دبیر کل دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت در نشست خبری این رویداد گفت: قدر و منزلت مصرف کننده ایرانی را باید گرامی بداریم یعنی تولید کننده باید کالای با کیفیت تولید کند. پس ایران ساخت به نوعی به دنبال مطالبه گری اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نواوری؛ در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در نشست خبری دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت پرویز کرمی دبیر کل دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت اظهار کرد: سه سال پیش در ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی فعالیتی را با شما در سطح ملی را آغاز کرد تا گام هایی استوار در زمینه حمایت از تولید کالای ایران ساخت، معرفی اقتصاد دانش بنیان به جامعه و جریان سازی فرهنگی در تولید محتوا برای حمایت از تولید کننده داخلی  برداشته شود. این اقدامات همه در برگزاری جشنواره ای با عنوان «ایران ساخت» نمود پیدا کرد.

«ایرانی، ایرانی بخر» را از شعار خارج می کنیم

کرمی ادامه داد: جشنواره ای که تلاش دارد پتانسیل خفته موجود در کشور را آزاد کند تا حمایت از کالای ایران ساخت و توجه به داشته هایمان پر رنگ و برجسته شود و در کنار آن وظایف و تقسیم کار سه ضلع مثلث یعنی دولت و حاکمیت مصرف کننده (مردم)، و تولید کننده نیز مشخص و گوشزد شود تا «ایرانی ایرانی بخر» از حالت شعار گونه خارج شود.  برای رسیدن به این هدف باید قدر و منزلت مصرف کننده ایرانی گرامی داشته شود یعنی تولید کننده باید کالایی با کیفیت تولید کند و تکریم مشتری را در خدمات پس از فروش مطلوب پاس دارد. پس ایران ساخت به نوعی به دنبال مطالبه گری اجتماعی است. دولت و حاکمیت نیز باید در زمینه حمایت از تولیدات با کیفیت اقدام کند و استاندارد سازی و نظارت لازم برای وضع قوانین در این زمینه اقدام کند.

برنامه های هنری ایران ساخت اجرایی می شود

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی همچنین عنوان کرد: همه باید برای رسیدن اهداف جشنواره یاری گر باشیم، برگزار کنندگان جشنواره و فعالان عرصه خبر و رسانه و هنرمندان تمامی در یک تیم هستیم تا در به ثمر رسیدن و ترویج حمایت از کالای با کیفیت ایران ساخت موفق باشیم.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه نفرات برگزیده جشنواره در تولید آثار بعدی با موضوع حمایت از کالای ایران ساخت مورد حمایت قرار می گیرند گفت: 4 دی ماه ایران ساخت دوم  افتتاحیه و آغاز کار نمایش آثار خود را در خانه هنرمندان آغاز می کند. در طول برگزاری آن نمایشگاهی از اثار هنرمندان تجسمی با موضوع جشنواره برگزار می شود همچنین برپایی ورک شاپ، نمایش فیلم و کارگاه شعر و شعر خوانی از دیگر برنامه های دیگر این جشنواره است. نظر به اینکه از سوی دبیرخانه زیست بوم برنامه شرکت های خلاق و نواور ایران ساخت به عنوان یکی از مبادی ورود و تایید این شرکت ها شناخته شده است همه برگزیدگان اول ایران ساخت می توانند فعالیت خود را به عنوان شرکت خلاق ادامه دهند. 8 دی ماه نیز مراسم اختتامیه ایران ساخت در تالار وحدت با تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان می دهد.

مشارکت هنرمندان تجسمی پررنگ تر از دوره گذشته

در بخش بعدی این نشست مسعود شجاعی طباطبایی دبیر تخصصی بخش هنرهای تجسمی این رویداد گزارشی از فعالیت های این بخش ارائه داد و گفت: برگزاری ایران ساخت اقدامی مهم در ایجاد پیوند بین هنرمندان با جامعه دانش بنیان و مسئولان است. در این دوره در 4 بخش تجسمی هنرمندان اثار خود را ارسال کردند. 840  اثر در این دوره جشنواره به بخش هنرهای هنرهای تجسمی ارسال شد که از این تعداد به ترتیب  93، 305، 230 و 212 اثر مربوط به هر یک از حوزه های تصویرسازی، پوستر، کارتون (کاریکاتور) و عکس است. البته بخش عکس جشنواره در قالب جشنواره تصویرسال برگزار شد و برگزیدگان آن جوایز را دریافت کردند.

حمایت از 6 ایده برتر ایران ساختی

علیرضا دلیری دبیر تخصصی بخش ایده بازار نیز با بیان اینکه امسال شاهد ارسال ایده هایی با جذابیت بالا بودیم ابراز کرد: در این دوره 234 ایده به این بخش رسید که با شاخص هایی همچون جذابیت، شفافیت، نوآوری و براورد هزینه پالایش اولیه آنها انجام شد. پس از این مرحله 67 ایده انتخاب و با شاخص های جدی تر مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت 25 ایده به داوری نهایی رسید. 25 ایده ای که همگی قابلیت سرمایه گذاری و حمایت را دارا هستند. همگی این آثار ایده های فناورانه ای است که قابلیت ورود به بازار نیز در آنها وجود دارد.

وی همچنین بیان کرد: بخش ایده بازار ایران ساخت به دنبال ترغیب افراد دارای خلاقیت و نگاه نو است تا از این طریق در نگاه مردم نیز تغییرات ایجاد شود. همچنین عملیاتی شدن این ایده ها می تواند به بحث فرهنگسازی کمک کند. علاوه بر این ترغیب به توسعه روش های نوین حمایت همچون سرمایه گذاری خطر پذیر نیز از برنامه های این بخش است تا این حوزه را جذاب تر دنبال کنیم. بنابراین ایران ساخت بستری برای تعمیم فرهنگ استارتاپی، فرهنگ سرمایه گذاری در حوزه های سرمایه گذاری نوین و فرهنگ حمایت از کلای ایرانی فراهم می کند.

رشد چشمگیر ارسال آثار به بخش دیداری و شنیداری ایران ساخت

شهاب اسفندیاری دبیر تخصصی بخش دیداری و شنیداری دومین جشنواره «ایران ساخت» نیز در این نشست خبری ضمن بیان اینکه برگزاری این رویداد با نمایش آثاری که در این حوزه دیده نشده فعالیتی ترویجی به شمار می رود عنوان کرد: در نخستین دوره نیز صدا و سیما به عنوان یکی از همکاران در برگزاری این رویداد به شمار می رفت در این دوره نیز این حرکت ادامه دار پیگیری شد با این تفاوت که با انتقال دبیرخانه به دانشگاه صدا وسیما شاهد اتفاقات مناسبی بودیم. از ظرفیت های این مرکز عالی آموزشی بهره بردیم تا به نوعی ارتباط با اساتید و بدنه تولید سازمان تسهیل شود. 

رییس دانشگاه صدا و سیما ادامه داد: این تغییر باعث شد در این بخش شاهد ارتقای و رشد کمی و کیفی آثار باشیم به گونه ای که در دوره نخست 200 اثر به این بخش ارسال شد اما با استقرار دبیر خانه در دانشگاه تعداد آثار ارسالی به 1 هزار و 41 اثر رسید. آثار برگزیده به ایران ساخت پخش می شود.

توسعه کسب و کارهای داخلی حوزه رسانه های دیجیتال

همچنین علی خان زاده مدیر اجرایی بخش رسانه های دیجیتال جشنواره نیز گفت: موضوع رسانه های دیجیتال یکی از مهمترین بسترهای توسعه کسب و کارهای داخلی و زمینه ساز ایجاد اشتغال در کشور است و با این نگاه این بخش در جشنواره دوم ایران ساخت پیگیری شد. آثار ارسالی در این دوره با کیفیت تر از دوره گذشته بود و از مجموع 264 اثری بعد از پالایش اولیه 76 اثر به داوری نهایی راه یافت. 

وی همچنین درباره شاخص های داوری نیز گفت: موضوع فرهنگسازی و پایدار ماندن استارتاپ ها و کسب و کارهای دیجیتال برای هیات داوران در این دوره حائز اهمیت بود بنابراین برخی برگزیده ها افرادی هستند که در طول سال ها کسب و کار خود را حفظ و رقابتی همراه با رشد داشته اند. بنابراین کشف ظرفیت ها و پتانسیل ها را باید یکی از نقاط قوت جشنواره بدانیم.

قند چین رونمایی می شود

در بخش پایانی نشست نیز مهدی فرج اللهی دبیر اجرایی بخش ادبیات جشنواره با بیان اینکه در این دوره بخش ادبیات در حوزه های شعر، داستان و مستند نگاری برگزار شد گفت: در این دوره بخش داستان کوتاه به جشنواره اضافه و با استقبال خوبی مواجه شد. در مجموع نزدیک به 500 اثر به بخش ادبیات ارسال و پس از غربالگری 30 اثر در حوزه شعر، 20 داستان و 10 اثر مسند نگاری به داوری نهایی رسید. در نهایت 5 اثر برگزیده در هر بخش انتخاب شد.

وی همچنین ابراز کرد: پس از برنامه افتتاحیه 4 دی ماه نشست تخصصی شعر خوانی برخی آثار راه یافته با حضور اساتید برجسته برگزار می شود همچنین کتاب قند چین از مجموعه آثار طنز پردازان استان یزد نیز رونمایی می شود.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» 4 تا 8 دی ماه سال جاری برگزار می شود.

همزمان با برگزاری این رویداد ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد ازمایشگاهی ساخت ایران در نمایشگاه بین المللی از 3 تا 6 دی ماه سال جاری برگزار می شود.