معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بابیان اینکه صنعت خودروسازی احتیاج به ایده‌های نوین دارد اظهار کرد: معاونت علمی، از ایده‌های خلاقانه در صنعت خودروسازی حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورناستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در نشست تخصصی که با حضور اعضای انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور برگزار شد گفت: در صورت ارائه ایده‌های خلاقانه از سوی صنعت خودروسازی، قطعاً معاونت علمی حمایت خود را دریغ نخواهد کرد؛ به طور مثال از ارائه خدمات در راستای ساخت خودروی هوشمند و برقی استقبال خواهیم کرد.

صنعتی که مشکل اولش مالی باشد، قطعاً دانش بنیان نیست

ستاری با اشاره به موضوع اصلی مورد بحث در حوزه دانش بنیان گفت: مطمئناً زمانی که صحبت از دانش بنیان می‌شود، تنها موضوع مورد بحث، حمایت‌های مالی نخواهد بود، بلکه صحبت از گردش سالم در این محیط کسب‌وکار است.


وی بابیان اینکه صنعتی که مشکل اولش مالی باشد، قطعاً دانش بنیان نیست گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در حوزه‌های متعددی، همچون سلول‌های بنیادی، گیاهان دارویی، پزشکی و بیو تک، نانو و همچنین ICT و.... ورود پیداکرده است، ولی در صنعت خودروسازی جز مواردی محدود تاکنون تجربه همکاری و آشنایی با ایده‌های خلاقانه نداشته است.


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: متاسفانه رشد صنعت در زیست بومی بوده است، که درخواست و توقع خلق نوآوری در آن جدی گرفته نشده است.


ستاری با اشاره به فناوری‌های شاخص ارائه‌شده در جهان گفت: با نیم‌نگاهی بر ایده‌های ابتکاری در جهان درمی‌یابیم، که نوآوری جنسی از نوع خلاقیت دارد، به طور مثال؛ اپل که حتی جزء صنعت هم به شمار نمی‌رفت، به‌یک‌باره توانست با ارائه خلاقیتی از جنس ابتکار، پیش رو فناوری در بازار شود.


وی گفت: طراحی خلق ایده از سوی صنعتگران از یک سو و ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها از سوی دیگر می‌تواند خلق دانش را به همراه می‌آورد.


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پلت فرم ایجادشده در حوزه دانش بنیان گفت: بیش از 130 نوع خدمت در حوزه دانش بنیان ارئه می‌شود، همچنین با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در حال حاضر در بحث‌های گمرکی و مالیاتی تسهیلات خوبی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود.


وی افزود: در راستای تسهیلات گمرکی که در اختیار شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه قطعه سازان خودرو قرار می‌گیرد، فعال مجاز گمرکی، برای یک شرکت دانش بنیان کلی تسهیلات از نوع ترخیص ، صادرات و حتی معافیت‌های مالیاتی در برخی موارد به همراه می‌آورد.


نگاهی کارآمد در بخش تسهیلات دانش بنیانی
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به رویکرد نوین صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: طبق رویکرد پیش‌گرفته شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش‌های مختلفی همچون صدور ضمانت‌نامه، ارائه وام در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی، لیزینگ و بیمه نگاهی متفاوت و کارآمدتر را در پیش خواهیم داشت.


وی بابیان اینکه در حال حاضر در 30 کشور در دنیا نماینده صادراتی داریم گفت: خوشبختانه از لحاظ کریدور صادراتی در جایگاه خوبی قرارگرفته‌ایم، به نحوی که در حال حاضر؛ چهل‌وپنج پایگاه صادراتی در دنیاداریم.


در بخش دیگر این نشست علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه در صنعت خودروسازی کشور ظرفیت‌های خوبی وجود دارد گفت: صندوق در مدل‌های مختلفی همچون لیزینگ، تأسیس صندوق پژوهش فناوری، خدمات صندوق‌های جسورانه و همچنین ارتباط بهتر با مشتریان خارجی، می‌تواند در صنعت خودروسازی ورود پیدا کند.


بر اساس این گزارش؛ نشست تخصصی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، برگزار شد.