پنل «روش‌های توسعه محصولات فناورانه دریایی» در خلال برگزاری چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ستاد خبری چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» ایزدیار؛ معاون دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در پنل «روشهای توسعه محصولات فناورانه دریایی» که صبح پنجشنبه سوم آبان ماه  در خلال برگزاری چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت برگزار شد، گفت: پس از جنگ جهانی دوم گردشگری دریایی رونق گرفت. در ایران هم این اتفاق افتاد. باید بدانیم رشد و گسترش صنعت گردشگری در جهان به رونق و تنوع اقتصادی در این زمینه منجر می شود.

وی ادامه داد: استفاده پزشکی، احداث دهکده های دریایی و مواردی از این دست اتفاق هایی است که می توان در ایران پیگیری کرد.

ایزدیار ادامه داد: ۵۸۰۰ متر خط ساحلی در ایران وجود دارد، خلیج فارس، دریای عمان و دریای مازندران بهترین امکانات را برای توسعه صنایع دریایی در خود دارند و ما باید از آنها استفاده کنیم.
وی گفت: سابقه حضور تاریخی ایران در منطقه و نیروی انسانی غنی در این منطقه می تواند اساس اقتدار سیاسی و نظامی ایران باشد.

ایزدیار افزود: در کشورهایی مثل مالدیو، فیلیپین، اندونزی و مالزی منبع کسب درآمد ارزی هستند. این ها می تواند برای ایران الگو باشد، با توجه به بضاعتی که در کشور ما وجود دارد توجه به جاذبه های توریستی و اقتصادی دریا، عاملی برای پیشرفت های آینده است.

وی در پایان با اشاره به ویژگی های فرهنگی ایران و کشورهای مسلمان همسایه گفت: توریست های مسلمان می توانند در ایران از ساحل اسلامی استفاده کنند، این مسافرانی که از کشورهای اطراف به عراق می روند تا در راهپیمایی اربعین باشند می توانند از ایران به عنوان مقصد گردشگری دریایی استفاده کنند. با تقویت امکانات در این حوزه به اقتصاد دریایی کمک کرده و جذب سرمایه می کنیم.

جواد رستمی؛ رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران، یکی دیگر از سخنران های پنل تخصصی «روشهای توسعه محصولات فناورانه دریایی» بود.

وی در این پنل به موضوع مشکلات قانونی در زمینه توسعه صنایع دریایی و حمایت از موسسات دانش بنیان اشاره کرد و گفت: چیزی که ما در تجاری سازی و توسعه صنایع نوآورانه با آن مواجهیم، قوانین دست و پا گیری هستند که حمایت از این نوآوران را دشوار می کند با حل این مباحث، دستیابی به این اهداف سریعتر می شود.

پس از صحبت های رستمی، پروژه آر او وی توسط مهندس غضنفری ارائه شد. این محصول تولید دانشگاه صنعتی اصفهان بود.