معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ظرفیت‌های بومی استان کردستان مانند کشاورزی و کسب و کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات که ماحصل ایده‌پردازی جوانان خلاق و تحصیل کرده است، با توسعه و رونق زیست بوم کارآفرینی به خلق ارزش افزوده و ایجاد اشتغال منجر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری  در جمع کارآفرینان و فناوران مستقر در پارک علم و فناوری کردستان گفت:   ظرفیت استان کردستان در حوزه کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان با ظهور نسل جدیدی از کارآفرینان که عمدتاً دارای سن زیر ۳۰ سال هستند شکوفا می شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به محیط زیست کردستان به عنوان یکی از ضرورت های توسعه کسب و کارهای جدید، اظهار کرد:   یکی از پایه های اساسی اقتصاد دانش بنیان،  توجه به ضرورت های زیست محیطی است و جوانان کارآفرین نسل جدید می بایست ضمن پرهیز از تخریب محیط زیست،  به دنبال راهکارهای خلاقانه و ایجاد ارزش افزوده برای حل مشکلات استان باشند.

 ستاری با بیان اینکه حمایت های زیرساختی از توسعه و رونق زیست‌بوم کارآفرینی در کردستان با شتاب بیشتری ادامه می یابد، افزود:  ظرفیت خوبی در استان کردستان از جمله کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و گیاهان دارویی وجود دارد که از این ظرفیت ها در مسیر  توسعه کسب و کارهای خلاق حمایت می کنیم.

وی توسعه کسب و کارهای خلاق را به عنوان خط جدید حمایتی  معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری یادآور شد و افزود:  در راستای حمایت معاونت علمی و فناوری از کسب و کارهایی که دارای توانمندی ایجاد ارزش افزوده است اما در زمره شرکت های دانش بنیان قرار نمی گیرد،  حمایت از کسب و کارهای خلاق در دستور کار قرار گرفته و برای پیشبرد روند توسعه این شرکت ها، زمینه لازم برای فعالیت صندوق پژوهش و فناوری استان  فراهم شده است.

کاهش فاصله میان ایده های خلاق جوانان تا خلق ارزش افزوده

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نخستین بخش از سفر به کردستان، با آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان دیدار و گفت و گو کرد.

ستاری در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در توسعه زیست بوم کارآفرینی گفت: توسعه و رونق زیست بوم کارآفرینی جوانان خلاق یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری طی سال های اخیر بوده است و در نتیجه تلاش برای مساعدسازی این فضا،"فاصله میان ایده ها و نوآوری هایی که توسط جوانان خلاق و تحصیل کرده ارائه می شود تا تبدیل شدن این ایده ها به کسب و کارهایی که به اشتغال و خلق ارزش افزوده منجر شود"، بیش از هر زمان دیگری کاهش یافته است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، بر ضرورت هم افزایی و تلاش همه نهادها و افراد اثرگذار در استان برای فرهنگ سازی و ترویج این زیست بوم و حمایت از کارآفرینان جوان و خلاق تاکید کرد و افزود: نسل جدید کارآفرینان جوان وخلاق شکل جدیدی از اشتغال و کارآفرینی رادر اقتصاد کشور پایه ریز می کنند که نتیجه آن ظهور بزرگ ترین شرکت های دانش بنیان و فناور منطقه با توانایی ایجاد ارزش افزوده بالا و اشتغالی چشمگیر است؛ اما توسعه این روند و بدل شدن آن به یک ضرورت در فرهنگ بومی، مستلزم عزم تمام افراد و نهادهای اثرگذار در کنار خواست عمومی جامعه است.

آیت الله حسینی شاهرودی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برای توسعه فرهنگ کارآفرینی و تبدیل منابع خام به ارزش افزوده یادآور شد: باور و فرهنگ دینی ما مبتنی بر بهره مندی حداکثری از دانش و تعقل است و باید از این حکمت مقدس برای خیر کثیر بهره برده شود. استفاده صحیح از تعقل و دانش در کنار اخلاق می‌تواند جامعه را به جلو پیش ببرد و ما نیز باید در ترویج این ضرورت دینی و فرهنگی اهتمام ویژه داشته باشیم.

دیدار با خانواده نخبه و ریاضیدان کردستانی

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین در حاشیه سفر به استان کردستان، با خانواده فریدون درخشانی( کوچر بیرکار)نخبه ریاضیدان کردستان دیدار و گفت و گو کرد.

ستاری در این دیدار ضمن اشاره به حمایت بنیاد ملی نخبگان از این نخبه ایرانی، از ایجاد زمینه فعالیت نخبگان به منظورترویج علم و فراهم آوردن زمینه تربیت دیگر استعدادهای برتر در کشور خبر داد.

کوچر بیرکار ریاضیدان کردستانی و استاد دانشگاه کمبریج توانست به عنوان دومین ایرانی، جایزه فیلدز مهم‌ترین جایزه جهان در حوزه ریاضیات را از آن خود کند.

افتتاح ساختمان بنیاد نخبگان کردستان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفر به سنندج، همراه با استاندار، رییس پارک علم و فناوری و رییس بنیاد نخبگان کردستان ساختمان بنیاد نخبگان کردستان را افتتاح کرد.

 ساختمان احمدزاده، دارای ۸۰۰ مترمربع زیربنا و در چهار طبقه به این منظور اختصاص یافت.

طی سفر پیشین معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سال ۱۳۹۴ به کردستان تخصیص ساختمان به بنیاد نخبگان کردستان تصویب شد که پس از تجهیز و آماده سازی، امروز افتتاح شد.

نخستین طبقه اول به موزه و نمایشگاه برای معرفی نخبگان کردستانی اختصاص می یابد و دیگر طبقات نیز در اختیار نخبگان برای هم افزایی، برگزاری نشست های علمی و ایده پرداری قرار می گیرد.

بازدید و افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه کردستان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش دیگری از این سفر یک روزه،  مرکز نوآوری دانشگاه کردستان ر افتتاح کرد. همچنین ظرفیت های این دانشگاه برای توسعه فناوری و استقرار واحدهای نوآور مورد بازدید قرار گرفت.