معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، گفت: ذیل تفاهم نامه منعقد شده بین معاونت علمی و بیمه مرکزی، خدمات بیمه ای نوین و نوآوری توسط استارتاپ ها به صنعت بیمه کشور تزریق می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بیمه مرکزی در راستای سیاست های توسعه اقتصاد دانش بنیان، با اشاره به اهمیت این تفاهم نامه در کشور، بیان کرد: معاونت علمی از 4 سال پیش به دنبال تزریق نوآوری به صنعت بیمه بود؛ اما تلاش های ما کمتر به نتیجه می رسید تا اکنون که موفق به تفاهم شدیم.

ستاری افزود: خوشحالیم که امروز با آمدن جناب آقای سلیمانی خود صنعت بیمه به دنبال استفاده از نوآوری و حضور استارتاپ ها در ارائه خدمات بیمه ای است و این تفاهم نامه نیز با هدف به کارگیری ظرفیت استارتاپ ها در صنعت بیمه به امضا می رسد.

به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها برای فعالیت در صنعت بیمه نیاز به فراهم شدن زیرساخت ها و ضمانت نامه های جدیدی دارند که ایجاد این پیش نیازها و زیرساخت ها در تفاهم نامه امروز مدنظر قرار گرفته است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان در ادامه بیان کرد: در یکسال گذشته استارتاپ های محدودی در زمینه صنعت بیمه ای کشور شکل گرفته و خدمات مختلفی نیز توسط آنها ارائه شده است؛ اما توسعه نقش آنها در این صنعت به بسترسازی و فرهنگ سازی جدی نیاز دارد.

معاون علمی و فناوری با بیان اینکه استارتاپ ها بازیگران جدید صنعت بیمه خواهند بود، تصریح کرد: این بازیگران جدید، نوآوری و قوانین جدید نیز با خود به همراه خواهند داشت به همین دلیل برای فعالیت خود نیاز به تقابل با برخی مدل های سنتی بیمه و قوانین تسهیل گر دارند تا بتوانند با تزریق نوآوری به بیمه کشور، صنعت بیمه را متحول کنند.


رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به فعالیت گسترده فین تک ها در کشور، عنوان کرد: سال گذشته تراکنش فین تک ها در کشور بیش از 130 هزار میلیارد تومان بود که همین رقم نشان دهنده گستردگی فعالیت آنها و نقش موثر این شرکت ها در اقتصاد کشور است.
 وی ادامه داد: در این بازار بیمه ای برای توسعه حضور بازیگران جدید، نیاز به همکاری بازیگران سنتی مثل بانک ها و بورس داریم تا شرایط را برای فعالیت استارتاپ ها تسهیل کنند.


ستاری در خصوص اهداف اصلی تفاهم نامه مشترک معاونت علمی و بیمه مرکزی، گفت: ارائه سرویس های جدید بیمه ای و تسهیل ورود استارتاپ ها به صنعت بیمه مهم ترین اهدافی است که در این تفاهم نامه به آن دست خواهیم یافت.

وی افزود: برای تزریق نوآوری به صنعت بیمه از ظرفیت شتاب دهنده ها بهره می گیریم تا به کمک آنها شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های بیمه ای شکل بگیرند و وارد این عرصه بزرگ و مهم شوند.


به گفته ستاری، شرکت های دانش بنیان در ابتدا کوچک هستند و خدمات ساده ای ارائه می کنند؛ اما پس از چند سال آنقدر بزرگ می شوند که نقش پر رنگی در اقتصاد و صنعت کشور ایفا می کنند؛ البته این موضوع بستگی به فراهم شدن فضای کسب و کار و تصویب قوانین مورد نیاز برای فعالیت آنها دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به حضور 3 هزار و 600 شرکت دانش بنیان در کشور، اظهار کرد: سال گذشته فروش این شرکت ها 60 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم بسیار قابل توجه و بزرگ است؛ البته هنوز برای تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور، با منویات رهبری فاصله زیادی داریم.

وی همچنین تصریح کرد: معاونت علمی به دنبال بهبود رتبه نوآوری و بهبود فضای کسب و کار در کشور است که فراهم کردن این فضا بدون نگاه به اقتصاد، فضای کسب و کار فعلی، فرهنگ موجود در کشور و غیره امکانپذیر نیست.

تزریق نوآوری به صنعت بیمه

غلامرضا سلیمانی رییس بیمه مرکزی نیز در این مراسم، گفت: با امضای تفاهم نامه مشترک همکاری با معاونت علمی گامی موثر در توسعه چتر بیمه ای کشور برمی داریم و نوآوری را به این صنعت تزریق می کنیم.

وی افزود: امضای این تفاهم نامه و ورود استارتاپ ها به صنعت بیمه، ضریب نفوذ خدمات بیمه ای را در جامعه و بین خانواده ها افزایش می دهد که این کار به افزایش درآمد شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها نیز کمک می کند.


به گفته سلیمانی، همکاری معاونت علمی و بیمه امنیت سرمایه گذاری، امنیت زندگی، امنیت مسوولیت و امنیت مدیریت را در کشور به ارمغان می آورد.

وی در ادامه بیان کرد: در هر صنعتی که نیروی جوان کشور به آن ورود کرده، انقلابی رخ داده که امیدواریم با حضور جوانان در صنعت بیمه نیز شاهد یک شکوفایی و انقلاب در این صنعت مهم باشیم.

رییس بیمه مرکزی گفت: تغییر شیوه های بازاریابی بیمه ای و بهینه کردن هزینه های بیمه برای خانواده ها مهم ترین عرصه است که جوانان می توانند در این دو عرصه به ما کمک کنند.

سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر 10 استارتاپ بیمه ای در کشور فعالیت می کند که این استارتاپ ها به حمایت بیشتر و تصویب قوانین مطمئن تری برای توسعه فعالیت خود نیاز دارند.