معاون فناوری رئیس جمهوری گفت: شرکت دانش بنیان با تکیه به نوآوری  خلاقیت نیروی انسانی رشد خود را به صورت صعودی ادامه می دهند و با همین ویژگی در شرایط تحریم نوک پیکان مقابله با محدودیت ها و تحریم ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دیدارحجتالاسلام «الله نور کریمی تبار» نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان ایلام، اثرگذاری نمایان شرکتهای  دانش بنیان در اقتصاد کشور را یادآور شد و افزود:  با نگاهی به محیط پیرامونی شاهدیم که  نقش شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در پیشرفت اقتصادی کشور نمایان است و رشد این روند با همدلی و هماهنگی بخش های جامعه برای توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی سرعت می گیرد.

ستاری با تأکید بر این که توسعه باید بر مبنای ویژگی های ذاتی و بومی صورت بگیرد افزود: نباید استان را به تغییر ناسازگار با ویژگی های بومی آن وادار کرد و توسعه صنایع آلاینده و کم بازده، ماحصل تفکر نفتی و تزریق پول دولتی به این صنایع است.

ستاری اظهار کرد: قانون حمایت از شرکت های دان بنیان به عنوان مهم ترین رسالت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ایجاد زیست بوم کارآفرینی و نوآوری اجرایی شده است و در حالی که سال 92 فقط 50 شرکت دانش بنیان داشتیم، امروز تعداد این شرکت ها از مرز 4هزار عبور کرده است.

وی افزود: پیشرفت های قابل توجهی در حرکت روی لبه دانش و فناوری به دست آورده ایم؛ اگر می خواهیم برتری علمی کشور را حفظ کنیم، باید زنجیره ایده تا ثروت تکمیل شود.

ستاری با بیان اینکه در زنجیره ایده تا ثروت دانشگاه بخش  جدایی ناپذیر جامعه است گفت: باید در بطن جامعه حضور داشته باشد و مشکلات را حل کند.  کارآفرینی مبتنی بر دانش و فناوری باید به دست دانشگاه توسعه یابد و سرمایه گذاری خطرپذیر به سوی ایده های نوآورانه و اختراعات جوانان خلاق و کارآفرین  رهنمون شود.

  رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان ادامه داد: خوشبختانه  جریان تازه ای در جامعه شکل گرفته است که بر اساس آن بیش از 4هزار شرکت دانش بنیان و 6هزار استارتاپ،  تحول تازه ای در اقتصاد کشور ایجاد کرده است؛  این کسب و کارها که اغلب توسط جوانها اداره می شوند در آینده نزدیک با کنار زدن ساختارهای سنتی پیشین به قدرتمندترین کسب و کار های اشتغال زا و ارزش آفرین بدل می شود.

 وی با اشاره به پیشرفت های ارزشمند کشور در تولید علم گفت:  تحولات خوبی در ارتقای جایگاه نوآورانه ایران  رخ داده و اتفاقات خوبی در راه است؛  جایگاه بسیار مطلوبی در تولید علم به ویژه در حوزه هایی همچون نانوفناوری داریم. علاوه بر این، فروش شرکت های دانش بنیان است که در شرایط اقتصادی کشور، سال گذشته به فروش قابل توجه ۶۰ هزار میلیارد تومانی رسیدند و سال آینده نیز به رشد خود ادامه خواهند داد.

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها را مبارزان خط مقدم مقابله با محدودیت ها و تحریم ها دانست و گفت:  مهمترین هنر شرکت‌های دانش‌بنیان استارتاپی این است که در شرایط محدودیت و تحریم با قدرت ادامه دهند چرا که بر پایه دانش و نوآوری ایجاد شده‌اند؛  این کسب وکارها در شرایط تحریم در نوک پیکان رفع محدودیت ها قرار دارند و اقتدار نرم را برای کشور به ارمغان می آورند.

دانش بنیان افق تازه ای را فراروی کشور قرار داده است

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار بیان کرد:  کاری که در حوزه دانش بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده افق جدیدی ایجاد کرده و چشم انداز تازه ای را  فراروی کشور قرار داده است.

 وی افزود: با توجه به شرایط و ظرفیت های خاصی که در استان ایلام وجود دارد، ظرفیت های انسانی می تواند در خدمت توسعه دانشی و فناورانه قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام اظهار کرد: تلاش مردم غیور استان ایلام در دفاع مقدس همچون نگینی درخشان در صحنه افتخارآفرینی های کشور می درخشد و امروز این انتظار می رود تا با حمایت از اقتصاد دانش بنیان و  نوآوری های نیروی انسانی، استان ایلام به یک الگوی کارآفرینی تبدیل شود.

 حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به ظرفیت های ذاتی استان گفت: بیش از ۸۰ میلیون درخت بلوط در استان وجود دارد که همچنان مغفول مانده است علاوه بر این گیاهان دارویی در استان یکی دیگر از  ظرفیت های بومی ایلام به شمار می رود که  با حمایت‌های زیرساختی از اقتصاد دانش بنیان شکوفا می شود.