محققان کشور مطالعات طراحی و ساخت آرایه های الکترودی نفوذی دو بعدی با استفاده از ریزفناوری را برای تحریک و ثبت فعالیت های مغزی در این مرکز علمی آغاز کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، کیومرث جلیلی، مجری طرح پژوهشی«مطالعات پژوهشی ساخت آرایه ­های الکترودی نفوذی دو بعدی با استفاده از ریزفناوری برای تحریک و ثبت فعالیت های مغزی» درحوزه علوم شناختی گفت: در حال حاضر، زمینه­ های نوظهور در دنیا در علم ساخت پروتزهای عصبی متمرکز شده­ اند که  امکان بازگرداندن و ترمیم برخی عملکردهای عصبیبوسیله تحریک الکتریکی گزینشی و یا مهار فعالیت ثبت شده از جمعیت نورونی را دارا هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریزگفت: در بین این روش­ها، سودمندترین آنها نسل جدیدی از آرایه ­های میکروالکترودی (MEAs) نفوذی هستند که امکان دسترسی بی­ سابقه ­ای را به نورون­های سیستم عصبی مرکزی (CNS) فراهم می­ آورند.

به گفته جلیلی، این میکروالکترودها دارای نوک­ های فعالی هستند که ابعاد آنها قابل مقایسه با اندازه نورون ­ها بوده (در حدود چند میکرون) و بنابراین می ­توانند به سیستم عصبی نفوذ کرده و دسترسی گزینشی به این نوع سلول ­ها را داشته باشند.

 عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز  افزود: با وجود پیشرفت­ های قابل توجه در توسعه این نوع الکترودها، زیست­ پذیری بلند مدت میکروالکترود های کاشته شده مزمن و نیز قابلیت ثبت پالس­ های تیز در دوره ­های زمانی طولانی توسط آنها هنوز هم به عنوان موضوع اصلی مورد مطالعه در خصوص این الکترودها و در کاربرد های انسانی مطرح است.

مجری طرح گفت: سامانه­ های تحریک و ثبت بیوالکتریکی بویژه میکروالکترودهای درون قشری می ­توانند بطور کامل به وسیله آرایه­ های میکروالکترودی دو بعدی با دامنه تحریک و دانسیته الکترودی بالا جایگزین شوند.

وی هدف از اجرای این طرح را طراحی توسعه آرایه میکروالکترودی (MEA) دو بعدی درون­قشری (intracortical) نفوذی بر پایه الگوی استاندارد الکترودهای پروبی (مثل NeuroNexus) اعلام کرد  و گفت:  این فناوری برای تحریک و ثبت سیگنال­ های عصبی مغزی با سطح بزرگ و تعداد بالایی از سایت­های الکترودی و میدان و وضوح فضایی بهبودیافته از طریق افزایش تعداد کانال­ ها به ازای هر الکترود و نیز عمق نفوذ با کاربردهای ثبت تک واحدی، چند واحدی و تحریک کارا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جلیلی با بیان اینکه میکروالکترودهای دو بعدی می ­توانند در آینده برای تحقیق در حوزه های پروتز عصبی بکار گرفته شوند، گفت: طرح ساخت میکروالکترود دو بعدی تاکنون با بیش از پنجاه درصد پیشرفت همراه بوده است .

وی با اشاره به اینکه طرح ساخت آرایه ­های الکترودی نفوذی دو بعدی  در شهریورماه سال آینده به اتمام می رسد ، افزود: بهره ­برداری از این پروژه، گام بسیار مهم در توسعه تحقیقات در حوزه علوم شناختی است .