ندا هنگامی مدیر بخش «به علاوه فجر» سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام کرد در این دوره به سه طرح برگزیده این بخش جوایزی تعلق خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ندا هنگامی مدیر بخش «به علاوه فجر» سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره این بخش از جشنواره گفت: بخش «به علاوه فجر» جشنواره تئاتر فجر به منظور حمایت از فعالیت سالن های خصوصی و حضورشان در این گردهمایی سالانه تئاتر راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: بخش «به علاوه فجر» در سه سال گذشته با این هدف برگزار شده که سالن های خصوصی در کنار سالن های دولتی در ایام جشنواره تئاتر فجر فعالیت های تئاتری را در معرض دید عموم، کشورهای خارجی، استعداد یاب ها و ... قرار دهند.

به گفته وی، چون در طول این سال ها حضور تماشاخانه های خصوصی در کنار جشنواره تئاتر فجر حضور موثری بوده است و چون جشنواره تئاتر فجر بزرگترین دورهمی تئاتر ایران است قطعا بخش «به علاوه فجر» می تواند جایگاه خودش را پیدا کند.

هنگامی درباره حمایتی که از طرف جشنواره از این بخش می شود، بیان کرد: دولت برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر برنامه ریزی و بودجه مشخصی دارد و از این بخش هم حمایت می کند که این حمایت در سال های قبل هم وجود داشته که البته حرف و حدیث هایی درباره بودجه حمایتی این بخش در سال های قبل مطرح می‌شده است. البته به این بخش با توجه به برنامه های هر سالن یک کمک هزینه تعلق می گیرد و نمی شود اسمش را اختصاص بودجه گذاشت.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: امسال برای حضور در این بخش یک فراخوان ساده و شفاف وجود دارد به این ترتیب که اول سالن دارها باید ابراز تمایل به همکاری کنند به این معنی که اعلام کنند که مایلند در این گردهمایی در کنار بخش دولتی قرار بگیرند و در این پروسه زمانی حضور داشته باشند.

مدیر بخش «به علاوه فجر» سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اعلام اینکه سالن دارها تا آخر آبان ماه فرصت دارند اعلام حضور کنند و بعد از آن تا آخر آذر ماه فرصت دارند برنامه هایشان را به دبیرخانه ارایه دهند، توضیح داد: هرچه برنامه خلاقانه تر، جذاب تر و در مسیر اهداف جشنواره فجر و معرفی استعدادها و هدف سالن های خصوصی باشد بیشتر مورد توجه دبیرخانه خواهند بود. امسال قرار است بیشتر به کیفیت اهمیت داده شود نه کمیت به این مفهوم که قرار نیست هرچه تماشاخانه خصوصی در شهر تهران فعال است در این بخش حضور داشته باشد بلکه ابتدا باید ابراز تمایل کنند و سپس برنامه ارایه دهند تا برای اجرای آن برنامه ما به تفاهمنامه برسیم و سپس هزینه ای برای برنامه ای که آن سالن ارایه داده است اختصاص داده شود.

وی متذکر شد: امسال چون بخش اصلی جشنواره تئاتر فجر تنها به مرور آثار اختصاص دارد، بخش خصوصی می تواند دست به تولید تئاتر بزند و شناسنامه خودش را به مخاطب نشان دهد و در همین راستا مدیر سالن می تواند برای تولید آثار برنامه ریزی انجام دهد و براساس برنامه ای که به ما می دهد تفاهمنامه ای تنظیم و بودجه ای برایش در نظر گرفته شود.

این مدرس تئاتر در پایان صحبت هایش ابراز کرد: طبیعتا ما نمی توانیم تمام هزینه ها را بپردازیم و اصلا در توان و برنامه مان هم نیست چون این بخش بخش حمایتی است، اما امسال دبیر جشنواره حمایتش را از برنامه های خلاقانه اعلام کرده با این تفاوت که امسال دبیرخانه تصمیم گرفته به سه طرح برتر در بخش سالن های خصوصی فارغ از کمک هزینه، جوایزی نیز اهدا کند. البته امسال شخصا برای من و البته آقای برهانی مرند دبیر جشنواره آنقدر که کیفیت اهمیت دارد کمیت مهم نیست.