با توجه به اهمیت موضوع حمایت از تولید ملی فرهاد آییش بازیگر عرصه سینما و تلویزیون معتقد است که باید برای حمایت از کالای ایران ساخت بخش دولتی و بخش خصوصی با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  لبخند همیشگی را بر روی صورت داشت. منتظر بود تا نام پروتزش اعلام شود. اما با همان شادابی در همهمه و شلوغی فرودگاه درباره حمایت از کالای ایران ساخت سخن گفت. فرهاد آئیش بازیگر دوستداشتنی و باسوادی است. بازیگری که معتقد است صحبت از تولید و صنعت داخلی و آسیبشناسی معضلات آنها، کار پیچیدهای است که کارگروههای تخصصی بسیاری را میطلبد وگرنه اگر جز این باشد، شاید آن نتیجه دلخواه و آرمانی که مطلوب همه طرفها باشد، حاصل نشود. گرچه خودش هم معترف بود که این پاسخها تمام آن چیزی است که به ذهنش میرسد و خاستگاه علمی چندانی ندارد.

در ادامه، گفتوگوی ما با این بازیگر شناخته شده را از نظر می گذرانید.

به نظر شما در بحث حمایت از تولید ملی، برخی، کاستیها را به گردن دولت و عدم رسیدگی مطلوب آن می اندازند و برخی دیگر، بخش خصوصی را متهم می کنند که انتظار کمک بسیاری از دولت دارد.آیا ایراد بزرگ تولید ملی ما، منحصر به همین نگاه و چالش میان این دو بخش است؟

قطعا نه. ما عادت کردهایم که در هر بخشی نگاه حمایتی دولت را پشت سرمان داشته باشیم.در واقع دولت با سیاستهای خود طی دورههای مختلف یک جوری همه را در بخشهای مختلف از صنعت تا فرهنگ و ورزش و . . . بدعادت کرده است و در حال حاضر همه حتی بخش خصوصی که باید مستقلا روی پای خودش بایستد هم انتظار دارد که دولت حمایتهای مالی و غیرمالی خوبی از آنها داشته باشد.

دولت باید ناظر باشد و وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام دهد. هر چند که توسعه بخش خصوصی در تمامی بخشها الان چند سالی میشود که از زبان روسای جمهور مختلف شنیده می شود اما تا وقتی این اتفاق از روی کاغذ، عملیاتی نشود، این جدال میان بخش دولتی و بخش خصوصی وجود خواهد داشت. حالا اگر این تلفیق رخ داده و یک اجماع قدرتمند شکل بگیرید شما ببینید که چه اتفاقهای حسنهای در تمامی بخشها رخ خواهد داد. به عنوان مثال در همین سینما ببینید که چه حرفهایی راجع تولیدات دولتی و آنچه سینمای مستقل نامیده میشود، وجود دارد.مطمئنا همین حرفها در عرصه های اقتصادی و صنعتی هم وجود دارد که یک تقسیم بندی هایی را به وجود میآورد که نتیجهای جز عمیق شدن و فرسایشی شدن دو دیدگاه مختلف در یک عرصه واحد به ارمغان نخواهد آورد.

خب اگر با تلفیق این دو نهاد دولتی و خصوصی، بسیاری از مشکلات حوزه تولید و صنعت مرتفع میگردد، چه دلیلی برای عدم تلفیق این دو بخش وجود دارد؟دولت بارها بر اهمیت بخش خصوصی صحه گذاشته و بخش خصوصی هم که به نوعی حمایتهای ولو اندکی از دولت دریافت کرده و درواقع در بستر دولت مشغول به فعالیت است؟

در ظاهر، این دو، دو بال پرواز و اوج گرفتن صنعت هستند اما در شکل عملیاتی قضییه، به دلیل مشکلاتی که وجود دارد یکی نیستند. این چیزها مستلزم تفکر است و البته یک سازوکار بهینه و بهدردبخور برای شرایط امروز ما. وقتی این ریلگذاری صورت بگیرد، حرکت بر روی این ریل، کار چندان سختی نخواهد بود. سیاستی که در بسیاری از کشورهای متمدن دنیا اعمال شده و ما امروز شاهد نتایج درخشان آنها در این حوزه هستیم.کار سختی نیست فقط وفاق میخواهد و یک انگیزه برای پیشبرد صحیح امور.

با این حال چرا تولید ملی ما آن بهره وری لازم را ندارد با اینکه می دانیم هم دولت و هم بخش خصوصی در تمام این سال ها مشغول به فعالیت بوده و بیکار ننشسته است؟

اینکه چرا تولید ملی ما وضعیت مطلوبی ندارد یا هنوز به آن نقطه آسایش ایدهآل نرسیدهایم به نظر من به یک مجموعه کاستی ها بازمیگردد.از دولت که باز آن چند بخش میشود تا بخش خصوصی و بنگاههای زود بازده و خرد و صنایع کوچک و بزرگ پرتعدادی که خیلی از آنها نه دولتی هستند و نه تابع بخش خصوصی هستند.خودمحور هستند و کار و محصولی که به نظرشان مهم و پرسود میآید را تولید میکنند.

اینکه دولت در تمام این سالها به این اشتغالهای مخصوصا کوچک، وامهای کم بهره داده، سیاست درستی بوده که تا حدودی هم به بار نشسته.اینکه کارخانهدار کالای کم کیفیتی تولید میکند و اقبال عمومی متوجه آن نمیشود را نمیتوان به گردن دولت انداخت.گفتم که یک مجموعه است که در آن تصمیمات و انگیزههای متفاوتی دخیل است که به نظرم صاحبان اندیشه در این حوزه باید به تحلیل و بررسی آن بپردازند.

برگزاری جشنواره «ایران ساخت» با هدف نمایاندن ابعاد تولید ملی و ضرورت های آن را تا چه اندازه در این مسیر مهم است؟

تمام این تلاشها وقتی قدر دانسته میشود که رسانهای شود.گرچه همواره خود محصول، مبین سطح سلیقه و تفکر سازندگان آن است ولی باید محلی برای رقابت و دیدن شدن برخی تلاشهای دلسوزانه وجود داشته باشد که جشنواره شما، میتواند این بستر را فراهم آورد.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. مهلت ارسال آثار به جشنواره تا پایان آبان ماه سال جاری است.