شماره چهل و هفتم و آخرین شماره ماهنامه «سرآمد»، با نگاهی ویژه به ضرورت تربیت نیروی مورد نیاز اکوسیستم نوآوری کشور به چاپ رسید.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،هر آغازی را پایانی نیست. بعضی چیزها، تمامی ندارند؛ حتی اگر به دیده نیایند و بر چشم ننشینند. اما فقدانی در کار نخواهد بود. به قول شیخ اجل سعدی شیراز : «عمری دگر بباید بعد از وفات ما را/ کاین عمر طی نمودیم اندر امیدواری». ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی «سرآمد» آخرین شماره اش را منتشر کرده است. در یکی از روزهای رو به سرما رفته آذرماه 1397. قصه از چه قرار است؟ سردبیرش توضیح می دهد: 

 

روایتگری فتوحات جهاد علمی و فناوری

«روزی که انتشار ماهنامه «سرآمد» را آغاز کردیم، در عهد نانوشته ای، چشم اندازی را پیش رویمان ترسیم کرده بودیم که روشن و مشخص بود. قرار بود که نسیم فرهنگ زیست بوم  فناوری و جامعه نخبگانی را در جامعه، پرطراوت و شوق انگیز به جریان اندازیم. کار ساده ای نبود.» این ها، واژگان آغازگر سرمقاله پایانی پرویز کرمی بر ماهنامه «سرآمد» است. اما شاید جای نگرانی وجود نداشته باشد. کرمی توضیح داده است: «ما ماهنامه «دانش بنیان» را به راه انداختیم که هدفش معرفی شرکت های دانش بنیان و شرکت های فناور و استارتاپ های فعال کشور بود... اینک قرار است که «دانش بنیان» و «سرآمد» دو روحی باشند در یک تن و حاصل تجربه های گرانمایه روزگار سپری شده را در زیست بوم کارآفرینی، به اهلش ارائه کنند. آن تن از روزهای آینده، «دانش بنیان» خواهد بود» با توجه به این موارد، به گفته سردبیر «سرآمد»؛, از آنکه این ماهنامه ماموریت اش را تا اینجای کار به خوبی انجام داده است و رسانه های بسیاری نیز در این عرصه فعال شده اند، همچنین موانع کاغذ و چاپ و زینک هم، با صرفه و صلاح سازمانی سنخیت نداشت، از این پس «سرآمد» در قالب ماهنامه «دانش بنیان» به جمع جامعه نخبگانی و دانش بنیانی خواهد رفت. 

 

توسعه پایدار

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هم در آخرین شماره «سرآمد» یادداشتی نوشته است با تیتر «اقتصاد خلاق، پلی به سوی توسعه پایدار». در بخشی از این یادداشت آمده است: «کاهش فاصله طبقاتی به دلیل عدم نیاز صنایع خلاق به سرمایه های بالا و راه اندازی کسب و کارهای کوچک، حفظ محیط زیست و صرفه جویی در استفاده از منابع، افزایش اشتغال و کارآفرینی میان جوانان و بهبود رضایت شغلی در میان مخاطبان این صنایع، افزایش عدالت اجتماعی، رشد ایده های پویا و بالنده، حفظ سرمایه ها و آیین های ملی، فرهنگسازی و انسجام ملی و به طور کلی توسعه پایدار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از نتایج رشد و گسترش صنایع خلاق است.»

 

خرید هیجان انگیز

مهدی رسولی مدیرعامل یک استارتاپ فعال در کشور، از تجربه هایش در حوزه وبسایت فروش کالا نکته های قابل توجهی گفته است. او در گفت وگو با آخرین شماره «سرآمد» گفته: باید تجربه خرید را هیجان انگیز کرد» و ادامه داده است: «وقتی ایده های جدید می آیند، همیشه در مقابلشان یک سری مقاومت ها وجود دارد، اما یکسری از افراد خاص هستند که همیشه از ایده های جدید و تکنولوژی جدید استقبال می کنند و تمایل بیشتری به آنها نشان می دهند. خب قاعدتا این افراد در ابتدا مشتری ما هستند ولی عموم افراد به چشم تردید به این قضیه نگاه می کنند و حتی یک سری سایت های جدید هم هستند که از این فضا استفاده و به شکل های مختلف فضا را مسموم می کنند. بنابراین بعضی از مردم اعتماد نمی کنند.در صورتی که وقتی همین افراد مدل ما را مطالعه می کنند و با ساز و کار آن آشنا می شوند، جذبش می شوند.»

 

مسائل واقعی 

طاها گودرزی دانش آموخته دانشگاه ایلینو آمریکا پای گفت وگو با ماهنامه «سرآمد» نشسته و به آخرین شماره این نشریه، درباره تولید انبوه مقالات بی مساله اظهار کرده است که «نمی دانم مسائل واقعی ما کجا بررسی می شوند». او اضافه کرده است: «در این مدتی که عضو هیئت علمی هستم، فهمیده ام که مراجعه جدی به دانشگاه برای حل مسائل واقعی خیلی کم است. ما در کشور باید تولید داشته باشیم، تولید را بهبود دهیم، بازارهای خود را حفظ کنیم و گسترش دهیم و برای همه این کارها باید تحقیق کنیم. تحقیقات بلندمدت صنایع باید در دانشگاه انجام شود.»

 

آخرین پرونده

پرونده ویژه چهل و هفتمین و آخرین شماره ماهنامه «سرآمد» درباره ضرورت و چگونگی تربیت نیروی مورد نیاز اکوسیستم نوآوری کشور است. در این پرونده، جواد جلوداری مدیر یک طرح دوره های آموزشی گفته است: «اکوسیستم نوآوری نیروی ماهر می خواهد». عباس ترابی مدیر یک طرح فناورانه هم این پرسش را مطرح کرده است که «دانشجویان چطور به اکوسیستم کارآفرینی وارد شوند؟» از سوی دیگر، علی حاجی محمدی طراح و مدرس دوره های آموزش فناوری هم گفته است: «درآمد دوبرابری یادگیری دوبرابری می خواهد». 

 

ماهنامه «سرآمد» ویژه آذرماه 1397، مطالب مختلف و متعدد دیگری را ارائه کرده است که با نصب نرم افزار کدخوان در موبایل هوشمندتان، می توانید از متن ها، فیلم ها، عکس ها و صداهای تعبیه شده در آن بهره مند شوید. 

چهل و هفتمین و آخرین شماره ماهنامه «سرآمد»، به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، در 132 صفحه منتشر شده است. 

علاقه مندان می توانند از این پس موضوعات «سرآمد» را در ماهنامه «دانش بنیان» دنبال کنند.