در ماه آبان آثار هنرمندان ایرانی در مهمترین و قدیمی‌ترین حراج‌های هنری دنیا به معرض فروش گذاشته شده و بیش از ۱۴ میلیارد تومان به فروش رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  ۲۳ و ۲۴ اکتبر ۲۰۱۸ (اول و دوم آبان ماه) روزهای گرمی برای آثار تجسمی ایران در شهر لندن بود زیرا در این ۲ روز آثار هنرمندان ایرانی در مهمترین و قدیمی‌ترین حراج‌های هنری دنیا عرضه شده و بیش از ۱۴ میلیارد تومان (۲ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۱۲۵ پوند) به فروش رسیدند. در همین روزها هنر هنرمندان ایرانی معاصر در خارج از مرزهای ایرانی سه بار در حراج‌های کریستیز، بونامز و ساتبیز در بالاترین جایگاه قرار گرفت.

آثار هنرمندان ایرانی در لندن ۲ میلیون پوند فروخته شدند

آثار هنرمندان ایرانی در مهمترین حراج‌های لندن، ۳۰ درصد از کل فروش این حراج‌ها را به خودشان اختصاص دادند تا بازهم در رتبه یک فروش آثار هنری کشورهای خاورمیانه بایستند.

مهمترین حراج‌های هنری لندن شامل کریستیز، بونامز و ساتبیز با عنوان «هنر مدرن و معاصر/ قرن بیستم خاورمیانه» در هفته گذشته با حضور ۲۵۴ اثر از ۱۴ کشور منطقه خاورمیانه برگزار شدند اما در هر سه حراج مهم لندن، آثار هنرمندان ایرانی بود که نام یک کشور را به بالاترین رتبه رساند.

در حراج کریستیز آثار ایرانی یک میلیون و ۲۲ هزار و ۵۰۰ پوند فروخته شدند که رتبه‌های بعدی به کشورهای مصر با فروش ۸۵۷ هزار و ۸۷۵ پوند و سوریه با فروش ۷۲۶ هزار و ۸۷۵ پوند اختصاص داشت؛ هرچند که سهم فروش ایران با ۱۵ اثر به دست آمد و فروش‌ کل کشورهای مصر و سوریه به ترتیب با فروش ۱۲ و ۱۸ اثر به دست آمد.

نتایج فروش حراج بونامز هم باز ایرانیان را در صدر قرار داد. آثار ایرانی در این دوره ۸۵۵ هزار و ۶۲۵ پوند فروخته شدند و کشورهای لبنان با فروش ۶۳۵ هزار پوندی و مصر با فروش ۵۰۵ هزار و ۳۲۶ پوندی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. ایران با ۱۰ اثر، لبنان با ۱۱ اثر و مصر با ۱۸ اثر به این فروش‌ها رسیدند.

حراج ساتبیز هم از کریستیز و بونامز دور نبود. ایران با ۷۲۷ هزار پوند فروش در رتبه یک قرار گرفت و بعد از آن، مصر و عراق بودند که با فروش‌های ۴۲۶ هزار و ۲۵۰ پوندی و ۴۱۳ هزار و ۷۵۰ پوندی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. ایران ۱۰ اثر، مصر ۱۹ اثر و عراق ۵ اثر در این حراجی به فروش رساند.

بدین ترتیب بود که از فروش کل این سه حراج یعنی ۸ میلیون و ۶۸۰ هزار و ۵۷۶ پوند سهم ایران با فروش ۳۵ اثر به ۲ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۱۲۵ پوند رسید؛ معادل ۳۰ درصد از کل فروش!

هنرمندان ایرانی و آثارشان در حالی بالاترین فروش‌ها را از آن خودشان کردند که کشورهای مصر و لبنان با فروش‌های یک میلیون و ۷۸۹ هزار و ۴۵۱ پوندی و یک میلیون و ۵۵۴ هزار و ۳۷۵ پوندی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند تا ۲۱ و ۱۸ درصد فروش کل حراج‌های هنری لندن را به خودشان اختصاص دهند.

مصری‌ها ۲ برابر ایران شرکت داشتند اما آثار ایرانی ۲ برابر فروش کرد

کشور مصر حضور پررنگی در حراج‌های هنری لندن داشت؛ ۸۲ اثر از هنرمندان مصری در سه حراج کریستیز، بونامز و ساتبیز حضور داشتند که ۴۹ اثر به فروش رسیدند اما ۲۵ اثر مصری ناکام به خانه بازگشتند. در حراج کریستیز خریداران اقبال بیشتری نسبت به آثار مصری نشان دادند، هرچند که در حراج ساتبیز آثار مصری بیشتری فروخته شد اما وضعیت آثار هنرمندان مصری در حراج بونامز بسیار متفاوت بود چون از ۳۹ اثر حاضر در این حراج، ۱۸ اثر فروخته شدند و ۲۱ اثر به فروش نرسیدند. فروش آثار هنرمندان مصری در حراج‌های کریستیز، بونامز و ساتبیز به ترتیب ۸۵۷ هزار و ۸۷۵ پوند، ۵۰۵ هزار و ۳۲۶ پوند و ۴۲۶ هزار و ۲۵۰ پوند بود در حالی که از کشور ایران ۴۳ اثر در حراج‌های کریستیز، بونامز و ساتبیز حضور داشتند که ۳۵ اثر به فروش رسیدند و فقط ۷ اثر خریداری نشدند. در واقع تعداد آثار ایرانی حاضر در حراج‌های لندن معادل یک دوم آثار مصری بود اما فروش ایرانی‌ها ۲ برابر مصری‌ها بود.

فروش کل آثار مصری در هر سه حراج یک میلیون و ۷۸۹ هزار و ۴۵۱ پوند بود که این کشور را در میان ۱۴ کشور خاورمیانه‌ای که در حراج‌های لندن شرکت کرده بودند در رتبه دوم فروش قرار داد.

البته تعداد آثار هنرمندان عراقی که به فروش نرسیدند بیشتر از ایران بود. عراقی‌ها با ۲۶ اثر در حراج‌های لندن حضور داشتند که ۹ اثر از این آثار به فروش نرسید. کشور عراق بعد از ایران، مصر، لبنان و سوریه به بیشترین فروش دست یافت.

فروش یک میلیون و ۲۲ هزار پوندی آثار ایرانی در حراج کریستیز

حراج کرسیتیز لندن با عنوان «هنر مدرن و معاصر در خاورمیانه» در بیست و چهارم اکتبر ۲۰۱۸ با حضور ۹۶ اثر از ۱۱ کشور برگزار شد. این حراج با فروش سه میلیون و ۹۲۱ هزار پوند بالاتر از ساتبیز و بونامز قرار گرفت.

در این حراج اثری از منیر فرمانفرماییان با قیمت ۱۵۰ هزار پوند، اثری از پرویز تناولی با قیمت ۱۵۰ هزار پوند، اثری از محمد احصایی با قیمت ۱۳۷ هزار پانصد پوند، اثری از فرهاد مشیری با قیمت ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ پوند، اثری از وای زی کامی با قیمت ۸۷ هزار و ۵۰۰ پوند، اثر دیگری از محمد احصایی با قیمت ۶۲۵۰۰ پوند، اثری از منوچهر یکتایی با قیمت ۵۰ هزار پوند، اثر دیگری از پرویز تناولی با قیمت ۵۰ هزار پوند، اثری از رضا درخشانی با قیمت ۴۳ هزار و ۷۵۰ پوند، اثری از کوروش شیشه‌گران با قیمت ۴۳ هزار و ۷۵۰ پوند، اثری از شیرین نشاط با قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ پوند، اثری از نصرالله افجه‌ای با قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ پوند، اثری از بهمن دادخواه با قیمت ۲۱۲۵۰ پوند، اثری از منوچهر یکتایی با قیمت ۱۸ هزار و ۷۵۰ پوند و اثری از افشین پیرهاشمی با قیمت ۱۵ هزار پوند به فروش رفتند.

در این حراج همچنین آثاری از سونیا بالاسانیان، رکنی حائری زاده و مارکو گریگوریان چکش خورده اما فروخته نشدند.

۹۶ اثر در حراج کریستیز حاضر بودند که ۸۷ اثر به فروش رسید. هفت اثری که به فروش نرسیدند از کشورهای ایران، مصر، لبنان و مراکش بودند. بالاترین اثری که در این حراج فروخته شد، اثری از عبدالهادی الجزار از مصر بود که ۵۸۴ هزار و ۷۵۰ پوند فروخته شد و بعد به ترتیب اثری از لبنان به قیمت ۲۰۰ هزار پوند، ۲ اثر از ایران، سوریه و لبنان به قیمت یکسان ۱۵۰ هزار پوند به فروش رسیدند.

با این‌حال در این حراج آثار ایرانی یک میلیون و ۲۲ هزار و ۵۰۰ پوند فروخته شدند و مصر و سوریه در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

رکورد فروش بونامز لندن به نام اثری از محمد احصایی ثبت شد

حراج بونامز لندن با عنوان «هنر مدرن و معاصر خاورمیانه» در بیست و چهارم اکتبر ۲۰۱۸ با حضور ۹۳ اثر از ۸ کشور برگزار شد. این حراج با فروش دو میلیون و ۲۷۱ هزار و ۵۷۶ پوندی خودش بعد از حراج‌های کریستیز و ساتبیز لندن قرار گرفت.

در حراج بونامز لندن کاری از محمد احصایی با قیمت ۳۲۰ هزار و ۷۵۰ پوند، اثری از پرویز تناولی با قیمت ۲۳۶ هزار و ۷۵۰ پوند، کار دیگری از محمد احصایی با قیمت ۸۱ هزار و ۲۵۰ پوند، اثری از جعفر روح‌بخش با قیمت ۶۰ هزار پوند، اثری از حسین زنده رودی با قیمت ۷۵ هزار پوند، کار دیگری از تناولی با قیمت ۲۵ هزار پوند، اثر دیگری از تناولی با قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ پوند، اثری از شیرین نشاط با قیمت ۱۶ هزار و ۲۵۰ پوند، کاری از محسن وزیری مقدم با قیمت ۱۶ هزار و ۲۵۰ پوند و اثری از پرویز تناولی با قیمت یک هزار و ۸۷۵ پوند فروش رفت.

در این حراج همچنین آثاری از رکنی حائری زاده و محمد احصایی چکش خورد اما فروخته نشد.

۹۳ اثر در حراج بونامز حاضر بودند که ۵۹ اثر به فروش رسید. ۳۲ اثر به فروش نرسیدند که بیشترین سهم از آن متعلق به آثار مصری بود؛ ۲۱ اثر مصری به فروش نرسید. عراق، ترکیه، ایران و سوریه در رده‌های بعدی بودند. بالاترین اثری که در این حراج فروخته شد کاری از محمد احصایی بود که با قیمت ۳۲۰ هزار و ۷۵۰ پوند فروخته شد و بعد به ترتیب اثری از مصر به قیمت ۲۴۸ هزار و ۷۵۰ پوند، بازهم اثری از ایران به قیمت ۲۳۶ هزار و ۷۵۰ پوند و اثری از لبنان به قیمت ۱۷۵ هزار پوند به فروش رسیدند.

سهم ایرانیان از حراج بونامز ۸۵۵ هزار و ۶۲۵ پوند بود و کشورهای لبنان و مصر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

آثار ایرانی در ساتبیز ۷۲۷ هزار پوند فروخته شد

حراج ساتبیز لندن با عنوان «هنر قرن بیستم/ خاورمیانه» در بیست و سوم اکتبر ۲۰۱۸ با حضور ۶۵ از ۱۱ کشور برگزار شد. این حراج با فروش ۲ میلیون و ۴۸۸ هزار پوندی خودش بعد از کریستیز و بالاتر از بونامز قرار گرفت.

در این حراج اثری از منیر فرمانفرماییان با قیمت ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ پوند، اثری از بهمن محصص با قیمت ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ پوند، اثر دیگری از بهمن محصص با قیمت صد هزار پوند، اثری از حسین زنده رودی با قیمت ۸۱ هزار و ۲۵۰ پوند، ۲ اثر از منوچهر یکتایی با قیمت ۶۲ هزار و ۵۰۰ پوند، اثری از لیلی متین دفتری با قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۰ پوند، اثری از رضا آرامش با قیمت ۱۸ هزار و ۷۵۰ پوند، اثری از بهجت صدر با قیمت ۵ هزار پوند و اثر دیگری از بهمن محصص با قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ پوند به فروش رفتند.

در این حراج همچنین آثاری از فرشید ملکی، سیا ارمجانی و سارا رهبر چکش خورد اما فروخته نشد.

۶۵ اثر در حراج ساتبیز حاضر بودند که ۵۵ اثر به فروش رسید. ۱۰ اثری که به فروش نرسیدند از کشورهای عراق، ایران، لبنان، مصر و ترکیه بودند. بالاترین اثری که در این حراج فروخته شد اثری از محمود صبری از عراق بود که ۳۴۶ هزار پوند فروخته شد و بعد از آن به ترتیب، آثاری از ایران به قیمت‌های ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ پوند و ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ پوند و آثاری از عربستان سعودی به قیمت‌های ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ پوند و ۱۳۱ هزار و ۲۵۰ پوند فروخته شد.

حراج آثار ایرانی در ساتبیز با ۷۲۷ هزار پوند فروش به پایان رسید و کشورهای مصر و عراق در رتبه بعدی قرار گرفتند.

هنر جهان اسلامی بیش از ۱۵ میلیون در لندن به فروش رفت

ناگفته نماند که حراج‌های کریستیز، بونامز و ساتبیز در ادامه هفته‌ داغ حراج‌های هنری لندن، حراج‌هایی با موضوع آثار اسلامی هم برگزار کردند.

حراج «هنر جهان اسلام» ساتبیز در بیست و چهارم اکتبر ۲۰۱۸ تنها یک روز بعد از حراج «هنر قرن بیستم/ خاورمیانه» برگزار شد. فروش کل این حراج که در آن ۲۵۳ اثر از اسلام حضور داشت به ۸ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۳۲۵ پوند رسید. اثری از دوران صفویه ایران به قیمت ۲۱۸ هزار و ۷۵۰ پوند و اثری از ابن سینا به قیمت ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ پوند در جایگاه گران‌ترین آثاری قرار گرفتند که در این حراج به فروش رسید.

حراج بونامز با عنوان «هنر اسلامی، هند و جنوب شرق آسیا» هم در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۸ برگزار شد. ۲۲۰ عنوان اثر در این حراج شرکت داشتند که فروش آثاری از هنر اسلامی ایران به ۹۰ هزار پوند به فروش رسید. فروش کل این آثار یک میلیون و ۸۱۸ هزار و ۵۰۰ پوند بود.

و اما حراج کریستیز هم در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۸ هم حراجی با عنوان «هنر جهان اسلام، هند و فرش‌های شرقی» با حضور ۳۸۵ اثر برگزار کرد که به فروش ۵ میلیون و ۷۵ هزار و ۲۵۰ پوندی رسید. در این حراج تنها یکی از نقاشی‌های رضا عباسی، نقاش دوران صفویه ۵۱۲ هزار و ۷۵۰ پوند به فروش رسید.

این فروش‌ها در حالی است که در ایران حراجی با عنوان «هنر جهان اسلام» نداریم و لازم است که نسبت به برگزاری آن توجه لازم صورت گیرد.