جامعه باید احساس اثرگذار بودن را در جوان خلاق و تحصیل کرده بارور کند وقتی جوان احساس کند اثرگذار است و ایده‌هایش شکوفا می‌شود در راه توسعه کسب و کار و توسعه از پا نمی‌ایستد ترویج این باور نیازمند تحول فرهنگی و ایجاد زیست‌بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری در نشست شواری ادارای استان خراسان جنوبی، با بیان این‌که فرهنگ جامعه و محیط کسب و کار استان باید پذیرای کارآفرینی و ایده‌های خلاقانه جوانان باشد، اظهار کرد: آن چه که باعث می شود جوانان در کسب و کارهای دانش‌بنیان فعالیت کنندو در کشور بمانند، احساس اثرمندی است؛  مهم این است که چنین دیدگاهی را نسبت به جوانان خلاق و کارآفرین بومی استان داشته باشیم.

وی افزود: یک جوان خلاق و تحصیل‌کرده با دست خالی و وجود محدودیت‌های فراوان، تنها در صورتی کارش را با عزم جدی و استمرار ادامه می‌دهد که این محیط پیرامونش خواهان او و خلاقیتش باشد.

ایجاد حس اثرمندی با ایجاد محیط مساعد کسب و کار

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، ، بروز و شکوفایی حس توانمندی و اثرگذاری را نیازمند محیط کسب و کار سازگار با کارآفرینی و ایده‌های خلاقانه دانست و گفت: در این محیط مساعد، کارآفرینی و ایجاد ارزش افزوده نه صرفاً یک ویژگی بلکه ارزش تلقی می‌شود. ایجاد موانع متعدد یا بستن یک کسب‌وکار خیانت تلقی شده و تمام بخش‌های استان از جامعه تا مسئولان، عزم خود را برای روغن‌کاری چرخ‌های کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق جزم می‌کنند.

وی با بیان این‌که در محیط مساعد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق، دانشگاه محور توسعه استان قرار می‌گیرد، اظهار کرد راه حل های خارج از محیط استان راه حل های پایدار و بومی نیست. راه حل زمانی کارآمد خواهد بود که از دل محیط و دانشگاه‌ها بیرون بیاید.

ستاری ادامه داد: برای تحقق این کار به محیط نیاز داریم و به تغییرات فرهنگی اساسی، که کارآفرینی را یک ارزش بداند. محیطی که دانشجویش با چشم انتظاری شغل دولتی و آرزوی استخدام، به خلاقیت، توانایی‌ها و نوآوری خود پشت نکند.
 

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری  وقتی بر محیط مساعد کسب و کار و زیست‌بوم کارآفرینی تأکید می‌کنیم، یعنی این‌که چگونه فردی تربیت کنیم که اعتماد به نفس داشته باشد و با پیگیری مستمر،  موفقیت را جست‌وجو کند. بچه های کویر چنین خصوصیاتی دارند و با پیشینه تاریخی کارآفرینی عمدتاً در این راه موفق هستند؛

ستاری به اهمیت چگونگی آموزش و تربیت برای استفاده از دانش و ایده در صحنه عمل و کارآفرینی اشاره کرد و گفت: عمده سرفصل‌های درسی که به بچه‌ها آموزش داده می‌شود، کاربردی نیست چراکه مفهوم آموزش و دانشگاه، از ابتدا منطبق بر نیازها و ویژگی‌های جامعه بومی نشده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان به زودی اقتصاد استان را اداره خواهند کرد، گفت: نسل جدید کارآفرینی در جوان ها در قالب شرکت های دانش بنیان شکل گرفته است که این موضوع تاثیر خود را در انتخاب رشته های تحصیلی در دانشگاه‌ها خواهد گذاشت

بازگشت به دوران شکوفای آموزش و پژوهش

رییس ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان ادامه داد: صنعت و دانشگاه در اقتصاد خام‌فروش و متکی به درآمد نفتی معنای حقیقی واقعی ندارد و صنعت همچون دانشگاه، صرفا خریداری شده است بدون ان‌که دانش فنی بهینه‌سازی، تعمیر و نگهداری و توسعه همراهش باشد؛  در دوران پیش از انقلاب، بر صنعت نیروی هوایی ما نیز همین تفکر حاکم بود؛پس از انقلاب اسلامی و با آغاز جنگ تحمیلی، به درستی آموختیم آن‌چه که ما را صاحب صنعت می‌کند، دانش فنی و نوآوری نیروی انسانی است، بنابراین به دنبال ایجاد زمینه‌ها و فراهم کردن محیط حرکت کردیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: علیرغم این‌که با داشتن بیش از 33 میلیون جوان و 4ونیم میلیون دانشجو در تاریخ این کشور از لحاظ بهره‌مندی از سرمایه انسانی جوان، رکورددار هستیم و همچنین هزینه‌های بسیار بالایی را در حوزه آموزش و همین‌طور پژوهش صرف می‌کنیم، اما تا تجربه دوباره ظهور دانشمندان برجسته‌ای همچون ابن‌سیناو فارابی‌ فاصله زیادی داریم؛ این موضوع ریشه در فرهنگ اقتصاد نفتی دارد چون در این فرهنگ اقتصادی، پول اولویت و پیش‌نیاز اصلی تلقی می‌شود در حالی که ایده، نوآوری و دانش، محور اصلی تحول آفرینی است.

وی با تأکید بر ضرورت پیوند نوآوری به مزیت‌های سرزمینی و ایجاد ارزش افزوده گفت: گردش مالی زعفران دنیا 9 میلیارد دلار است اما در حالی که ما بخش عمده زعفران دنیا را تامین می کنیم، سهم کشور ما از این بازار بزرگ در بهترین حالت به 450 میلیون دلار می‌رسد. باید این مزیت سرزمینی، با پرهیز از خام فروشی و با تلفیق نوآوری به محصول تجاری رقابتی با ارزش افزوده بالا نزدیک شود.

رییس ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان افزود: این مهم، مستلزم حضور بخش خصوصی در حوزه پژوهش تقاضا محور است . برای ورود بخش خصوصی و رونق این کسب و کارها، فعالان و افراد استان کار اصلی را انجام می دهند و دولت صرف تسهیل کنده است. ما در معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری حرکت در این راه را آغاز کردیم و با اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین طرح حمایت از صنایع خلاق، یک فضای دو در دو برای انجام فعالیت این کسب و کارها فراهم شده است.

ستاری ادامه داد: ما در معاونت علمی و فناوری تلاش کردیم کسی جرأت نکند یک کسب و کار دانش بنیان یا استارتاپی را بدون اتکای به قانون و بی دلیل ببندد. موانع و بروکراسی های اداری پیچیده در یک محیط سالم کارآفرینی نباید مانع این کسب و کارها باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با تأکید بر این که جامعه و بخش های استانی در توسعه این محیط مشارکت فعالانه داشته باشند اظهار کرد: همه باید به این امر که یک کسب و کار دانش بنیان توسط فرزندان همین جامعه و با زحمت شکل گرفته است، بنابراین باید حمایت شود باور داشته باشند. خواهشم از تمام دستگاه های اجرایی و اثرگذار این است که جوانان فعال این اقتصاد جدید را که فرزندانشان هستند حمایت کنند و آنان را به دیده آینده‌سازان کشور بنگرند.

ستاری اظهار کرد: شهرهای بیرجند، طبس، قاین و فردوس شرکت‌های دانش بنیان خوبی شکل گرفته است که در آینده نزدیک این شرکت ها تبدیل به یک شبکه بزرگ برای راه اندازی استارتاپ ها و دیگر کسب و کارهای دانش بنیان خواهد شد.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، مهم این است که استان عزم جدی داشته باشد تا از جوان‌های تحصیل کرده اش حمایت کند و محیطی فراهم کند تا در استان بمانند یا به استان بازگردند. در همین بازدیدها جوان کارآفرینی را دیدم که که از ژاپن بازگشته و در بیرجند، کسب و کار دانش بنیانش در حوزه زیست‌فناوری شکل داده است؛ نمونه‌های پرتعداد این چنینی که این  امر نشان می‌دهد اگر امروز بسیاری از استارتاپ های ما گردش مالی یا درآمدهای چند میلیارد دلاری دارند ارزش دانش و نوآوری مستقر براین کسب و کارها است.

دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش دوم سفر خود به استان خراسان رضوی، با آیت الله سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ضمن قدردانی از تلاش معاونت علمی و فناوری در راه حمایت از نیروی انسانی، تأکید کرد: در هر کشوری برای رشد به معنای صحیح، حرف اول و آخر را نیروی انسانی می‌زند؛ منابع و ذخایری که خداوند در زمین آفریده باید توسط انسان به بهره‌برداری صحیح برسد اما اگر نیروی انسانی شایسته در کشوری نباشد نعمت ها و ذخایر الهی وبال جان مردم می شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به اینکه نیروی انسانی مدیر و مدبر اگر احاطه داشته باشند جامعه را رشد می‌دهند، افزود: اما وقتی بحث‌ها سلیقگی و حزبی شود و بنیان صحیحی نداشته باشد وقت خود و مردم و فرصت های بین المللی که به وسیله انقلاب پیش آمده را می‌سوزانند.

وی با تاکید بر اینکه باید روی بایسته ها متمرکز شویم و ابزار دیگران قرار نگیریم، عنوان کرد: نسل جوان بسیار مستعد است اما نسل گذشته باید آنان را به آن‌چه باید آشنا کند و از جوانان حمایت و پشتیبانی کنند.

بازدید از واحدهای صنعتی و فناور بیرجند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین در بخش دیگری از سفر به استان خراسان جنوبی، به شهرک صنعتی بیرجند رفت. ستاری ضمن بازدید از واحدهای فناور مستقر در این شهرک صنعتی، با فعالان این واحدها به گفت‌ و گو نشست و از توانمندی‌ها، نیازها و دغدغه‌های آن‌ها آگاه شد.