معاون امور مجلس رئیس جمهوری گفت: تحقق حمایت از کالای ایرانی به عنوان شعار سال و اجرایی شدن آن در گرو مبارزه عملی و همه جانبه با قاچاق کالا و ارز است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری "ایران ساخت"، عباسعلی امیری معاون امور مجلس رئیس جمهوری با بیان اینکه حمایت از تولید و کالای ایرانی با همگرایی محقق می شود اظهار کرد: در این چارچوب باید بسترهای لازم سرمایه گذاری و ایجاد امنیت در قانون فراهم شود. همچنین باید شرایطی فراهم شود که مردم با افتخار به خرید کالای ساخت داخلی مبادرت و تولیدکنندگان نیز تلاش کنند تا با بهره گیری از تخصص و علم جوانان کیفیت کالاهای خود را افزایش دهند.

معاون امور مجلس رئیس جمهوری در ادامه گفت: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده باید تولید کننده، مردم و مسئولان در یک راستا حرکت کرده و به عملی شدن شعار سال جامعه عمل بپوشانند.
امیری همچنین بیان کرد  یکی از مهمترین اقدامات اساسی برای حمایت از کالاهای ایرانی جلوگیری از قاچاق کالا در مبادی ورودی کشور است که در دولت تدبیر و امید اقدامات خوب و مثبتی در این زمینه صورت گرفته است.

وی به راه اندازی سامانه های هوشمند در گمرکات کشور توسط دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید اهتمام دارد در مقوله مبارزه با کالای قاچاق بطور جدی وارد عمل شود که این خود نقش بسزایی در اشتغال، حمایت از کالای ایرانی و کارگر ایرانی دارد.
به گفته امیری،  ارائه برنامه های سخت افزاری، اصلاح روش ها و فرآیندها از دیگر اقدامات مهم دولت در سال های اخیر بوده که در راستای مبارزه با قاچاق کالا صورت گرفته است. چرا که قاچاق کالا به اقتصاد داخلی و اشتغال ضربه می زند بنابراین مبارزه با آن بر حوزه های مختلف تاثیرات مثبت دارد.

وی همچنین ابراز کرد:  تغییر الگوی مصرف مردم به سمت کالاهای ایرانی و خودداری از خرید کالاهای خارجی و اطلاع رسانی در خصوص وجود کالاهای قاچاق می تواند در این مسیر راهگشا باشد.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»،  تا پایان آبان ماه ۱۳۹۷ است.