دفتر بازرسی کل ناسا گزارشی از سهل‌انگاری‌های ناسا طی دهه‌های گذشته منتشر کرده که عدم اهتمام این آژانس به حفظ مایملک تاریخی به جا مانده از ماموریت‌های تاریخی و مهم خود، موجب از دست رفتن برخی از آنها شده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دفتر بازرسی کل ناسا گزارش جدیدی را منتشر کرده است که جزئیاتی از قصور آژانس در نحوه مدیریت اقلام تاریخی را بازگو می‌کند.

ظاهرا ناسا در طول سالیان، تعدادی از دارایی‌های خود را از جمله یک کیسه جمع آوری خاک ماه، متعلق به ماموریت "آپولو ۱۱"(Apollo ۱۱) و حتی نمونه اولیه ماه‌نورد را از دست داده است.

در این گزارش آمده است: فرآیندهای ناسا برای قرض دادن و نگهداری دارایی‌های شخصی تاریخی خود طی شش دهه گذشته بهبود یافته است، اما تعداد قابل توجهی از اقلام تاریخی به دلیل عدم وجود روش مناسب و دقت کافی از سوی کارکنان سابق و پیمانکاران از بین رفته یا گم شده است.

در ادامه آمده است: بازگرداندن این اموال تاریخی یک چالش است، چرا که تلاش‌های قابل توجهی لازم است و همچنین عدم تمایل آژانس برای ادعای مالکیت بر روی اقلام وجود دارد. علاوه بر این، تلاش‌های گذشته برای بازیابی اموال تاریخی توسط ناسا به دلیل فرآیند نگهداری ضعیف و فقدان پروسه‌های منظم ریکاوری ناکام مانده است.

در میان موارد گم شده، یک کیسه جمع آوری خاک ماه در ماموریت آپولو ۱۱ است که توسط FBI از مدیر عامل مرکز فضایی کانزاس تصاحب شد و سپس در یک حراج دولتی فروخته شد. این کیسه بعدا هم دوباره با قیمت ۱.۸ میلیون دلار فروخته شد.

در یک حادثه دیگر، یک مجموعه از کنترل کننده‌های آپولو ۱۱ توسط یکی از کارمندان ناسا که سرپرستش به وی گفته بود آنها را دور بیندازد، برداشته شد.

آژانس زمانی که این کارمند آنها را برای حراج گذاشت تلاش کرد آن را تصاحب کند، اما طبق گزارش، پس از سه سال تلاش از طرف آژانس، متوقف شد.

علاوه بر این‌ها، گزارش داده شده بود، کسی که نمونه اولیه ماه‌نورد را در اختیار داشت، در یک محله در آلاباما زندگی می‌کرد و ناسا تمایل خود را برای بازگشت آن اعلام کرد. اما بعد از چند ماه عدم تلاش از سوی ناسا، صاحب آن درگذشت و ماه‌نورد به یک قراضه فروش فروخته شد که او هم بعدا آن را در یک حراج فروخت.

اداره بازرسی کل ناسا دریافت که علاوه بر موارد از دست رفته، ناسا تعدادی از اقلام تاریخی را بدون قرارداد مشخص به موسسات دیگر قرض داده است.

همچنین مشخص شد که آژانس فرآیند دقیقی برای تصمیم‌گیری در مورد دارایی‌ها و نحوه مدیریت آنها ندارد. علاوه بر این، چون برخی از آنها باید به نحوی خاص حفظ و نگهداری شوند، اداره بازرسی ناسا پیشنهاد می‌کند که سازمان‌های خارجی مانند "اسمیتسونیان"(Smithsonian) برای مراقبت و نمایش آنها مناسب هستند.

به عنوان نمونه‌ای از دشواری و پیچیدگی نگهداری چنین اقلامی، اسمیتسونیان تقریبا ۷۲۰ هزار دلار به منظور حفظ لباس فضایی در حال فاسد شدن نیل آرمسترانگ جمع آوری کرد.

اداره بازرسی کل ناسا توصیه‌های متعددی برای رسیدگی به این مسایل به ناسا ارائه داده است، هرچند که اشاره کرد که این آژانس طی سال‌های اخیر روش‌های خود را بهبود بخشیده است.