معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در دیدار با آیات عظام و مراجع تقلید قم از اقتدار، افتخارآفرینی و خلق ارزش افزوده با رونق گرفتن کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و حضور ایران در قله دانش و نوآوری منطقه و جهان گفت.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری در سفر به استان قم با آیات عظام شهرستانی، جوادی آملی، صافی گلپایگانی و سبحانی دیدار و گفت‌وگو کرد. او در ادامه سفر به شهر مقدس قم ضمن دیدار با مراجع تقلید و علمای عظام، گزارشی از پیشرفت‌های علمی وفناوری  و توسعه اقتصاد دانش بنیان در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در دیدار آیت‌الله شهرستانی، به آخرین دستاوردها در حوزه نوآوری و دانش‌بنیان گفت: در حال حاضر یک محیط مساعد برای جذب و ماندگاری نخبگان نیاز داریم، خوشبختانه امروز فضایی فراهم شده است که بر مبنای آن، کشور دولت باید دل در گروی درآمدهای نفتی ندارد و نیروی انسانی را ارزشمندترین سرمایه خود می‌داند.

ستاری ادامه داد: براساس شاخص های جهانی نوآوری جزو برترین ها در شاخص نیروی انسانی هستیم. سرمایه انسانی جوان خلاق ایرانی در دنیا بی نظیر است. نسل جوان هرروز زندگی را متحول می کنند با یک اپلیکیشن جدید و فروش شرکتها بدنه جامعه و اقتصاد را تکان اساسی می دهد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که قدر و ارزش محصول دانش‌بنیان به نوآوری آن است گفت: در حالی که یک بشکه نفت پنجاه دلار است یک داروی بیوتک چند گرمی چندین هزار دلار فروخته می شود.  تفاوت اهمیت نواوری و افراد نیروی انسانی در  نوآوری برجسته می شود.

آیت‌الله شهرستانی در این دیدار ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: باید از تلاش‌ها برای حفظ نخبگان قدردانی کرد و گفت: باید تا جای ممکن از خلاقیت‌ها استفاده کنیم. اگر بتوانیم از استعدادهای برتر استفاده کنیم می توانیم موفق باشیم. شما می‌توانید یک برنامه ریزی  کنید که این نخبگان در کشور بمانند و موفقیت در این امر به مجموعه دست‌اندرکار کشور بستگی دارد.

وی با تقدیر از فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه رشد و تولید علم و دستیابی به جایگاه‌های خوب در جهان و منطقه، ادامه داد: علم، برتری است و به هر میزان که بتوانیم دانش و نوآوری حرکت کنیم، پیروز خواهیم بود و امیدواریم انشاالله با تلاش هایی که صورت گرفته است، کشور در این راه موفقیت لازم را حاصل کند.

 

ارزش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

رئیس بنیاد ملی نخبگان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء نماز ظهر را به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی اقامه کرد. ستاری در دیدار و گفت‌و گو با آیت‌الله جوادی آملی،  پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان با خلق ارزش افزوده از راه نوآوری و دوری از وابستگی به اقتصاد نفتی را ثمره انقلاب اسلامی دانست و گفت: امروز کشور به این باور رسیده است که راه پیشرفت از خام‌فروشی و تکیه به درآمد منابع زیرزمینی عبور نمی‌کند. بر همین اساس راه و روش جدیدی برای ارزش‌آفرینی به دست جوانان خلاق و کارآفرین ایجاد شده است.

آیت‌الله جوادی آملی نیز با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، قدردانی از تلاش‌ها برای کمک به حل مشکلات کشور ابراز داشت: قطعا ما می توانیم مشکلات کشور را در حوزه های مختلف با اتکاء به دین حل کنیم، لذا باید مراقب باشیم که این سرمایه ضایع نشود. دین می خواهد انسان با کرامت زندگی کند، حتی مزدوری در اسلام مکروه است، دین نمی خواهد فقط شکم انسان را سیر کند، بلکه می خواهد آبروی انسان محفوظ بماند، این دین هرگز اجازه نمی‌دهد نیازمند دیگران باشیم.

 

حمایت‌های مراجع دینی راهگشای فعالان نوآور

معاون علمی و فناوری همچنین در دیدار آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی گفت: تلاش کرده‌ایم تا با ایجاد یک محیط مساعد برای جوانان خلاق و دانش‌آموخته کشور راه برای پیشرفت و افتخار آفرینی کشور هموار شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری ادامه داد: در این راه نقش‌آفرینی همه بخش‌های جامعه و حمایت‌های معنوی مراجع عظام بسیار ارزشمند و راهگشا بوده است.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی چهلمین دهه مبارکه فجر را گرامی‌ داشت و با بیان اینکه جامعه اسلامی باید از نظر علمی به سرعت پیش رود تا محتاج دیگران نشود، گفت: تشویق نخبگان و دانشمندان و تکریم علم و دانش از وظایف شرعی است و باید خود را مقیّد بدانید به اینکه دانشمندان و نخبگان و دانشجویان را مورد تشویق قرار دهید.

به بیان آیت‌الله صافی گلپایگانی، اگر در جامعه ای، نخبگان و علم پژوهان تشویق نشوند و در مقابل، کسانی که اهل منکرات و خلاف شرع هستند، مورد تشویق قرار بگیرند، نشانه انحطاط آن جامعه است.

 

توجه ویژه به ظرفیت علوم انسانی و دینی در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین نماز مغرب را در دفتر آیت‌الله العظمی سبحانی، اقامه کرد. وی در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های دینی برای افتخارآفرینی و اقتدار کشور گفت: تلاش می‌کنیم تا ارزش‌های دینی و مذهبی خود را به جامعه بیاوریم٬ و این ارزش‌ها در زندگی مردم ظهور و بروز داشته باشد؛ این کار را با توسعه علوم و فناوری‌های جدید دنبال می‌کنیم.

ستاری بیان کرد: تلاش شد به صنعت و کسب‌وکارهای خلاق علوم انسانی توجه ویژه شود زیرا بخش عمده ارزش‌آفرینی در حوزه کسب و کارهای دانشی با تکیه به این حوزه است.

آیت‌الله سبحانی در این دیدار ضمن گرامی‌داشتن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به روند روبه پیشرفت پژوهش و فناوری  در کشور، گفت: همه این‌ها باید بتواند گره‌گشای زندگی مردم باشد.

وی با تاکید بستن فضای مجازی ممکن نیست و باید روی این فضا نظارت صحیح صورت بگیرد، گفت: آگاهی همواره به پیشرفت کشور کمک کرده است؛ باید با دانش‌ها و فن‌‌آوری‌های جدیداستفاده و مایه اقتدار کشور شود. موافق بستن فضای مجازی نیستیم اما نباید یله و رها باشد و کنترل روی آن صورت گیرد.

آیت‌الله سبحانی، خدمات جمهوری اسلامی در ۴۰سال گذشته را ارزشمند دانست و افزود: اگر موانعی مانند جنگ پیش نیامده بود جمهوری اسلامی ایران از اول نسبت به فناوری عنایت بیشتری پیدا می‌کرد تا اقتصاد کشور نجات یابد.

وی با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی گفت: در خصوص فضای مجازی ما هیچ‌گاه نمی‌گوییم باید بسته شود و این اصلاً عملی هم نیست اما دولت باید نسبت به فضای مجازی نظارتی دقیق داشته باشد.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: وی افزود: انقلاب اسلامی در بین انقلاب‌های دیگر بی نظیر بود، باید انقلاب از ابتدا نسبت به فناوری توجه ویژه ای می‌کرد تا اقتصاد به وضع مطلوب تری می‌رسید. اما این رویه با جنگ تحمیلی سرعت کم‌تری داشت، خوشبختانه امروز این روند با شتاب ادامه پیدا می‌کند که شایسته قدردانی است.

ین مرجع تقلید شیعیان اضافه کرد: سعی کنید در فناوری و تولید وجدان کاری و استحکام محصولات بر سرلوحه کار باشد.

وی با تاکید بر اهمیت علوم انسانی گفت: تلاش شود همگام با صنعت به علوم انسانی هم توجه ویژه شود زیرا بخشی از نیازهای انسان، نیازهای فکری و اندیشه‌ای است.

آیت‌الله سبحانی به مسئله کاربردی کردن علوم و تحقیقات اشاره کرد و یادآور شد: کاربردی کردن تحقیقات، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهیان در سرلوحه کارتان باشد زیرا بودجه عظیمی صرف می‌شود و گاهاً می‌بینیم کارایی لازم را هم ندارند.

این مرجع تقلید گفت: نیمی از دانشجویان کشور ما دختر هستند و رشته‌های تحصیلی آن‌ها هم مطابق ذوق و نیازهای جامعه نیست؛ سعی کنید در این جهت هم رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیازهای جامعه باشد.

وی با بیان اینکه محصولات نشانه فرهنگ یک جامعه است٬ گفت: سعی کنید فرهنگ اسلامی و ایرانی در این محصولات نمودار باشد.

آیت‌الله سبحانی گفت: احترام به نخبگان و دانشمندان و ایجاد بستر مناسب برای به فعلیت رساندن اختراع و ابتکارات آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که فرار مغز‌ها را نداشته باشید.

این مرجع تقلید در بخش پایان سخنان خود مسئله کمبود آب در کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: ائمه اطهار (ع) سفارشات فراوانی در خصوص جلوگیری از اسراف و مصرف درست دارند و با این وجود بنده در تبلیغاتی که در خصوص جلوگیری از مصرف آب می‌شود٬ ندیدم که به این روایات و دستورات راهگشا توجهی شود؛ قطعاً اگر تبلیغات جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب با استفاده از روایات و سخنان ارزشمند معصومین (ع) باشد بسیار کارگشا‌تر خواهد.