معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: برنامه جدید معاونت علمی و فناوری توسعه شرکت‌ها است به خصوص در حوزه گیاهان دارویی چرا که این امر موجب می‌شود ضمن افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی ارزش افزوده این فرآورده‎ها نمایان شده و تحول جدی در حوزه کشاورزی با تولید محصولات دانش بنیان محقق شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری  در افتتاحیه چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، توسعه محصولات دانش بنیان را یکی از لازمه های شکوفایی این حوزه دانست و گفت:  هدف اقتصاد دانش بنیان پرهیز از خام فروشی ها و ارایه محصولات دانش بنیان فناوران است معاونت علمی فناوری در این راستا برنامه های جدی برای جلوگیری از خام فروشی منابع، به خصوص در حوزه گیاهان دارویی دارد.

ستاری ظرفیت خارق العاده نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده کشور را فرصتی برای اقتصاد دانش بنیان در گذار از خام‌فروشی عنوان کرد و افزود:  در واقع ایران با بیش از ۳۰ میلیون جوان و نزدیک به ۵ میلیون دانشجو،  جز برترین کشورهای برخوردار از نیروی انسانی است؛ با اصلاح نحوه تزریق نیروی انسانی به دانش و صنعت بر مبنای یک الگوی کارآمد،  می‌توانیم ایجاد ارزش افزوده بالا و توسعه اقتصاد را شاهد باشیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به پیاده سازی  مدل موفق در بکارگیری نیروی انسانی جوان و خلاق گفت :اکنون طیف قابل توجهی از جوانان با خلق شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در هر عرصه ای کار می کنند و مسیر تجاری سازی محصولات این حوزه را ارتقا بخشیده اند این روند باید با شتاب بیشتری ادامه یابد.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه عمده شرکت های حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی خصوصی هستند و رشد قابل توجهی داشتند که باید به عنوان الگو برای دیگر  تکیه شرکت ها به سرمایه گذاری دولتی موجب رکود و جلوگیری از ورود نوآوری به این حوزه ها خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت های بالقوه صنعت گیاهان دارویی و ضرورت پیوند  این ظرفیت ها با نوآوری گفت:  به طور مثال در حوزه زعفران بیش از ۹۵ درصد نیاز دنیا از کشور ما تامین می شود ولی سهم کمی از ارزش افزوده این میزان تولیدات  به چرخه اقتصاد  کشور بازمی‌گردد،که برای اصلاح این روند باید گذار از خام فروشی ورود فناوری های نو و فراهم شود.

ستاری ادامه داد :برنامه جدی معاونت علمی و فناوری توسعه شرکت های واسط در دارویی است که باعث می‌شود ضمن افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی ارزش افزوده این فرآورده ها نمایان شد و تحول جدی در حوزه کشاورزی با تولید محصولات محقق شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری دانش و فناوری  گیاهان دارویی در  فراورده های حوزه دام و طیور اشاره کرد و گفت:  در حوزه دام و طیور داروها و فرآورده‌های غذایی با پایه‌های گیاهی و طبیعی با جدید قرار می گیرد و توسعه این روند می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی را برای این حوزه نیز به ارمغان بیاورد.

چهارمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) با همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  21 تا 24 آبان 1397 در مصلی امام خمینی (ره) تهران در حال برگزاری است.