آیین گرامی‌داشت بیست‌وچهارمین سالگرد شهادت شهید منصور ستاری فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش و یاران ایشان در ستاد فرماندهی نهاجا با حضور معاون هماهنگ کننده ارتش، فرمانده نیروی هوایی ارتش، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، جمعی از فرماندهان و خانواده‌های شهدا برگزار شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهید ستاری، سالن آمفی تئاتر دفتر فرماندهی نهاجا صبح امروز 15 دی‌ماه، میزبان گرامی داشتن یاد و خاطره فرمانده آسمانی نیروی هوایی شهید منصور ستاری و یارانش بود که بیست و چهار سال پیش و در چنین روزی، راه به سوی آسمان‌ گرفتند. این مراسم شاهد حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش، امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» فرمانده نهاجا جمعی از فرماندهان و نیز خانواده‌های شهدا بود. سورنا ستاری فرزند این شهید والامقام و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز از دیگر مهمانان این مراسم بود.

مبتکر تاکتیک‌های نوین پدافندی
فرمانده نیروی هوایی ارتش در این مراسم با بیان این‌که شهید منصور ستاری یک طراح و مبتکر خلاق در طرح‌های نیروی هوایی بود بیان کرد: شهید ستاری به عنوان یک طراح و مبتکر تاکتیک‌های نوین در پدافند هوایی استانداردهای نیروی هوایی را دوصدچندن ارتقا بخشید.

امیر نصیرزاده به بیانات مقام معظم رهبری درباره این شهید والامقام اشاره کرد و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری، شهید ستاری یک نخبه بود. کسی بود که پای رادار و ضد هوایی پلک نمی‌زد و شخصی نبود که پشت میز بنشیند و تلفن به دست داشته باشد بلکه پای کار بود.

ستاری نمونه یک مدیر جهادی بود
در ادامه این مراسم نیز امیر دریادار حبیب‌الله سیاری به نقش کلیدی شهید ستاری در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: آن چه باعث‌ شده عزیزانی چون شهید ستاری تاریخ‌ساز شوند، تفاوت در نحوه مدیریت و فرماندهی بود که آنها عامل کردند که آن همان مدیریت جهادی بود.
معاون هماهنگ کننده ارتش، جنس مدیریت شهید ستاری را از نوع جهادی دانست و ادامه داد: جنس مدیریت شهید ستاری و فرماندهان مانند ایشان، جهادی بودن مدیریت و فعالیت‌های آنان است بین وظیفه و تکلیف تفاوت‌هایی وجود دارد. همه قهرمانان و فرماندهان نیروی هوایی بر اساس تکلیف عمل کردند؛ زیرا احساس کردند باید به نوعی کار کنند که کشورشان به آنها افتخار کند.

به گفته دریادار سیاری، پیش از آغاز دوران دفاع مقدس همه فکر می‌کردند با خروج‌ مستشاران آمریکایی زمین‌گیر می‌شود و یکی از دلایل صدام برای حمله به ایران این بود که او فکر می‌کرد هواپیماهای ما توان پرواز ندارند اما در روز دوم جنگ اجرای عملیات 140 فروندی کمان 99 با تلاش و رشادت دلیرمردان نیروی هوایی ارتش ممکن شد.

معاون هماهنگ کننده ارتش حرکت نفتکش‌ها در دوران دفاع مقدس و زیر آماج حملات دشمن را نشانه‌ای از تلاش نیروی هوایی و هماهنگی دیگر نیروها دانست و گفت: بیش از 150 عملیات اسکورت نفتکش‌ها را انجام شد که طی آن بیش از ده هزار کشتی اسکورت شد. تنها 250 کشتی مورد اصابت قرار گرفتند. دشمن به‌دنبال از حرکت ایستادن اقتصاد ما بود؛ اما با دلیرمردی‌های فرماندهانی چون شهید ستاری و همراهان ایشان بود که ما توانستیم اقتصاد کشور را سرپا نگهداریم.

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه اگر جزیره خارک از کار می‌افتاد ما با مشکلات مالی در جنگ روبرو می‌شدیم، گفت: با این وجود نیروهای هوایی و دریایی ارتش با مجاهدت از این جزیره دفاع کرده و افتخار آفریدند.

دریادار سیاری با اشاره به تلاش فرماندهانی چون شهید ستاری برای حرکت نیروی هوایی در مسیر پیشرفت گفت:امر روز با ادامه همان مسیر موفق شدیم هواپیما بسازیم و هواپیماها را به گونه‌ای تعمیر و نگهداری می‌کنیم که قدرت برتر منطقه هستیم و در فناوری چیزی کم نداریم؛ به برکت خون شهدا و تلاش فرزندان این کشور می‌توانیم مسیر پیشرفت و افتخار را ادامه دهیم.

تجلیل از خانواده شهدا
در این مراسم از خانواده‌های شهیدان ستاری، اردستانی، یاسینی، شجاعی، رزاقی، شریفی، جمشیدی، جم منش، ثنایی، پورزاری، محتشمی و محسنی تجلیل و قدردانی شد.