دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به بحث ورود پول‌های مشکوک به سینمای ایران گفت: به عنوان نماینده سازمان سینمایی از قوه قضاییه درخواست می‌کنم، چنانچه پرونده‌ای درباره سرمایه‌گذاری مالی مشکوک در سینما دارند، پرونده‌شان را به دبیرخانه ارائه دهند تا اینگونه فیلم‌ها را از جشنواره خارج کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، «ابراهیم داروغه‌زاده» روز دوشنبه در نشست خبری جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر، به پرسش‌های نمایندگان رسانه‌های جمعی درباره زوایای مختلف این رویداد سینمایی پاسخ داد.

وی در واکنش به شایعاتی مبنی بر نرسیدن فیلمی به بخش سودای سیمرغ به خاطر فشار دستگاه‌های خارج از ساختار جشنواره فیلم فجر گفت: هیات داوران جشنواره، کاملا مستقل هستند و به هیچ نهادی اجازه نمی‌دهند که در رای آنها تغییر ایجاد کنند. هر فیلمی که بهتر باشد بی‌شک جایزه خود را می‌گیرد. دفتر جشنواره هیچ اطلاعاتی از این موضوع ندارد فیلم‌ها اعلام شده و اگر این مشکل باشد باید به صورت کتبی به ما بگویند.

داروغه‌زاده درباره کاخ جشنواره نیز گفت: تمام جشنواره‌های معتبر دنیا سالنی برای خبرنگاران دارند تا فیلم‌ها را ببینند، هیچ جای دنیا محلی نداریم که همه منتقدان، صاحبان آثار و هنرمندان با هم فیلم ببینند باید دید تعریف‌ها از این کاخ چیست.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا این مکان‌ها توسط شهرداری‌ها ساخته می‌شود و امیدوارم شهرداری تهران بتواند مکان‌یابی درستی کند تا مجموعه فرهنگی هنری داشته باشیم و در شرایط فعلی امکان متمرکز شدن این جشنواره آن در یک نقطه نیست.

** امکان تماشای فیلم‌های فجر برای معلولان

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه در فضای شهری محلی برای نمایش فیلم برای استفاده معلولان نداریم، نیز گفت: این یک نقص است که باید فرهنگ‌سازی شود در جشنواره فجر در «سینما بهمن» این امکان ایجاد شده که نابینایان به اتفاق همراهان خود به تماشای «غلامرضا تختی» بنشینند و امیدوارم در سال‌های بعد این امکان بیش از پیش فراهم شود.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره انصراف برخی کارگردان‌ها از حضور در جشنواره امسال نیز گفت: به اظهارنظرهای صاحبان فیلم‌ها احترام می‌گذاریم و سکوت می‌کنیم، در دو سال گذشته فهرست فیلم‌هایی که ثبت‌نام کرده بودند را منتشر نکردیم زیرا بسیاری فیلم‌ها به جشنواره راه پیدا نکردند و ممکن بود در رقابت در گیشه دچار مشکل شوند.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره فجر رسالت اصلی ما است و هر آنچه که به نفع سینماگران باشد انتخاب می‌کنیم، بسیاری از فیلم‌ها، حتی آنها که ناقص بودند و یا نسخه‌ای نداده بودند پیگیر حضور در بخش مسابقه بوده‌اند اما در نهایت به جشنواره نرسیده‌اند و ترجیح می‌دهیم که اعلام‌کننده اصلی خود صاحبان فیلم‌ها باشند.

داروغه‌زاده درباره اعلام فهرست کاملی از متقاضیان حضور در جشنواره فیلم فجر نیز عنوان کرد: از نظر ما شفاف‌سازی این است که هر صاحب فیلمی می‌تواند خودش این موضوع را اعلام کند ما ترجیح می‌دهیم خودمان اعلام نکنیم بنابراین همه فیلم‌های شرکت کرده‌اند می‌توانند اعلام کنند که شرکت کرده‌اند و انتخاب نشده‌اند.

وی تاکید کرد: ما برای تشویق سینماگران و بهتر دیده شدن آثار، جشنواره برگزار می‌کنیم و هر چیزی این موضوع را به هم بزند آسیب‌زننده است بنابراین ما این موضوع را اعلام نخواهیم کرد.

** فجر سی‌و‌هفتم جشنی برای جنوب شهر

داروغه‌زاده درباره انتخاب پردیس تئاتر تهران برای برگزاری آیین افتتاحیه جشنواره گفت: چه ایرادی دارد که این جشن در جنوب شهر برگزار شود؟ این پردیس بسیار خوب و با امکانات است و انقلاب هم از محله‌های پایین شکل گرفته است، در چهلمین سال انقلاب از این مکان استفاده کردیم تا از بالاشهرنشینی کمی دور شویم.

وی در ادامه به انتخاب مجدد پردیس ملت به عنوان سینمای رسانه اشاره کرد و گفت: نظرسنجی‌ها در این خصوص مثبت بود، دو نظر انتقادی درباره پارکینگ و اینترنت وجود داشت که مساله اینترنت را به کمک یکی از اپراتورها برطرف می‌کنیم و اقداماتی هم برای راه‌اندازی پارکینگ صورت گرفته است، پردیس «ایران مال» بسیار با کیفیت است و امسال برای اولین بار اکران مردمی در دو سالن این پردیس برگزار می‌شود تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود.

دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه سیاست سازمان سینمایی حمایت از پردیس‌های جدید است، درباره ساخت سالن‌های سینمایی و مشکلاتی که در سالن‌های شیراز و اصفهان برای نمایش فیلم‌های جشنواره ایجاد شده است، گفت: تمام مسئولیت برگزاری جشنواره برعهده مدیرکل ارشاد است و ما در جزییات دخالت نمی‌کنیم اما به طور کلی سیاست ما حمایت از پردیس‌های جدید است تا بهتر دیده شوند، یکی از سیاست‌های جشنواره این بوده که سالن‌های تازه احداث، در اولویت اکران مردمی قرار گیرند.

داروغه‌زاده تغییرات در آیین‌نامه و قوانین جشنواره فیلم فجر را اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: تغییرات جشنواره فیلم فجر به دلیل میزان اهمیت این رویداد برای همه است. این رویداد توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی از دولت برگزار می‌شود و هر دولتی نظر خود را دارد، تنها بخش سودای سیمرغ در طول سال‌های گذشته کمترین تغییر را داشته است و برخی از تغییرات اجتناب‌ناپذیر است و به مرور زمان به دلیل پویایی سینما ایجاد می‌شود.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از10 تا 22 بهمن در پردیس سینمایی ملت تهران برگزار می شود.