داوری نهایی بخش دیداری و شنیداری دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» انجام شد و هیات داوران در هر یک از حوزه‌های این بخش برگزیدگان را مشخص کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، داوری نهایی آثار ارسالی به بخش دیداری و شنیداری دومین جشنواره «ایران ساخت» انجام شد که آثار برگزیده (رتبه نخست)، دوم (شایسته تقدیر) و سوم (شایسته تقدیر) در هر یک از حوزه های این بخش توسط هیات داوران انتخاب شدند. رسول صد عاملی، احمدرضا معتمدی، مهدی الیاسی و محمد صاحبکار خراسانی به نمایندگی از ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی داوری بخش فیلم کوتاه و مستند را انجام دادند.

همچنین در حوزه برنامه تلویزیونی نیز مرتضی حیدری، زابلی زاده و اسماعیل قادری فر به نمایندگی از ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی داوری را انجام دادند. محمدرضا شهیدی فر، طهماسبی و پیمان صالحی به نمایندگی از ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی داوران حوزه پویانمایی و کلیپ و تیزر بودند. مریم جلالی، رضایی و اسماعیل قادری فر به نمایندگی از ستاد بخش رادیویی را داوری کردند.

ملموس کردن مفهوم دانش بنیان

پرویز کرمی دبیر کل دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» در نشست داوری نهایی این بخش ضمن تشکر از همه اساتید، هنرمندان و داوران بخش های مختلف این دوره اظهار کرد: نخستین دوره جشنواره دو سال پیش برگزار شد. هدف از برگزاری ایران ساخت فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و جریان سازی در حمایت از تولید ملی است و از این طریق قصد داشتیم مفهوم اقتصاد دانش بنیان را در جامعه و میان مردم با کمک فعالان فرهنگی و هنری جاری کنیم. زیرا در دیدارهایی که با بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر داشتم سئوالات بسیاری در حوزه دانش بنیان از ما می شد. در کل می توان گفت موضوع تجاری سازی فناوری و به بازار آمدن محصولات دانش بنیان مفهمومی غریب و نو به شمار می رفت.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ادامه داد: بنابراین تصمیم گرفتیم با برگزاری «ایران ساخت» 2 گروه فعالان فرهنگی و هنری و فعالان فناوری را به هم نزدیک کنیم. البته در این مسیر متوجه شدیم سه رکن اساسی دولت، مجلس و تولیدکنندگان، مردم و مصرف کنندگان هر کدام تکالیف و مسئولیت هایی دارند که باید با آنها پرداخت و «ایرانی، ایرانی بخر» تنها در حد یک شعار باقی نماند. پس باید وظایف و تکالیف هر بخش مشخص شود. «ایران ساخت» نیز در راستای توجه به تولید ملی و مصرف کالای ایرانی و اهمیت آن تولید محتوا برگزار می شود.

کرمی همچنین بیان کرد: بنابراین دوره نخست جشنواره در بخش های تخصصی همراه با استقبال خوب برگزار شد و پس از پایان آن نیز آسیب شناسی و برنامه ریزی برای برگزاری دومین دوره آغاز شد. درباره بخش دیداری و شنیداری نیز که در این دوره مسئولیت آن به دانشگاه صدا وسیما واگذار شد استقبال خوبی را شاهد هستیم.

دبیر کل دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» با بیان اینکه دومین دوره جشنواره 4 دی ماه در خانه هنرمندان آغاز و افتتاح می شود گفت: جشنواره 4 روز ادامه دارد و در این زمان آثار راه یافته عرضه و در معرض نمایش عموم قرار می گیرد. همچنین شاهد کارگاه و ورک شاپ های تخصصی نیز خواهیم بود. 8 دی ماه نیز مراسم اختتامیه در تالار وحدت با تقدیر از برگزیدگان برگزار می شود.

موجی از ارسال آثار به بخش دیداری و شنیداری ایران ساخت

همچنین شهاب اسفندیاری دبیر تخصصی بخش دیداری و شنیداری دومین جشنواره «ایران ساخت» نیز برگزاری این رویداد را فرصتی برای ایجاد تعامل میان دانشگاه صدا و سیما و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و اظهار کرد: «ایران ساخت» دارای اهدافی است که در دنبال کردن و تحقق آن میان دانشگاه صدا وسیما و معاونت علمی و جامعه هنری وجه اشتراک وجود دارد و برگزاری آن را باید فرصتی برای تقویت همکاری میان این دو دانست.

رییس دانشگاه صدا و سیما ادامه داد: در دوره گذشته با توجه به اینکه عضو شورای سیاستگذاری بودم با فعالیت ها در این بخش آشنایی داشتم بنابراین در این دوره به دنبال رفع ضعف ها بودیم. ارسال محدود آثار از شبکه های استانی اتفاقی بود که در دوره قبل رخ داد پس ارتباط با استان ها در این دوره تقویت و اثار خوبی به این بخش ارسال شد. همچنین اضافه شدن بخش گزارش خبری از اتفاقات خوب دیگر در این دوره بود که با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

اسفندیاری همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه در هفته های پایانی با موج ارسال آثار مواجه بودیم رکورد قابل توجهی در ثبت آثار بخش دیداری و شنیداری جشنواره ثبت شد بنابراین حجم کار داوری نیز چندین برابر دوره گذشته است.

ایران ساخت فرصتی برای دیده شدن فیلمسازان جوان کشور

در این نشست رسول صدر عاملی کارگردان سینما و یکی از داوران این بخش عنوان کرد: تا کنون در جشنواره های زیادی حضور داشتم اما موضوع و هدف گذاری «ایران ساخت» به شدت برایم شوق انگیز بود. بنابراین باید حداکثر توان را به کار برد تا آثار شرکت کنندگان دیده شود.

صدرعاملی همچنین بیان کرد: در دوره های آتی باید دقیق تر باشیم تا پیام ایران ساخت به گوش همه برسد. در میان آثار ارسالی از نظر مفهوم دریافت های جذاب و خوبی وجود داشت. پس برگزاری این رویداد فرصتی مناسب است تا فیلمسازان جوان و کم نظیر ایرانی از نقاط مختلف کشور فرصتی برای خودنمایی داشته باشند و این خلا عدم دیده شدن آنها با ایران ساخت پر شد.

همچنین مرتضی حیدری از مجریان و گزارشگران با سابقه و دیگر داور این بخش نیز «ایران ساخت» را فرصتی مغتنم برای معرفی کالای ایرانی و موضوعات دانش بنیان دانست که در مسیر فرهنگسازی حمایت از کالای ایران ساخت اقدامی موثر و جریان ساز است.

بر اساس این گزارش، 909 اثر در این بخش دریافت شد که شامل 66 اثر در حوزه تیزر تبلیغاتی، 166 اثر در حوزه فیلم مستند، 57 اثر در حوزه فیلم کوتاه، 81 اثر در حوزه پویانمایی، 194 اثر در حوزه برنامه تلویزیونی  و 345 اثر در حوزه برنامه رادیویی است.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» 4 تا 8 دی ماه سال جاری برگزار می شود.