عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث حمایت از کالای ایرانی  مسئولیت دولت و مجلس شورای اسلامی سنگین تر از مردم است، باید این دو قوه از کالای ایرانی حمایت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی درباره حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی مساله ای که مطرح فرمودند، مساله حمایت از کالای ایرانی است و به این عبارت هم ایشان تاکید داشتند.

وی ادامه داد: بحث حمایت از کالای ایرانی نیز مشخص است؛ هم موضوع برندسازی است و هم از فکر، اندیشه و خلاقیت ایرانی به وجود آمده باشد، نه این که یک کالای مونتاژ شده خارجی در داخل کشور باشد.

عضو هیات رییسه مجلس با بیان این که حمایت از کالاهای ایرانی در مسیر حمایت از تولید داخلی و حمایت از اشتغالزایی و کارفرمایان است، یادآور شد: دولت در بعضی از بخش ها می تواند کمک کند و یکی از این موارد ارائه گاز رایگان به واحدهای تولیدی است.

امیرآبادی یکی دیگر از کمک های دولت در این مساله را مالیات دانست و گفت: این مسئله می تواند در یک بازه زمانی 5 یا 10 ساله مالیات عملکرد را نگیرد که البته این 2 مساله را در مجلس شورای اسلامی مطرح خواهیم کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این که تولیدکنندگان باید حقوق مصرف کنندگان را رعایت کنند، گفت: کشورهایی که امروز کالاهایشان به‌ عنوان برند جهانی مطرح‌ شده ‌اند، مهم ترین مساله آنان توجه به حقوق مصرف کننده بوده است.

وی با بیان این که رعایت حقوق مصرف کننده، یک رابطه دوسویه است، عنوان کرد: اگر حقوق مصرف کننده را رعایت کنیم، او نیز با خرید کالا از تولیدکننده حمایت می کند و باید به خدمات پس از فروش کالاهای ایرانی در کشور توجه شود.

به گفته امیرآبادی، مردم می دانند که با خرید کالای ایرانی موجب اشتغال چند کارگر ایرانی می شوند و برای کمک به افزایش کیفیت کالاها نیاز است که در سال های اولیه تولید، با خرید کالای ایرانی به افزایش کیفیت آن کمک کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: حمایت از کالای ایرانی با حرف و شعار محقق نمی شود، هم مردم باید کالای ایرانی بخرند و در عمل هم دولت و هم مجلس باید از این مساله حمایت کنند و قانون های مورد نیاز را ما تصویب نماییم و دولت آنها را اجرا کند. همچنین برای حمایت از کالای ایرانی باید تعرفه‌های گمرکی با تغییراتی همراه شود و مجلس نیز برای تحقق این موضوع از ظرفیت و سیستم نظارتی خود استفاده خواهد کرد.
عضو هیات رییسه مجلس  کنترل واردات و مقابله با قاچاق را از دیگر ابزارهای مهمی برای حمایت از کالاهای تولید داخل دانست.
امیرآبادی در ادامه به نقش بانک ها در تولید اشاره کرد و گفت: بانک‌ها با ابزار سود بانکی نقش مهمی را برای ارتقای تولید و کاهش قیمت تمام‌شده کالا ایفا می‌کنند.

وی در کنار این موضوع سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه و همچنین سازمان امور مالیاتی برای دریافت ارزش افزوده می‌توانند به تولید داخل کمک کنند، به عنوان مثال مالیات بر ارزش افزوده کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای خارجی باید پایین‌تر باشد تا هم مصرف‌کننده رغبت به خرید داشته باشد و هم تولیدکننده هزینه زیادی پرداخت نکند.

این عضو هیات رییسه مجلس تبلیغات و فرهنگ‌سازی را از دیگر الزامات تقویت تولید داخل دانست و بیان کرد: اکنون در مجلس مطرح شده تا رسانه‌های جمعی مانند صدا و سیما تخفیف‌هایی را برای تولیدات ایرانی در نظر بگیرند.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. مهلت ارسال آثار به جشنواره تا پایان آبان ماه سال جاری است.