علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین گشایش نمایشگاه ملی دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیان کرد: این نمایشگاه گوشه ای از تلاش ها و دستاوردهای ملت ایران در طول 40 سال گذشته است، چرا که تلاش های گسترده ای صورت گرفته است که این تلاش ها در یک نمایشگاه قابلیت گنجایش ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی حرکتی عظیم در دنیای معاصر است، ادامه داد: باید شرایط 40 سال گذشته در نظر گرفته شود تا پیشرفت های ایران اسلامی خود را بیشتر نشان دهد. پیشرفت ها باعث خواهد شد که حرکت عظیم ملت ایران در 40 سال گذشته خود را بیشتر نمایان سازد.

رئیس قوه مقننه کشور همچنین بیان کرد: در اوایل دهه 50 بعد از بالا رفتن قیمت نفت، واردات کالا سریعاً افزایش یافت و در صنعت نیز مونتاژکار بودیم و کشور از داشتن صنعت مدرن محروم بود. چند دانشگاهی که در کشور وجود داشت، عملا کارایی خاصی در صنعت نداشتند که این وضعیت بیانگر وخامت اوضاع در بحث صنعت بود.

تجهیزات ساخت داخل جایگزین شد

وی ادامه داد: در زمینه نظامی تمامی تجهیزات از خارج از کشور وارد می شد و از لحاظ سیاسی یک سیستم دیکتاتوری وابسته همراه با یک خفقان در کشور حاکم بود و حتی نهادهایی مانند مجلس که در کشور وجود داشت، عملاً توخالی بودند و کارایی نداشتند.

وی بیان کرد: در حوزه سیاست داخلی شرایط دیکتاتوری که در کشور حاکم بود، برچیده شد و نظام در اختیار مردم قرار گرفت که این مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی برای کشور به شمار می آید. بدین معنا که نظام مردم سالار در کشور به وجود آمد که از آن به عنوان مردم سالاری دینی یاد شد، چرا که مردم صاحب کشور شدند و نمایندگان، رئیس جمهور و مدیران را خود  انتخاب می کنند و هر زمان که آنها را نخواستند، وضعیت را تغییر داده و افراد جدید را وارد میدان می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: بلوغ فکری سیاسی در دوران های مختلف به انقلاب اسلامی منتهی شد، بدین سبب که نمی توان قدرت را بدون اراده مردم تصاحب کرد که این در انقلاب اسلامی تحقق یافت و تمام بخش های کشور زیرنظر مردم قرار گرفتند و حتی رهبر معظم انقلاب نیز از طریق مجلس خبرگان که منتخب مردم هستند انتخاب می شوند و همچنین رئیس جمهور و قوا سه گانه تحت نظر مردم انتخاب شده که این دستاورد عظیمی است.

لاریجانی گفت: این امکان وجود دارد که در برخی مواقع خطاهایی وجود داشته باشد، ولی در کل تفکر قاعده سیاسی در داخل کشور وجود دارد که بر پایه حضور مردم در صحنه است. البته باید برخی بدانند که قلدری نباید وجود داشته باشد، زیرا با قلدری نمی توان برای مردم تصمیم گرفت و باید افکار مختلف را تحمل کرد و با کسی ستیزه نکرد، چرا که ستیزه منافع کشور را به خطر می اندازد، بنابراین باید به تمام تفکرات مجال خدمت داده شود.

ایران به هیچ قدرتی وابسته نیست

وی افزود: در حوزه مسائل بین المللی اینکه بر پایه نظر امام راحل، ایران به هیچ قدرتی وابسته نیست، بسیاری را بر این داشت که نظام اسلامی را محکوم به شکست قلمداد کند، چرا که اغلب انقلاب ها در جهان متکی و وابسته به قدرت های شرق و غرب بودند و زمانی که ایران این تئوری را پیاده کرد در جنگ تحمیلی تمام قدرت های جهانی بر علیه ایران جبهه گرفته و متحد شدند تا انقلاب اسلامی را از پا درآورند که از شوروی و آمریکا و بلوک غرب گرفته و چند کشور منطقه از صدام تمام و کمال حمایت کردند تا نظام اسلامی را ساقط کنند، اما این تئوری زنده ماند و در دفاع مقدس ایران ایستادگی کرد. البته هزینه های گزافی در این راه پرداخت شد ولی دستاوردهای مهمی به دست آمد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان تصریح کرد: از جمله دستاوردهای ایستادگی ایران در مقابل ابرقدرت ها القای روحیه شکست ناپذیری ایران به آنها بود تا دیگر هیچ کشوری جرأت حمله نظامی به ایران را نداشته باشد و همچنین از دیگر دستاوردها اتکا به تولیدات داخلی در بُعد نظامی بود که باعث شد این توانمندی در کشور ایجاد شود که این دستاورد بسیار بزرگی است.

وی گفت: توانمندی های ایران در بُعد نظامی دشمن را وادار به انجام کارهای ایضایی به این توانمندی ها کرد، چرا که این وضعیت آنها را عصبانی کرده و شعار "نه غربی و نه شرقی" را در بُعد نظامی برای ایران عملیاتی کرده بود.

لاریجانی ادامه داد: در مناقشات هسته ای حرکات ایضایی بسیاری انجام شد، ولی ایران بر روی پای خود ایستاد و دانش هسته ای خود را توسعه داد که این دانش سبب پیشرفت کشور شده است که باید گفت با وجود تمام تنگناها در بسیاری از زمینه ها، دستاوردهایی برای ایران اسلامی به دست آمده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نباید چنین گمان شود که ما در صحنه بین المللی میدان را واگذار می کنیم بلکه باید گفت دستگاه دیپلماسی چه در جنگ و چه در سایر مشاجرات با قدرت های جهانی تلاش خود را کرد و از ظرفیت دیپلماسی کشور به خوبی بهره برد.

وی بیان کرد: ایران با هیچ کشوری قهر نیست و با تمام کشورها روابط دیپلماتیک خواهد داشت، خوشبختانه ارتباطات وجود دارد و از این ظرفیت نیز به خوبی استفاده شده است، ولی به طور قطع وابسته نخواهیم بود، چرا که زهر وابستگی را در رژیم گذشته چشیده ایم و مجدداً خواهان وابستگی نیستیم.

از غرفه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بازدید شد

بر اساس این گزارش، نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری چهل ساله انقلاب اسلامی به همت معاونت علمی و کمیته کشوری علم و فناوری ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس با حضور حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، پیروز حناچی شهردار تهران، سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، نصرت الله لطفی رییس ستاد مرکزی بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و پرویز کرمی مشاور علمی و فناوری رییس جمهوری و دبیر کمیته کشوری علم و فناوری ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح شد.  در این مراسم رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در غرفه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نمایشگاه  دستاوردهای علمی و فناوری را افتتاح و از آن بازدید و با فناوران به گفت و گو نشست.