3 فیلم کوتاه از آثار فیلم سازان کوتاه همزمان با نخستین روز از دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت به نمایش در آمد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نمایی از مکانی متروکه نمایش داده می شود. جزئی تر می شوم. این متروکه قبلا کارخانه ای بوده است. کارخانه ای که هر روز کارگران با انرژی در آن کار می کردند.

این بخشی از فیلم کوتاه "کارخانه" به کارگردانی محمد امین شریفی و علی رحیمی است که در نخستین روز از دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت به نمایش در آمد. "کارخانه" در زمانی حدود یک دقیقه و نیم با ایده ای کوتاه و مینیمال عواقب حمایت نکردن از کالای ایران ساخت را به تصویر می کشد. تصویری از متروکه ای که در گذشته کارخانه ای پر رونق بوده است.

علی رحیمی کارگردان این فیلم کوتاه معتقد است: هنر یکی از تاثیرگذارترین ابزارها برای اثرگذاری بر روی مخاطب است که با این زبان می توان پیام را به بهترین شکل به مخاطب انتقال داد. بنابراین جشنواره ایران ساخت نیز با ترغیب هنرمندان برای تولید اثر در حوزه حمایت از تولیدکننده ایرانی می تواند جریان ساز باشد و فرهنگسازی در این حوزه را به خوبی انجام دهد.

"تریبون" دیگر فیلم کوتاهی است که در این روز اکران شد. این اثر نیز داستان پسری به نام جواد را روایت می کند که در یک رستوان به ارتقای شغلی می رسد و پشت پیشخوان رستوران برای قرائت شماره های فیش غذا قرار می گیرد. اما با اعتراض یکی از مشتریان مواجه می شود که صدایی او گوش خراش است و به جای او می توان از دستگاه شماره خوان استفاده کرد.

رضا نجاتی کارگردان "تریبون" است. نجاتی نیز "ایران ساخت" را رویدادی مناسب برای توسعه و ارتقای فرهنگ مصرف کالای ایرانی می داند و می گوید: برای موفقیت بیشتر، این رویداد باید فراخوان خود را گسترده تر منتشر کند و با برنامه ریزی دقیق برای هر بخش برگزار شود. برای ترغیب فیلم سازان کوتاه نیز اگر با آزاد گذاشتن موضوع دستشان باز باشد قطعا استقبال بیشتری می شود. اما ایران ساخت هنوز با برگزاری دومین دوره خود همچون نهالی است که باید از آن مراقبت کرد تا رشد کند.

زمانی که با زبان هنر آن هم کوتاه حرف و پیام خود را به مخاطب انتقال می دهیم به مراتب تاثیر بیشتری دارد و مخاطب جذب می شود. چه بهتر این موضوع و پیام دغدغه امروز جامعه یعنی حمایت از کالای ایران ساخت باشد. مسئله ای که در فیلم های کوتاه دومین جشنواره ایران ساخت دیده شد.


"گل ایرانی" آخرین اثری است که در تالار شهناز در روز نخست جشنواره اکران شد. این فیلم کوتاه روایتگر داستان زن و شوهری است که برای خرید به فروشگاهی می روند. همزمان با خرید آنها فوتبال نیز در حال پخش است. مرد با دقت در وسایل مورد نیاز همسر خود متوجه می شود هر خرید او مرتبط با فوتبال است. این داستان بیان می کند هر قدر که برای فوتبال که موضوعی است ملی تعصب داریم باید نسبت به کالای ایرانی نیز متعصب باشیم.

محمد حسین امانی کارگردان این اثر جشنواره "ایران ساخت" را گردهمایی فعالان عرصه هنر و علمی می داند و بیان می کند: جای برگزاری چنین رویدادی خالی بود تا هنرمندان نیز در موضوع مهم حمایت از کالای ایران ساخت وارد میدان شوند و با هنر خود توجه مردم را به این مسئله ملی سوق دهند.


دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» 4 تا 8 دی ماه سال جاری برگزار می شود.