به دلیل صید بیرویه برخی ذخائر در اقیانوس ها، محافظت از اقیانوس ها به عنوان یکی از مهمترین منابع غذایی بشریت، نیازمند توجه ویژه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  اقیانوس ها منابع عظیمی شامل ماهی های غنی از پروتوئین تا نفت خام، گاز، هیدرات متان و نیز مواد معدنی با ارزش را در برگرفته اند. منابع بیولوژیکی نیز در صنایع همچون آرایشی و درمانی مفید هستند. لذا تولید غذا تا سال 2030 باید حدود 50 درصد افزایش یابد تا نیاز رو به افزایش جمعیت جهان تامین شود. از سویی به منظور دستیابی به پیش بینی های صورت گرفته در دریا ها ، محافظت از اقیانوس ها به عنوان یکی از مهمترین منابع غذایی نیز توجه ویژه ای میطلبد، چرا که همین امروز نیز صید بیرویه از برخی ذخائر ماهی ها به یک مشکل تبدیل شده است.

از سوی دیگر؛ عواملی همچون ادامه جهانی سازی و رشد طبقه متوسط پهناور و پر مصرف،  در اقتصاد های نوظهور باعث خواهد شد که رشد تجارت جهانی ادامه پیدا کند.

بر اساس این گزارش؛ محصولات به دست آمده از صید آزاد در حال جایگزینی توسط محصولات آبزی پروری یعنی پرورش کنترل شده است. این تحول به خصوص در کشورهای در حال توسعه که در آنها زندیگی مردم به طور مستقیم یا غیر مستقیم به ماهیگیری بستگی داشته یا منابع تغذیه در اثر ادامه ماهیگیری بیش از حد نابود شده است، تاثیر منفی دارد.

در صورتی که روند نابودی ذخائر ماهی ها در آینده ادامه یابد، مقررات مربوط به ماهیگیری سخت گیر تر شده و سهمیه ها نیز به طور قابل ملاحظه ای تشدید میشوند. آینده تولید انرژی نیز در بستر اقیانوس ها قرار گرفته است، حدود یک سوم از گاز جهان از اقیانوس ها استخراج میشود که با روندی افزایشی نیز روبرو است.

از سوی دیگر؛ وابستگی اقتصاد جهانی به سوخت های فسیلی به وضعیت خطرناکی رسیده است، به طوری که تقریبا همه کشورهای صنعتی برای تامین نیاز خود به نفت محتاج واردات هستند. در حالیکه استفاده جهانی از نفت شدیدا در حال رشد است، کارشناسان نگران رسیدن به حد بیشینه در آینده ای نزدیک هستند.

اهمیت استخراج منابع جدید که تا کنون از لحاظ اقتصادی به صرفه نبوده است و نیز توسعه فناوریهای جدید در استخراج در حال افزایش است، به طور مثال برای استخراج نفت و گاز از بستر دریا های عمیق به سکوهای شناور نیاز است.