تپ چنجر مکانیکی امکان تغییر ولتاژ بصورت تحت بار میسر می شود. 

برادران رضایی با بیان اینکه تغییر تپ در زمان افت ولتاژ برق رخ می دهد، افزود: تغییر تپ در شبکه توزیع برق همراه با ایجاد جرقه های بسیار شدید و تنش های مکانیکی بسیار بالایی همراه است که منجر به کاهش عمر تجهیزات در شبکه می شود.

به گفته این محقق، از سوی دیگر جهت مهار صدمات ناشی از این جرقه ها شرکت های سازنده مجبور به استفاده از آلیاژهای بسیار گران قیمتی در تیغه های کلید هستند.

وی با بیان اینکه در همین راستا در صدد برامدیم تا سیستم جدیدی برای جلوگیری از بروز این مشکلات در شبکه های توزیع برق طراحی کنیم، بیان کرد: اتو بوستر جدید ساخته شده با به کار گیری روشی جدید و کاملا منحصر بفرد و بومی، انقلابی عظیم در صنعت برق بوجود آورده است. 

این محقق خاطر نشان کرد: در این سیستم عملا جرقه ای به وجود نمی آید که لازم باشد عواقب ناشی از آن کنترل شود؛ بنابراین نیازی به بکارگیری آلیاژ های خاص، مواد گران قیمت و یا قطعات مکانیکی در شبکه های توزیع و انتقال برق نیست که این امر قیمت تمام شده کل سیستم را تا ۴۰ درصد کاهش می دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حذف جرقه و صدمات ناشی از آن عمر دستگاه را بیش از دهها برابر افزایش می دهد (بیش از ۱۰ میلیون بار در مقابل چند صد هزار بار موجود).

برادران رضایی با بیان اینکه سیستم از سرعت بالایی برخوردار است، افزود: به دلیل حذف ساختار مکانیکی کند، سرعت تغییرات بیش از پیش شده به طوری که این محصول جایگاه خاصی در ساخت کوره های قوس الکتریکی به دست آورده است. از سوی دیگر امکان تغییر چند پله همزمان (بر خلاف نمونه های قبلی که تغییرات حتما به صورت پله به پله صورت می پذیرد) با سرعت بالا و قابلیت ارتباط از راه دور امکان کنترل بهینه و افزایش کیفیت شبکه برق را در اختیار شرکت های توزیع و انتقال نیروی برق قرار می دهد.

وی ادامه داد: در پایان می توان به این نکته اشاره کرد که قیمت تمام شده کم تر،طول عمر بسیار بالا و قابلیت کنترل دقیق، ساخت اتو بوستر جدید را که از دانش فنی کاملا بومی بهره گرفته و در ساخت آن از هیچ قطعه خارجی پیچیده استفاده نشده است گامی ارزنده در تولید محصولی که بتواند بازار های جهانی را فتح کند بشمار آید و امید است برای اولین بار شاهد صدور فناوری ایرانی در سطح  وسیع به تمام جهان، حتی کشورهای پیشرفته باشیم.

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی ارومیه در خصوص مشخصات سیستم گفت: این محصول در دو سطح  ولتاژ ۴۰۰V(۱۶۰KVA) و ۲۰KV(۵MV) ساخته شده و هم اکنون شرکت در حال طراحی نمونه ۱۳۲KV است.

وی گفت: بناست از این سیستم در یکی از شبکه های توزیع برق در مرز بازرگان به صورت پایلوت بهره برداری شود. 

به گزارش مهر، این طرح از سوی پژوهشگاه نیرو و صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) مورد حمایت قرار گرفته است.