یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با استفاده از سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت دارویی تولید کرده است که می‌تواند به کمک بیماری «ام‌اس» و «ای ال اس» بیایید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ماندانا محی‌الدین بناب مسوول فنی شرکت پژوهشی تولیدی دانش‌بنیان سینا سل، بیان کرد: این شرکت نخستین شرکت خصوصی در ایران است که بر روی تولید و تجاری‌سازی سلول‌های بنیادی شروع به کار کرده است. در حال حاضر این شرکت در دو بخش بافت و سلول‌های بنیادی فعالیت دارد.
به گفته وی این شرکت در حال حاضر در بخش بافت داروهای «آمینوسین» و «سل آمینوسین» را برای درمان سوختگی و زخم‌ها با استفاده از تولید بافت تولید می‌کند. همچنین به دنبال دریافت مجوز شروع فاز دوم مطالعات بالینی دارویی برای درمان بیماری‌های ام‌اس (MS) و ای ال اس (ALS) است.

محی‌الدین بناب خاطر نشان کرد: این محصول تولید شده است و برای تجاری شدن باید مجوزهای کلینیکال تریال را دریافت کند. با توجه به این‌که این محصولات مربوط به انسان است پتنت نخواهد شد، چراکه محصولات انسانی باید آزاد باشد تا از علم آن در تمامی جهان بهره‌برداری شود.

وی حمایت ارگان‌های دولتی را برای تجاری‌سازی چنین محصولات قابل‌توجه دانست و گفت: شرکت خصوصی به‌منظور درآمدزایی در این عرصه قدم می‌گذارد، در غیر این صورت ممکن است زمین بخورد. این نیاز احساس می‌شود که داروهای بر پایه سلول با مسیرهای کوتاه‌تری مجوز خود را دریافت کرده و وارد بازار شوند.

این فعال عرصه سلول‌های بنیادی نقش آشنایی مردم با حوزه سلولی و بافت را اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: وجود جشنواره‌هایی مانند سلول‌های بنیادی و کنگره‌هایی که در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برگزار می‌شود بر رشد علمی جمعیت عمومی و فعالین علمی کشور مؤثر است.

وی ادامه داد: جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی برگزار می‌شود فرصت بسیار مناسبی برای حضور اساتید خارجی و فعالیت عرصه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است که با محققین ایرانی و فعالیت‌های آنان آشنا شوند و محققین داخلی نیز با دستاوردهای آنان بیشتر آشنا باشند.

محی‌الدین این رویداد را در دو دوره گذشته بسیار تاثیرگذار در عرصه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانست و گفت: به کمک ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی این حوزه به شهرهای کوچک ایران و مدارس دورافتاده نیز راه پیدا کرده است.

وی افزود: امروز دانش آموزان روستاها دورافتاده نیز با سلول‌های بنیادی و درمان با آن آشنا هستند که این اتفاق مدیون فعالیت‌های فعالیت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و برگزاری جشنواره‌ها در این حوزه است.
این محقق که 25 سال است در حوزه سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت ایران فعالیت دارد.