رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  مجلس شورای اسلامی گفت: برای حمایت از کالای ایران ساخت، نخست مبارزه با قاچاق کالا و برخورد با دانه درشت هایی که از رانت سیاسی استفاده می‌کنند و حق گمرگ را پرداخت نمی‌کنند، باید در دستور کار قرار گیرد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی ابعاد مختلفی دارد که یک بخش از آن حمایت از تولید است اظهار کرد: یعنی 3 قوه کشور با استفاده از اختیارات خود از تولید ایرانی به صورت مستقیم حمایت کنند.  بخشی دیگر حمایت از طریق مبارزه با قاچاق کالا صورت می گیرد.
وی ادامه داد: پدیده قاچاق کالا قاتل 2 میلیون شغل در سال است و ارزش آن 2 برابر بودجه عمرانی کشور است که اگر با آن مبارزه شود یکی از مهمترین راه های حمایت از کالای ایرانی است .

نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت مبارزه با قاچاق کالا برای حمایت از کالای ایرانی گفت: قاچاق کالا موجب سوزاندن گسترده مشاغل در کشور می شود و بایستی در راستای مبارزه با این پدیده شوم سیاست های جدی تری پیگیری شود.

وی ادامه داد: دومین بحث در موضوع حمایت از کالای ایرانی رعایت حقوق مصرف کنندگان و استانداردهای لازم است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولید خودروهای داخلی گفت: مردم به خودروهای داخلی اعتماد لازم را ندارند چرا که سال ها این صنعت با وجود انحصار نتوانسته است پیشرفت خوبی داشته باشد و حقوق مصرف کننده های داخلی را رعایت کند.

این نماینده مجلس در مجلس دهم یادآور شد که به بهانه حمایت از کالای ایرانی قرار نیست مردم کالاهای بی کیفیت داخلی را از یک طرف تحمل کنند و از طرف دیگر با قاچاقچیان دانه درشت هیچ برخوردی صورت نگیرد.
فلاحت پیشه تاکید کرد که کالای ایرانی اگر کیفیت لازم را نداشته باشد خریدار ندارد ضمن اینکه موضوع پشتیبانی نیز مهم است و باید تولید کنندگان داخلی همانند کالاهای خارجی خدمات پس از فروششان را تقویت کنند.
نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: امیدواریم یک تحقیق و تفحص جدی در حوزه عدم نظارت بر کیفیت محصولات داخلی در مجلس شکل گیرد، زیرا کیفیت پایین محصولات داخلی باعث بی اعتمادی مردم به تولیدات کشور شده است.
وی خاطر نشان کرد: حمایت از کالای ایرانی می تواند نتایج و اثر مثبت فراوانی داشته باشد که یک عزم ملی و همگانی نیاز داریم تا به سمت تحقق آن حرکت کنیم.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. مهلت ارسال آثار به جشنواره تا پایان آبان ماه سال جاری است.ت