تحقیقی جدید نشان می دهد دریاچه های آب شور زیر سطح مریخ احتمالا حاوی مقادیر انبوهی اکسیژن است و می تواند از حیات سلولی پشتیبانی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از دیلی میل، طبق تحقیقی جدید احتمالا زیر سطح مریخ اسفنج ها و میکروب ها زندگی می کنند.

دریاچه های نمکی زیرسطحی در سیاره سرخ می توانند به اندازه کافی برای پشتیبانی از حیات سلولی و حتی حیوانات ساده، اکسیژن تولید کنند.

دانشمندان معتقدند این دریاچه های آب شور زیر سطح تمام وجود دارند. چنین نظریه ای احتمال وجود حیات خارج از زمین را قوت می بخشد.

این تحقیق در پی کشف یک دریاچه زیرزمینی از آب مایع در قطب جنوب این سیاره انجام شده است.

محققان اکنون معتقدند قطب های این سیاره دارای بیشترین میزان آب شور حاوی اکسیژن هستند. حیات در زمین زمانی اتفاق افتاد که فتوسنتز شکل گرفت. در این فرایند اکسیژن دفع می شود. اما در مریخ اکسیژن بسیار کمیاب است و به وسیله شکست دی اکسید کربن (با کمک نور) به وجود می آید. این درحالی است که تاکنون تصور می شود مولکول اکسیژن در مریخ نمی تواند از حیات پشتیبانی کند.

اکنون محققان آزمایشگاه JPL ناسا با مدل سازی رایانه ای متوجه شده اند این فرایند در دریاچه های زیرزمینی مریخ اتفاق نمی افتد. ولادا استامنکوویچ محقق ارشد این پژوهش می گوید: چنین محیطی در اطراف قطب های مریخ وجود دارد.

به گفته استامنکوویچ احتمال دارد در سراسر سیاره سرخ اماکنی وجود داشته باشد که با اکسیژن کافی به میکروب های هوازی اجازه تنفس بدهند.

این تحقیق در نشریه Nature Geoscience منتشر شده است.