جت لی، بازیگر و متخصص هنرهای رزمی اخیرا در مصاحبه‌ای با یک وب سایت چینی از دلایل خود برای عدم حضور در پروژه «ماتریکس» و دست رد زدن به پیشنهاد واچوفسکی‌ها گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از ایندی‌وایر، جت لی هنرپیشه چینی، فوق ستاره ووشو و استاد هنرهای رزمی اخیرا در مصاحبه‌ای از دلایل عدم پیوستن خود به پروژه مجموعه فیلم‌های «ماتریکس» پرده برداشت.

جت لی در اوایل هزاره دوم میلادی فرصت آن را داشت که در پروژه «ماتریکس» ساخته برادران واچوفسکی و یکی از بزرگترین سه گانه‌های تاریخ سینما حضور داشته باشد. در حقیقت به لی شخصیت «سرافSeraph - » در «ماتریکس: بارگذاری مجدد» (۲۰۰۳) پیشنهاد شده بود، شخصیتی که در ابتدا در قالب یک زن نوشته شده و به میشل یئو بازیگر رزمی کار مالزیایی پیشنهاد شده بود. بعد از آن که یئو به دلیل تداخل زمانی از حضور در فیلم سر باز زد دست اندرکاران فیلم با تغییر جنسیت کاراکتر، این نقش را اول از همه به جت لی پیشنهاد دادند، ولی لی نیز از حضور در این فیلم انصراف داد. حالا سال ها بعد از آن ماجرا لی از دلایل خود برای آن تصمیم گفته است.

جت لی اخیرا در مصاحبه‌ای که با Abacus News داشته، گفته است دلیل حضور نیافتن او در آن پروژه، دقیقا همان هشدار و احتیاط تکنولوژیکی بود که داستان «ماتریکس» حول آن می‌گشت.

او گفت: این تصمیم برای من یک جدال تجاری بود. آمریکایی‌ها از من درخواست کرده بودند برای ۹ ماه در کنار تیم تولید حضور داشته باشم در حالی که فیلمبرداری سکانس‌های مربوط به من تنها ۳ ماه به طول می‌انجامید. آنها می‌خواستند در آن ۶ ماه اضافه حرکات رزمی من را ضبط و به آرشیو دیجیتالی خود اضافه کنند؛ آرشیوی که مالکیت قانونی آن بعد از اتمام فیلمبرداری به آنان تعلق داشت.

جت لی که نمی‌خواست مالکیت حقوقی این حرکات رزمی در اختیار تهیه‌کننده‌های هالیوودی قرار گیرد و احتمالا در آینده با تکنیک‌های دیجیتالی روی بازیگران و شخصیت‌های دیگر بارگذاری شود از حضور در پروژه «ماتریکس» انصراف داد.

او اضافه کرد: با خودم فکر کردم که من تمام عمرم زحمت کشیدم و تمرین کردم اما در نهایت ما بازیگران رزمی پیر می‌شویم، در حالی که مالکیت معنوی این حرکات برای ابد در آختیار آنان قرار می‌گرفت، من نمی‌توانستم آن کار را انجام دهم.

شخصیت «سراف» نقش محافظ و نگهبان «اوراکل» (زنی با قدرت پیش‌بینی آینده) را بر عهده داشت. بازی در این نقش سرانجام به کالین چو بازیگر تایوانی هنرهای رزمی رسید که در دو قسمت آخر ماتریکس هم آن نقش را ایفا کرد.

جت لی در سال‌های اخیر کم کار و خارج از حوزه توجهات بوده است. آخرین نقش او بازی با بزرگان فیلم‌های اکشن در قسمتی از مجموعه «بی‌مصرف‌ها» بود.

قرار است این بازیگر هنرهای رزمی سال ۲۰۲۰ با «مولان»، لایو اکشن کمپانی دیزنی دوباره روی پرده‌های نقره‌ای بیاید.