به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، علم و فناوری باید کارآمدی خود را در پیشرفت تجاری‌سازی، کارآفرینی و ارزش افزوده نشان دهد تا نگرش عمومی نسبت به نقش علم و فناوری متحول شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری در نشست شورای اداری استان کردستان، ارتقا یافتن فرهنگ نوآوری و کارآفرینی به یک ارزش را ضرورتی برای خلق ارزش افزوده و رونق اشتغال عنوان کرد و گفت: باور عمومی به کارآفرینی و نوآوری موجب خلق ارزش افزوده و تحول اشتغال می شود و این مهم نیازمند ایجاد زیرساخت‌های علمی و توجه به توانمندی‌های نیروی انسانی خلاق، جوان و دانشگاهی  است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به تعداد مهندسان فارغ التحصیل ایرانی از دانشگاه های کشور و معادل این تعداد دانشجو در کشور آمریکا، این تعداد جوان تحصیل‌کرده را ظرفیتی ارزشمند برای تحول کشور به مدد اقتصاد دانش‌بنیان دانست و افزود: در حال حاضر رتبه پنجم دنیا را در تعداد دانشجو داریم که نشان دهنده ظرفیت نیروی انسانی کشور است.

رییس ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، حضور سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را مهم‌ترین لازمه رونق این حوزه و نمایان شدن نقش پژوهش در پیشرفت اقتصاد دانست و افزود: باید بودجه بخش خصوصی وارد پژوهش و علم و فناوری شود زیرا بودجه دولت باید صرف امور زیرساختی شود و بخش خصوصی موتور محرک پژوهش‌های مورد نیاز جامعه باشد.

ایجاد زیست‌بوم

رییس بنیاد ملی نخبگان، افزایش کیفیت تولید، رونق صنایع بومی، مهاجرت معکوس نخبگان و حفظ ظرفیت جوانان خلاق و تحصیل‌کرده در استان را ضرورتی مستلزم ایجاد محیط مساعد کسب و کارهای دانش بنیان و نوآور دانست و افزود: باید زیست‌بومی مساعد در استان ایجاد شود که حفظ منابع استانی، ظرفیت نیروی انسانی جوان و خلاق بتواند توانمندی‌های خود را در جهت ایجاد ارزش افزوده به شکوفایی برساند.

ستاری، ضرورت گذار از اقتصاد منبع‌محور و خام‌فروش به یک اقتصاد مبتنی بر نوآوری و خلاقیت را یادآور شد و افزود:  در اقتصاد نفتی تنها تکیه گاه درآمدهای حاصل از فروش مناع زیرزمینی است و علیرغم باور عمومی،این درآمد در روند توسعه کارآمد نیست بلکه کارآفرینی و بهره گیری از ظرفیت های طبیعی می تواند تحول در اقتصاد را در پی داشته باشد.

نقش تسهیل‌گر

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، نقش تسهیل‌گری دولت را یادآور شد و افزود: مهم‌ترین نقش دولت در توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و مساعدسازی محیط کسب‌وکار، تسهیل‌گری و ایجاد زیرساخت است و بر همین اساس در سال‌های اخیر تلاش کردیم تا با حمایت زیرساختی از توسعه علم و فناوری زمینه رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان فراهم شود.

ستاری با بیان اینکه نگرش دولت در این حوزه تغییر کرده است، اضافه کرد: با فراهم شدن زیست‌بوم کارآفرینی و درک دانشگاه‌ها از اهمیت کارآفرینی اکنون با ظهور نسل جدیدی از کارآفرینان خلاق و جوان، فرهنگی جدید در دانشگاه ها، صنایع و نگرش عمومی مردم شکل گرفته است که راه را برای توسعه و رونق اقتصاد دانش‌بنیان هموار می‌کند.

ظهور نسل تازه

رییس بنیاد ملی نخبگان، از نسل جدید کارآفرینی در کشور خبر داد و گفت: بیش از 3هزار و 700 شرکت دانش بنیان که  فروش 60 هزار میلیارد تومانی محصولات و خدمات را در سال گذشته رقم زد، نشان‌دهنده نقش‌آفرینی این نسل کارآفرین در اقتصاد است و این میزان در سال جاری افزایش خواهد داشت.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و استارتاپی به‌زودی به بزرگترین کسب و کارهای کشور و منطقه بدل خواهد شد و بدون آن‌که هزینه و آلایندگی برای محیط زیست به بار بیاورد گوی سبقت را ازصنایع سنتی و آلاینده می‌رباید.

ستاری همچنین به ظرفیت‌های خارق‌العاده استان کردستان برای کارآفرینی نوآورانه اشاره کرد و گفت: ظرفیت این استان در حوززه‌های گردشگری، کشاورزی، گیاهان دارویی در پیوند با استعدادهای جوانان این استان در حوزه‌ فناوری اطلاعات (IT) می‌تواند زمینه‌ساز ظهور کسب‌وکارهای ثروت‌آفرین و اشتغال‌زا باشد؛ اما این مهم با تکیه جامعه کردستان به توانمندی‌ جوانان خلاق و فرهنگ غنی این استان محقق می‌شود.

بازدید از واحدهای فناور سنندج

ستاری در بخش دوم سفر به استان کردستان از چند شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور مستقر در شهرک صنعتی سنندج بازدید کرد. این شرکت‌ها در حوزه‌های گوناگونی چون تولید مواد ضد خوردگی پیشرفته، افزودنی‌های ضدیخ و روغن، شبیه‌سازهای صنعتی و بازی‌های رایانه‌ای، تولی و فرآوری گیاهان دارویی، سموم و آفت‌کش‌های ارگانیک فعالیت دارند.