به بهانه شکست تجاری «فندق شکن و چهار قلمرو» در باکس‌آفیس آمریکای شمالی به مرور ۱۰ فیلم مشهور تاریخ آمریکا که در گیشه عملکردی فاجعه بار داشتند پرداخته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  اگرچه کمپانی دیزنی از آغاز شکل‌گیری تا به امروز همواره یکی از سلاطین گیشه بوده است اما این کمپانی نیز در برابر شکست‌های تحقیرآمیز مصون نبوده است.

آخرین شکست کمپانی دیزنی به اکران فیلم تازه «فندق شکن و چهار قلمرو» برمی‌گردد؛ فیلمی که با ۱۲۰ میلیون دلار ساخته شده اما در اولین آخر هفته اکران در آمریکای شمالی از ۳۷۶۶ سالن سینمایی که در اختیار داشت تنها ۲۰ میلیون دلار بدست آورد. قطعا با این میزان فروش افتتاحیه می‌توان حدس زد «فندق شکن»  یکی از شاخص‌ترین شکست خورده‌های سال ۲۰۱۸ لقب بگیرد. به بهانه این اتفاق به معرفی کوتاه ۱۰ فیلمی می‌پردازیم که جرمی فاستر، ستون‌نویس «رَپ» از میان فیلم‌های شکست خورده تاریخ سینما برگزیده است.

فیلم‌هایی که با فروش فاجعه‌بارشان گاهی حتی استودیوهای متمولشان را تا آستانه ورشکستی بردند یا فیلمسازان صاحب نامشان را برای سال‌ها خانه‌نشین کردند. البته به این فهرست می‌توان فیلم های دیگری چون «اینچئون» (۱۹۸۲)، «پستچی» (۱۹۹۷)، «آلامو» (۲۰۰۴) و... را نیز اضافه کرد.

همه این فیلم ها به حدی شکست خوردند که تا سال‌های سال برای فیلمسازان و استودیوها حکم راهنما را داشتند؛ هر چه در این فیلم‌ها انجام شده بود دیگر نباید تکرار می‌شد.

«ایشتار» (۱۹۸۷)

یک کمدی ماجراجویانه با بازی وارن بیتی و داستین هافمن به کارگردانی الین می؛ این فیلم که بودجه ساختش ۵۵ میلیون دلار بود با حمله بی رحمانه منتقدان در آن سال مواجه شد.

«ایشتار» که از ویتوریو استورارو به عنوان فیلمبردار، دیو گروسین به عنوان آهنگساز و وارن بیتی و داستین هافمن دوستاره تابناک آن سال های هالیوود بهره می‌جست، تنها توانست ۱۴ میلیون دلار در باکس آفیس بدست آورد.

 از این فیلم مدت‌ها به عنوان یکی از بدترین فیلم‌های تاریخ سینما یاد می‌شد. اما اکنون نظرات در مورد فیلم تا اندازه‌ای تغییر کرده به گونه‌ای که حتی برخی از منتقدان از آن به عنوان یک اثر خوب یاد می‌کنند.

«۴۷ رونین» (۲۰۱۳)

با وجود  آن که کیانو ریوز در سکانس‌های اکشن «۴۷ رونین» خوب عمل کرده بود اما این فیلم در باکس آفیس یک فاجعه تمام عیار را رقم زد. فیلم که با بودجه ۱۷۵ میلیون دلار ساخته شده بود تنها ۳۸ میلیون دلار در باکس آفیس داخلی آمریکا عاید سازندگانش کرد.

«جزیره بی رحم» (۱۹۹۵)

کمدی ماجراجویانه‌ای که با بودجه ۹۸ میلیون دلار ساخته شد. این فیلم با وجود بهره بردن از جینا دیویس بازیگر محبوب آن سال‌های هالیوود که به‌واسطه حضورش در فیلم «تلما و لوییس» بسیار شناخته شده بود، تنها ۱۰ میلیون دلار در باکس آفیس داخلی آمریکا به چنگ آورد.

«جزیره بی‌رحم» که با مشکلات بسیاری در پشت صحنه دست به گریبان بود با شکست در گیشه سران هالیوود را متقاعد کرد که ساخت فیلم‌های مربوط به دزدان دریایی بسیار خطرناک و پرریسک است. البته این طرز تفکر در سال ۲۰۰۰ با موفقیت «دزدان دریایی کاراییب» کاملا از بین رفت.

«دیگ سیاه» (۱۹۸۵)

از این انیمیشن در تاریخ به‌عنوان یکی از آثاری که کمپانی سازنده‌اش، دیزنی را تا مرز ورشکستگی برد یاد می‌شود.

«دیگ سیاه» که با بودجه ۴۴ میلیون دلار ساخته شد تنها ۲۱ میلیون دلار فروش داشت بودجه‌ای که برای ساخت این انیمیشن صرف شد در آن سال‌ها برای کمپانی دیزنی یک رکورد محسوب می‌شد. البته دیزنی بسیار خوش شانس بود که مدت کوتاهی پس از این شکست با «پری دریایی کوچولو» (۱۹۸۹) رنسانس خود را آغاز کرد و دوباره به‌عنوان یک استودیوی پولساز به موفقیت‌های خود ادامه داد.

«سیاره گنج» (۲۰۰۲)

«سیاره گنج» که پس از پایان دوران رنسانس دیزنی (۱۹۸۹-۱۹۹۹) پا به سینماهای دنیا گذاشت، پس از سال‌ها (بعد از ساخته شدن «دیگ سیاه») دوباره طعم تلخ شکست را به سران دیزنی چشاند. فیلم که با بودجه ۱۴۰ میلیون دلار ساخته شده بود در باکس آفیس توانست تنها ۱۱۰ میلیون دلار بدست آورد در زمان اکران این انیمیشن که نوامبر ۲۰۰۲ بود خانواده‌ها ترجیح می‌دادند، فرزندانشان را به دیدن دومین قسمت «هری پاتر» ببرند تا این اثر ماجراجویانه دیزنی.

«بالستیک: اِکس علیه سِوِر» (۲۰۰۲)

«بالستیک: اِکس علیه سِوِر» در سال ۲۰۰۲ دوماه پیش از فیلم «سیاره گنج» به بازار آمد. فیلم که با بودجه ۷۰ میلیون دلار با بازی آنتونیو باندراس و لوسی لیو ساخته شده بود، تنها توانست ۱۴ میلیون دلار بفروشد. اما برخلاف «سیاره گنج» که حتی توانست نامزد جایزه اسکار بهترین انیمیشن شود، «بالستیک» فیلم بدی است. این فیلم بدون تردید یکی از بدترین فیلم‌هایی است که تا به حال بشر به چشم خود دیده است.

«ماجراهای پلوتو نش» (۲۰۰۲)

یک فیلم افتضاح دیگر در سال ۲۰۰۲، سالی بسیار بد در تاریخ سینما، ادی مورفی بازیگر کمدی علمی تخیلی «ماجراهای پلوتو نش» بود فیلمی که با بودجه ۱۰۰ میلیون دلار ساخته شد در حالی که تنها توانست رقم نازل ۷ میلیون دلار در باکس آفیس داخلی آمریکا بدست آورد. 

«جیلی» (۲۰۰۳)

بدون شک یکی از بدنام‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما که تاکنون ساخته شده است. این فیلم که کارگردانی آن را مارتین برست برعهده داشت و بن افلک و جنیفر لوپز دو ستاره مشهور در آن به ایفای نقش پرداخته بودند با بودجه ۷۵ میلیون دلار ساخته شد.

اما فیلم در باکس آفیس رقم ناامیدکننده و فاجعه بار ۷ میلیون دلار را از آن خود کرد. این فیلم مارتین برست خالق آثار مشهور و پرفروش «پلیس بورلی هیلز»، «فرار نیمه شب» و «بوی خوش زن» را  برای همیشه خانه نشین کرد. «جیلی» برای بن افلک بازیگر نقش اصلی فیلم نیز، مایه ننگی بود که تا سال‌های سال او را همراهی می‌کرد؛ شرمساری و ننگی که سرانجام با موفقیت «آرگو» پایان یافت.

«دنیای آب» (۱۹۹۵)

«دنیای آب» پروژه بلندپروازانه‌ای که شاید در میان شکست خورده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در رتبه های بالا نباشد اما بی‌شک یکی از مشهورترین آن‌هاست. بودجه فیلم که مراحل تولید آن  با بازی کوین کاستنر بسیار جنجالی بود.

رقم عجیب و غریب ۲۶۲ میلیون دلار برآورد شد میزان هزینه‌ای که فیلم را به یکی از گران‌قیمت‌ترین فیلم‌های تاریخ، تا آن زمان مبدل کرد با این حال «دنیای آب» در باکس آفیس تنها توانست ۱۷۵ میلیون دلار از این مقدار را برگرداند.

با توجه به هزینه های سرسام‌آور فیلم و شکست در گیشه برخی از منتقدان به استهزا فیلم را با عناوینی چون فیشتار و یا کوین گیت خطاب می‌کردند. این اسامی اشاره به ۲ فیلم «ایشتار» و «دروازه بهشت» داشت که در دهه ۸۰ میلادی به نماد فیلم های شکست خورده هالیوود تبدیل شده بودند.

«دروازه بهشت»  (۱۹۸۰)

«دروازه بهشت» اثر مایکل چیمینو کارگردان شاهکار «شکارچی گوزن»، در سال ۱۹۸۰ با بودجه ۴۴ میلیون دلار ساخته شد اما فیلم در باکس آفیس آمریکا تنها توانست ۳ میلیون و ۴۸۴ هزار دلار بدست آورد این رقم یک شکست تجاری مطلق برای چیمینو و کمپانی یونایتد آرتیست بود.

فروش فیلم چنان فاجعه بار بود که تا سالهای سال از «دروازه بهشت» به‌عنوان نماد فیلم‌های شکست خورده هالیوود یاد می‌شد. با این حال فیلم امروز نزد منتقدان بسیار محبوب شده و بسیاری از آن به عنوان یک شاهکار قدر نادیده نام می‌برند.