به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در اقتصاد امروز کشور به قدری پررنگ شده است که پیوند این دو عرصه ناگسستنی است و آینده اقتصاد کشور از مسیر این کسب‌وکارها عبور می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، عصرگاه دوشنبه پانزدهم بهمن‌ماه، ساختمان وزارت امور اقتصادی و دارایی، میزبان جمعی از فعالان دانش‌بنیان بود. دانش‌بنیانی‌ها در این محفل که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی و جمعی از معاونان و مدیران حوزه اقتصادی کشور برگزار شد، آمدند تا بی واسطه و مستقیم از دغدغه‌ها، نیازها و نگرانی‌هایشان در حوزه‌های مالی، پولی، بانکی، مالیاتی و گمرکی بگویند.

معاون علمی و فناوری در آغاز این نشست از پررنگ شدن نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد این روزهای کشور گفت. اقتصادی که سالیان طولانی به درآمدهای نفتی وابسته بوده، امروز به واسطه شکل‌گیری زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری نقش دانش و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی را در خود برجسته می‌بیند.

ستاری، نسل جدید کارآفرینان این شرکت‌ها را نیروی محرکه جدید اقتصاد کشور دانست و گفت: تلاش کردیم تا برای کسب‌وکارهایی که نوآوری، دانش و نیروی انسانی خلاق مهم‌ترین اندوخته‌شان است یک محیط مساعد و کم‌دغدغه فراهم کنیم. البته با وجود ساختارهای سنتی و کم‌رمق، مشکلات و موانع بسیاری داشتیم و داریم. اما این نسل جدید کارآفرین با توجه به ماهیت خلاق و پرشتاب خود این ساختارها را دست‌خوش تحول می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ماحصل ایجاد یک محیط دو در دو برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را تحول اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: امروز در جایگاهی هستیم که  4هزار و صد شرکت دانش‌بنیان در سپهر اقتصاد کشور نقش آفرینی می‌کند. درآمد هزاران میلیارد تومانی این کسب‌وکارها در سال گذشته و جاری، اهمیت این کسب‌وکارها را در اقتصاد کشور ویژه و مهم ساخته است.

به اعتقاد رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، کشور ناگزیر از ورود به مسیر اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری است. در این راه باید همه بخش‌ها با هم‌دلی، آگاهی و اعتقاد، راه را برای تسهیل کسب‌وکارهای دانش‌بنیان فراهم کنند. در این راه نقش نهادهای اقتصادی، گمرکی و مالیاتی و دیگر دستگاه‌هایی که به اقتصاد این کسب و کارها پیوندی ناگسستنی دارد، مهم و راهگشا خواهد بود.

می خواهیم برای کسب و کارهای دانش بنیان فرش قرمز پهن کنیم

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی در این نشست از تلاش معاونت علمی و فناوری برای تحقق بخشیدن به اقتصاددانش بنیان قدردانی کرد و گفت: دکتر ستاری حضور موثری در این عرصه داشته اند و مطالبی که در دولت مطرح می کنند مفید و راهگشاست.

دژپسند با اشاره به رویکرد نظارتی و مدیریتی دولت در کنترل نوسان های ارزی گفت:  سیاست دولت مدیریت بدون سرکوب بازار ارز با ارایه راهکارهای اقتصادی  است. بر همین اساس خوشبختانه بازار ارز در شرایط ثبات است و امیدواریم روند کاهشی پیداکند.

وی با بیان این که همان گونه که فرش قرمز برای سرمایه گذار خارجی پهن کرده ایم می خواهیم یک فرش قرمز هم برای  کسب و کارهای دانش بنیان گسترده کنیم گفت: شرکتهای دانش بنیان زمینه ساز ورود سرمایه کذار را به کشور است.

دژپسند تاکید کرد: موانع و مشکلات را اعلام کنید و خواهش می کنم سامانه ای برای تعاملات دوجانبه شکل بگیرد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر  حل مشکلات شرکت های دانش بنیان و سازوکارهای تسهیل امور قانونی شرکت های دانش بنیان گفت: در هیات مقررات زدایی که یک هیات فراقوه ای است، اگر به این نتیجه برسند قانون یا بخشنانه ای دست و پاگیر است تصمیم به لغو آن گرفته می شود.

دژپسند ادامه داد; دانش بنیانی ها و استارتاپ ها، تنوع و تعدد بخش نامه های مزاحمی را که مزاحم کسب وکارهاست اعلام کنند تا در این هیات مطرح شود و تا جای ممکن بخشنامه هایی که دست و پاگیر و مانع راه کسب و کارهای دانش بنیان رفع شود.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران تنوع بخشنامه ها را ذیل قانون  و گمرک را ابلاغ کننده و اجراکننده این بخشنامه ها دانست و گفت: 180 بخش نامه را ابتدای سال در رویه واردات 20 بخش نامه در صادرات داشته ایم و در این رویه گمرک صرفا نقش نظارتی و ابلاغ به گمرکات اجرایی دارد.

 

وی افزود: انباشت کالا در گمرکات به جابجایی ارز و بحث اسنادی اتفاق می افتد مربوط می شود که با تفویض وزارت صنعت معدن و تجارت برای تغییر گروه های کالایی این مشکل حل خواهد شد.

سید کامل تقوی نژاد رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور. به معافیت 15 ساله شرکت های دانش بنیان با نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت:  هرساله در ابتدای سال لیستی را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر شرکت های معاف از مالیات دریافت می کنیم. بر اساس این فهرست،  در سال 92 چهل ، 93 هزار و 199 شرکت و در سال94، بالغ بر 2هزار و 28 شرکت همچنین سال بیش از 96  3هزار و 33 شرکت معافیت دریافت کرده اند.

وی به تمهیدات سازمان امور مالیاتی برای مشکلات مالیاتی شرکتهای استارتاپی حمل و نقلاشاره کرد و گفت: این شرکت ها حجم و گردش مالی بالا اما سود پایینی دارند . پا ضرایب خاص بنگاه داری که مالیات پایینی در نظر گرفته می شود ارزیابی می شوند.

تقوی نژاد با بیان این که آماده ایم تا برای شرکتهای دانش بنیان سازکو کار ها و بسته های اموزشی مالیاتی تعریف شود، اظهار کرد: در خصوص واحدهای ویژه ممیزی مالیاتی تمهیداتی در نظر گرفته می شود و در صورت نیاز ممیزکن هایی را تعریف و اموزش دیده می شوند. در مورد شرکتهای بیمه فقط کارمزد دریافت می کنیم.

شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: برخی از مصوبه ها نیازمند تایید هیات وزیران است ولی در مورد شرکتهایی زیان‌ده برنامه ای برای پذیرش در فرابورس برنامه داریم. این موضوع البته باید فرهنگسازی شود تا بعد در این فرایند قرار گیرد.

این نشست دوساعته به گپ و گفت میان مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها با وزیر امور اقتصادی و دارایی اختصاص داشت.

در این محفل محمد صاحبکار خراسانی رییس امور شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مهرداد جمال اورنقی معاون امور فنی و گمرکی، سید کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور حضور داشتند و پای صحبت فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها نشستند.

همچنین در این نشست که با حضور بیش از 30 فعال دانش‌بنیان و استارتاپی برگزار شد، شادی صدقی نژاد مدیرعامل شرکت دانش بنیان بدان، لاله حجازی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان باریج اسانس، فرید نجات‌بخش مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان، هاله حامدی فر مدیر گروه دانش‌بنیان تحقیقاتی و تولیدی سیناژن، سحر بهمنی مدیرعامل زیست‌تخمیر، امیرهومن کریمی وثیق مدیرعامل شررکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو، مرتضی پویان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توزین الکتریک، سعید زکایی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارسا پلیمر شریف، میلاد منشی پور مدیرعامل استارتاپ تپ‌سی، پشوتن پورپزشک مدیرعامل بازار اینترنتی بامیلو، حسام آرمندهی مدیرعامل استارتاپ کافه‌بازار، مهدی نایب مدیرعامل استارتاپ الوپیک، سید مجتبی میرسهیل مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان، حامد تاج‌الدین مدیرعامل دو استارتاپ اوبار و آچاره، فرزاد رحمانی مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری چارگون، علیرضا زمانی مدیرعامل رایکا گستر، مهدی امیری مدیرعامل شررکت نرم افزاری همکاران سیستم به بیان نقطه نظرات و دغدغه‌هایشان پرداختند.

مدیران این کسب و کارها به بیان دغدغه‌هایی همچون ضرورت معافیت‌های مالیاتی، نحوه ارزیابی ممیزهای مالیاتی، الزام وجود یک سازوکار ویژه برای بررسی و ارزیابی مالیات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، نگاه نو در ارزیابی دارایی‌های این کسب‌وکارها توسط نهادهای مالی از جمله بانک‌ها، تسهیل فرآیند وثیقه‌ها و ضمانت‌نامه برای دریافت وام و تسهیلات، کمک به ورود کالاهای موردنیاز از سوی گمرک، امکان معافیت مالیاتی و ارائه کسب و کارهای ورشکسته در تابلوی بورس پرداختند.

در این نشست قرار شد دونشست تخصصی مجزا با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بین شرکتها و استارتاپ ها با نماینده بانکها و امور مالیاتی به صورت مجزا برگزار شود.