در حاشیه اختتامیه سومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی سلول های بنیادی با حضور معاون اول و معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از آخرین دستآوردهای سلول های بنیادی و تجهیزات پزشکی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و واپسین روز سومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی سلول های بنیادی روز ویژه‌ای برای حوزه پژوهش و فناوری کشور است. گوشه‌ای از سالن اجلاس سران، که محل میزبانی این مراسم بود، غرفه‌هایی برپا شده که از پیشرفت و توانمندی فناوران و پژوهشگران ایرانی در تجاری‌سازی ایده‌ها و پژوهش‌های فناورانه نشان دارد.

انتظارها به سر می‌رسد، روبان قرمز رنگ به دست معاون اول و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بریده می‌شود. از تازه‌ترین دستاوردهای ایران‌ساخت تولیدشده در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، عزم ایران برای درنوردیدن مرزهای دانش و فناوری را نمایان می‌کند.

تصویربرداری میکروسکوپی بدون آسیب به بافت


در این مراسم از یک محصول ساخته شده توسط فناوران تحصیلات تکمیلی دانشگاه زنجان رونمایی شد. میکروسکوپ لیزری لایه نوری امکان تصویربرداری سه بعدی غیر مخرب از نمونه هایی با ابعاد چندین میکرون تا چند سانتیمتر را با تفکیک‌پذیری میکرونی فراهم می‌کند.

با این شیوه امکان تصویربرداری سه بعدی سریع و طولانی مدت از فرآیندهای زیستی همچون ارتباطات نورونی، تقسیمات سلولی و یا رشد جنین بدون آسیب رساندن به نمونه که پیش از این توسط روشهای رایج میکروسکوپی ممکن نبود، فراهم می شود.

تولید چاپگر سه‌بعدی زیستی

از دیگر محصولات دانش‌بنیان ارائه شده در این مراسم، چاپگر سه بعدی زیستی تولید شرکت دانش‌بنیان امیدآفرینان آینده بود.

 این‌ چاپگرها، چاپ وسیعی از مواد زیستی و تولید بافت هایی همچون قلب، پوست، غضروف یا استخوان را فراهم می کند.

انتقال ژن با کارایی بالا

در حالی که در فناوری سلولی امروز دنیا، از ناقلین ویروسی یا غیر ویروسی برای انتقال ژن استفاده می‌شود و کارآمدی آن بسته به هدف، متفاوت است. روش انتقال ژن در دستگاهی که شرکت ژن و سلول فناوران اطلس رستاک طراحی شده، کارایی بالاتری را به محقق ارائه می‌دهد. در این دستگاه، سیستمی طراحی شده است که بتواند مواد بیولوژیک مورد نیاز برای انجام فرآیند ویرایش ژن را مانند پروتئین یا DNA به سلول وارد کند.

راهی تازه برای جوان‌سازی پوست


در ادامه این رونمایی‌ها، فن‌آوران سپیدجامگان، دیگر شرکت حاضر، دستگاهی برای درماتولوژی و جوان‌سازی پوست را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد.  این دستگاه در درمان بیماری‌های پوستی، زخم‌ها، اسکارهای پوستی و سوختگی‌ها به کار می‌آید.

از دیگر محصولات رونمایی شده در حاشیه اختتامیه این جشنواره می‌توان به دستگاهی برای دسته‌بندی نمونه‌های DNA و تکثیر ژنی که توسط شرکت دانش‌بنیان سیناسل تولید شده است اشاره کرد .

شرکت دانش‌بنیان سل‌تک فارمد نیز از محصول مزوسترول که یک فرآورده سلولی است و در درمان آرتروز زانو، لگن و مچ پای بیماران استفاده می‌شود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد.

محصول اگزوسیب، محصولی که امکان جداسازی اگزوزوم‌ها را در زمان کم برای پژوهشگران فراهم می‌کند تازه‌ترین محصول شرکت دانش‌بنیان سیب‌زیست فن است. این محصول که از اگزوزوم‌ها به عنوان جایگزین مناسبی برای سلول‌های بنیادی سلول‌درمانی است در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، کاربرد دارد.

شرکت دانش‌بنیان رویان زیست تک پژوه نیز با محصولی نوترکیب  برای تولید فاکتورهای رشد قابل استفاده در محیط کشت سلولی را تولید و به بازار روانه کرده است.

گفتنی است سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بازساختی از  3 آذرماه به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز به‌کار کرد و امروز 10 آذرماه  پایان یافت.